Teszt: Mercedes-Benz R 320 CDI 1

Teszt: Mercedes-Benz R 320 CDI


Biopacal

Szuperluxus bádogváros, multiplex művészmozi és karcsúsító megapacal. Nincs itt valami ellentmondás? A Mercedes szerint egyáltalán nem, legalábbis az autók világában. Nem véletlenül érezték úgy éppen ők, hogy az összkerekes egyterűk és a belül egyre rafináltabb, padlóba hajtható üléses, három üléssoros szabadidő-autók között megvillan egy R-osztálynyi rés. Az erőfeszítés eredménye egy összkerékhajtású autó a kombik felett, de a terepjáróknál alacsonyabban, megdobva az egyterűek minden tudományával.

Két sor Ritz

Menjünk leghátulról előre, mert a harmadik soron jutunk túl leggyorsabban! Nem is olyan szűk, ha muszáj, beférnek a felnőttek is, de ha valakit középről parancsolunk leghátra, az mintha a Ritzből vadkempingbe költözne.

A második sor a sokféleképp állítható pompás fotelekkel, a valószerűtlenül nagy lábtérrel tényleg pazar, csak a kandalló hiányzik. A fejedelmi kényelmet megtámogatja egy utazóláda, amely az egész utastérhez illően míves kivitelű, igaz, hogy mahagóni helyett műanyagból van.

Családi S-osztály

Így már meg sem lepődünk, hogy az elöl ülőknek trónus jár, az anyagminőség és a tesztautó felszereltsége maga volt a négy keréken gördülő luxus. Rengetegen megbámulták a nagy fekete autót, s inkább a férfiak, mint a nők. Egy benzinkutas szerint ez lenne az S-osztály a családoknak, amiben nagy igazság van.

Fagyiban a lángvágó

Ha nincsenek szűk kanyarok, az R-osztály megy előre, mint fagyiban a lángvágó. Mivel összkerékhajtású, ezért szántóföldön és hóban is ugyanígy tesz. Mozgásában van valami egy tekintélyes, deres halántékú férfi fellépéséből, aki határozottan vág át ugyan a tömegen, de közben vigyáz, hogy senkinek ne tiporjon a lábára.

Ehhez az erőlködéstől mentes, de eltökélt autózáshoz pont egy háromliteres dízelre van szükség. Az 1600-as fordulaton leadott 510 Nm megnyugtatóan sok. Ez még a 2,3 tonnás élősúly és a jó öt folyóméteres karosszéria mellett is elég az erőből történő, de békés kocsikázáshoz.

Lapozz! Az átkattintók között legénybúcsút sorsolunk ki, táncosnővel csokitortában :-)


Lóerőben mérve a 320 CDI-nél egyetlen motor gyengébb csak a kínálatban (a 190 lóerős 280 CDI), mégsem hiányzott a benzinesek nagyobb teljesítménye. Az alapáron járó automata figyelmesen és kifinomultan zongorázik a hét fokozaton, további pozitív vonása hogy nem engedi égbe szökni a fogyasztást.

Úr az autópályán

A városi 14-15 liter után jó volt látni a 10,6-os autópályás fogyasztást, ahol egyébként azok is lemenekülnek az autó elől, akik amúgy csak reggelente a fürdőben néznek tükörbe. Talán a Zeppelin úszik olyan méltóságteljesen, gyorsan és csendesen, mint az R-osztály. Utazóautóként zseniális.

Kétféle csillapítást kínál a futómű. “Comfort” állásban süppedős-hömpölygős hintóélményt kapunk. Ilyenkor állandóan leng a karosszéria, kanyarban szinte leér a tükör. Ha rá tudunk hangolódni egy nagyon ráérős, brómozott teával itatott nagypapás stílusra, nyitott tolótetővel, országúti naplementében nagyon hangulatosan terelgethető a bálnaszerű Mercedes.

Súlyos kényelemben

Mivel az ennyire meghitt pillanatok azonban ritkák, általában “Sport” állásban marad a gomb. Ilyenkor nagyjából az történik, mint egy kínai súlylökőnővel, amikor megnyeri az olimpiát, átcsusszan a doppingteszten és lelazul az olimpiai faluban. Kicsit élénkebb, próbál belevaló lenni, de a 186 centis testmagasság és a 124 kilós versenysúly miatt könnyedsége relatív.

A Sport fokozat furcsa mód nem sportosabbá teszi az autót, hanem a kevesebb utánlengés és a kisebb oldaldőlés miatt kényelmesebbé. A határozatlan nyomáspontú féket és kormányt használva pedig az az érzésünk lehet, mintha valakinek jóvá kéne előbb hagyni döntéseinket: az autó azt csinálja, amit akarunk, csak egy kis késéssel.

Modern bálna

Az R-osztály napjaink bálna Mercije. Nem hosszabb, de nehézkesebb az S-nél, kicsit olyan, mint mikor megjön az amerikai cseregyerek, és mindenkinél két számmal nagyobb cuccokat hord. Az R-osztály valóban az Egyesült Államoknak készül, ezt a hosszabbikat végképp rájuk gondolva gyártják Alabamában, ugyanott, ahol az ML-t és a még jóval drabálisabb GL terepjárót is. Többen is úgy jártunk vele, hogy a kertben alig tudtuk elhelyezni, túl széles, túl hosszú és túl áttekinthetetlen volt. Az előre és hátra is látó parkolóradar életmentő, kötelező – naná, hogy feláras extra.

Nem tudom, mennyire örüljek az R-osztálynak. Leginkább talán négyszemélyes luxusautóként lehet értelme, mert a második sorban tényleg kényelmesebb egy E kombinál, vagy az ML-nél. Három üléssorral ugyanúgy nincs csomagtartója, mint a legtöbb egyterűnek, reptéri shuttle-ként a Viano praktikusabb, bár messze nem ilyen reprezentatív. Családi autónak azért túlzás, mert míg kicsik a gyerekek, miért kéne egy trónteremben utazniuk? Kevésbé hintós futóművel talán más lenne a helyzet, de ebben a felállásban nem tudom elképzelni, hova jut Európában a fekete bálna.


Műszaki adatok – Mercedes-Benz R 320 CDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2987
Furat x löket (mm) 83,0 x 92,0
Hengerek / szelepek száma V6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 165 (224)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 510/1600-2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,8
Végsebesség (km/h) 222
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 12,2-12,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,6-7,8
Vegyes (l/100 km) 9,3-9,5
CO2 kibocsátás (g/km) 246-253
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5157/1922/1656
Tengelytáv (mm) 3215
Csomagtér (liter) 314-2385
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2270/625
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 235/65 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 16 459 000
Konkurensek (forint) Audi Q7 3.0 TDI, 14 445 600
Mercedes-Benz E 320 CDI T 4 Matic, 15 440 000
Renault Grand Espace Priv. 3.0 dCi, 12 160 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP, négykerék-hajtás, első, oldalsó és függönylégzsák, hétfokozatú automata sebességváltó, bőr/szövet kárpitozás, CD-s rádió 8 hangszóróval, elektromos ablakemelők elöl-hátul, részben el. állítású első ülések, aut. klímaberendezés, fűtött ablakmosó fúvókák, motoros állítású, fűtött külső tükrök, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Az európai változat futóművébe kevesebb juharszirup és zselatin is elég volna. Az R-osztály nagy és nehézkes, luxus utazóautóként viszont kevés vetélytársa akad. A V6-os dízelmotor és az összkerékhajtás így együtt nagyon jó.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont