Teszt: smart forfour 1,5 cdi – A szerelem örök 1

Teszt: smart forfour 1,5 cdi - A szerelem örök


Meglátni és megszeretni egy pillanat műve! Aranyos, vidám, jópofa és még tágas is. A forfour jó esetben csak egyszer okoz szívfájdalmat, méghozzá a vásárlás pillanatában. A Mercedes prémium kisautónak szánja a smart forfourt, ami kapásból a magas árra utal.

Ugyan a forfour már nem igazi újdonság, létezése még sincs igazán benne a köztudatban. Tudása alapján pedig egyértelműen dobogós helyezet a kategóriájában, már amennyiben az ár nem számít bele a pontozásba.

Sajnos a hazai háztartások legnagyobb része viszont nem tud ettől elvonatkoztatni, és inkább az alacsonyabb árú terméket választja, még ha az alacsonyabb minőséggel is párosul. Ez rendkívül szomorú, bár ha egyszerűen nincs több a malacperselyben, akkor nincs mit tenni.

Másrészről ez nem mosópor és nem is kevés forintról van szó. Ráadásul nem is a minőséget, hanem inkább a márkanevet kell megfizetnünk. Akárhogy csűrjük-csavarjuk, olcsónak nem olcsó.

Tekintsünk el néhány pillanatra az árkérdéstől. Tehát létezik egy nagyobb smart, amelyben akár négy vagy öt felnőtt is elfér, és minden hagyományos autó tulajdonságával rendelkezik. Ez a forfour.

Alaphelyzetben négyszemélyes, felárért kapható középső biztonsági öv és harmadik fejtámla a második sorba. Maradt a fortwo-hoz hasonló rendkívül merev tridion-biztonsági utascella, a motor és a hajtás viszont előre került.

Nekünk ez most egy háromhengeres 1,5 literes közös nyomócsöves dízelmotort jelentett, 68 lóerővel. Ugyanez a motor kapható 95 lóerővel és 210 newtonméteres nyomatékkal, utóbbiból most 160 jutott.

Nem egy versenyző alkat, így a több mint egytonnás tömeget inkább csak szerényen, mint dinamikusan mozgatja. A 0-100-as sprint 13,9 másodperc alatt teljesül, a végsebességet pedig 160 km/óránál érjük el.

A turbódízel motor nem teljesen úgy viselkedik, mint ahogy elvárnánk. Inkább egy szívó dízelre emlékeztet, ami előnyére válik. Nem érezhető turbólyuk, már alacsony fordulatszám mellett is elegendő nyomaték áll rendelkezésre. Váltani mégis inkább egy benzineshez hasonlóan kell, a várt rugalmasság elmaradt.

A végsebesség környékét könnyedén megközelíti a forfour, a kényelmes utazótempó mégis 130 körül van. E felett már jelentősen megnő a szélzaj, és a fogyasztás is. Ekkor egyébként 2700 körül van a fordulat percenként.

A fogyasztástól nem voltunk elragadtatva, mivel az jóval a gyár által megadott érték felett volt. Városban 7 liter körül fogyott az üzemanyagból 100 kilométeren. Csendességével sem képes lenyűgözni ez a dízel az embert, mivel a hangosabbik fajtából való, kívülről és belülről egyaránt jól kivehető a kerepelés.

Mivel nem vagyunk kőszívűek elmondjuk, hogy a motor korán ébredő nyomatékával abszolút kényelmesen használható, és akit nem hoz lázba a sebesség, az biztosan szeretni fogja. Akit lázba hoz, annak érdemes még mélyebben a zsebébe nyúlnia és az erősebb verziót választania.


Rendkívül boldogok voltunk, mikor megtudtuk, hogy manuális váltóval kapjuk az autót, mivel az eddig próbált automatizált kézi váltók nem nyerték el tetszésünket. Ezúttal nem is kellett csalódnunk, az ötsebességes szerkezet tökéletesen végezte a dolgát, és nem fojtotta meg a motort.

Egetverő különbség van a fortwo-hoz képest a kormányzás és a futómű terén is. Kellően közvetlen és nem túlzott rásegítéssel bír a kormány. Élvezet tekergetni, főként, hogy ebben jó futómű is a segítségére van.

Kifejezette stabilan fogja az utat az autó, amiben a rövid túllógások és a 2500 milliméteres tengelytáv fontos szerepet játszik. A karosszéria oldaldőlése minimális, így még biztosabban követi az ívet. Négy tárcsafék jár minden forfourhoz, a fékhatásra és adagolhatóságra nem lehet panasz.

Hazai útviszonyok között keménynek számít a futómű csillapítása. Egy úthiba vagy kátyú leküzdésekor kissé keményen hozza tudomásunkra a forfour, hogy bizony mi még messze vagyunk az uniós utaktól. Viszont ezek tökéletes alkalmak arra, hogy meggyőződjünk a kisautó remek összeszerelési minőségéről.

Nem hallunk zörgést, cicergést az utastérből, maximum egy rövid, de erőteljes ütést érzünk. A jó összeszerelés nem jelent viszont az átlagosnál jobb anyagminőséget. Ha alaposabban körbenézünk, könnyen olyan kopogós műanyagokat fedezhetünk fel, amik nem illenek igazán egy prémium kisautóhoz. Az összhatás mégis kiváló, és sikerült a külső vidámságot belülre is átmenteni.

Praktikumban is felveszi a versenyt a smart a többiekkel, de nem csak a pohártartók és pakolórekeszek tekintetében. Csúsztatható hátsó üléssorral viszonylag kevés konkurens rendelkezik, pedig ez az egyik leghasznosabb funkció. Itt 150 milliméteres úton mozgathatjuk a hátsó sort, így ha nem kell a hely a csomagtartóban, akkor akár magasabb felnőtteknek is elegendő lábhelyet tudunk biztosítani. A csomagtartó 268 literes legkisebb állapotában, de az ülések előredöntésével könnyedén kinyerhetjük a 910 litert is.

Érdemes néhány szót ejteni a külsőről is, aminek legfőbb érdekessége, hogy egyszerre kétféle színben is pompázhat. A cserélhető bodypanelek és a tridion-utascella színe külön-külön választható ki. Rendkívül vidám elegyet alkot elöl az oldalanként két különálló fényszóró és a hűtőrács, ami nagy mosolygó szájat formáz.

Tehát szép, praktikus és szerethető – ideje hát visszatérni az árkérdésre. Az. 1,5 cdi pulse kivitelben 4 065 000 forinttól indul, spártai felszereltséggel. A menetstabilizáló elektronikán és a légzsákokon kívül csak az van a forfourban, amitől az ilyen járművet autónak és nem szekérnek hívják. Szóval inkább 4,5 millió!

Ha ezt kifizettük, akkor nyugodtan rácáfolhatunk azokra, akik azt állítják, hogy a szerelmet nem lehet pénzért megvenni. De meg lehet! Csak jó sok kell hozzá!


Műszaki adatok – smart forfour 1.5cdi pulse
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1493
Furat x löket (mm) 83 X 92
Hengerek / szelepek száma S3/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50(68)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 160/1600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,9
Végsebesség (km/h) 160
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,9
Vegyes (l/100 km) 4,6
CO2 kibocsátás (g/km) 121
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3752/1684/1450
Tengelytáv (mm) 2500
Csomagtér (liter) 268-910
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1085/485
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 47
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 065 000
Konkurensek (forint) Toyota Yaris 1,4 D-4D Terra: 2 962 000
Nissan Micra 1,5 dCi Visia Plus: 3 775 000
Mazda2 1,4i CD Base: 3 299 000
VW Polo:1,4 PD TDI: 3 444 000
Lancia Ypsilon 1,3 Multijet Argento: 3 780 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei elektromos szervokormány, elektromos ablakok elöl, központi zár, ABS, ESP, 4 légzsák
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem túl fickós, de városban elegendő dinamikát nyújt a 68 lóerős dízel. Csúnyán magas az ára, a felszereltség pedig a botrányoshoz közelít. Ezenkívül szinte tökéletes kisautó.
Pontszám (max. 10) 7 pont