Csak ez a dísztárcsa ne lett volna! A tesztautón látott, Tesco gazdaságos jellegű kerékdíszek nem engedték teljességében érvényesülni a kocsi szépségét. Pedig az IS 200, főleg limuzinként, nagyon eltalált formájú autó, de a kombi is szemrevaló.

Belül passzentos, de nem szűk az autó. Elöl van hely magasabbra nőtteknek is, a motoros állítású ülés kellően hátratolható. Egy közel 10 milliós autóban nehezen felfogható, hogy miért egy kis kar meghúzásával kell döntögetni a volánt, amely tengelyirányban ki sem húzható. Ez a fajta kormányállítás körülbelül annyira korszerű, mint a hatzenés kvarcóra. Az üléshelyzet mégis kifogástalan, a kormány a tegnapelőtti állítás ellenére nagyon jó helyen van, fogása remek.

Hátul gyakorlatilag kétszemélyes az autó, az ülések elöl és a második sorban is kényelmesek. A kardánalagút nagyon magas, de hárman a széltében eleve korlátozott hely miatt sem férnének el rendesen. A fejnek bőven elég a tér, a térdeknek kevés jut belőle.

A kis karral működő kormánydöntés mellett a tolatáskor bejelentkező hangjelzés is tipikusan Amerikának szóló megoldás. A rükverc kapcsolásának akusztikus visszajelzésével nincs bajunk, de miért kell folyamatos csipogással idegesíteni az embert? Ez már a Chrysler PT Cruiserben is az agyunkra ment.

Egy tolatóradarnak viszont örültünk volna, mert hátrafelé nagyon rosszul látni ki a kombiból. A túl vastag C-oszlop és a magas far nehézzé teszi a tolatást.

Bizonyos részletekben az IS 200 lehetne humánusabb a feledékeny autósokkal, a tükrök behajtásához újra rá kell adni a gyújtást, nem elég a gombot megnyomni. A hathangszórós hifit nem lehet vezérelni a kormányról, de nagyon jó tulajdonsága a fejegységbe integrált hatlemezes CD-tár és az átlagosnál kicsit jobb hangzás. Örültünk annak is, hogy kazettákat is lejátszik az alapáron járó berendezés.

Nagyon jó benyomást keltenek a minőségi szövettel kárpitozott ajtóoszlopok, a színvonalas összeszerelés, a jó kidolgozás, az ajtókárpitokhoz használt szép bőrkárpit. A felhasznált műanyagok minősége egy tízmillió forint feletti autóban egyértelműen gyenge, minden felület kemény, ránézésre sem elegáns.

A kalaptartóig 343 literes csomagtér egy luxusszínvonalú garzonlakásra emlékeztet. Kevés benne a hely, de minőségi anyagokkal, szép kidolgozással és jó ötletekkel találkoztunk benne. A csomagtartó padlója alatt további, úgy 60 literes tárolókapacitásra lelünk A hosszú csomagoknak szükséges hely az első utasülés támlájának lehajtásával teremthető meg.

Következetesen sportos az autó, a limuzinhoz például rendelhető önzáró difi, ami ma már szinte kiveszett. A kerékfékezős, fojtószelep zárogatós megoldásokkal szemben nem elveszi az erőt, hanem átcsoportosítja és segít a haladásban, főleg akkor, ha lapjával mennénk.

Igazi mutatványokra csak nedves úton képes az autó, a 155 lóerős szívómotor nem elég erős ahhoz, hogy száraz úton tartósan túlforgassuk vele a kerekeket. Így viszont lételemünkké vált az eső és a páralecsapódás, mint a Világbanknak a megszorítás.

Nyálkás utakon ajzószerként szolgált a hátsókerekes autó. Csúszós felületen kettesben lendületből jól megindítható keresztbe az IS 200, az első keresztben bevett kanyar után mindnyájunkat levett a lábáról. Van miért isteníteni a gépet.

Ami a vezetéshez kell, abban a Lexus IS brillírozik. A kormányzás, a fék, a kuplung és a váltó is eszményi. A futóművet tökélyre vitték a Toyota mérnökei. Az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés nem rázósan kemény, de elképesztő kanyarsebességet ér el az autó.

Alig hittük el, hogy egy autónak egyszerre ennyire kényelmes rugózása és ennyire kitűnő útfekvése lehet. Nincs menetstabilizáló elektronika, de a kis Lexusba nem is kell, van helyette minőségi futóművünk. Az IS 200 esetében nem egy kikapcsolhatatlan ESP-vel oldják meg az autó uralhatóságát, hanem egy gonoszkodástól mentes, de zsigerekig felajzó felfüggesztéssel.

Az élvezetek netovábbját egy erősebb motor jelentené a kézi váltó mellé. Kis fordulaton nehezen talál magára a soros hathengeres, 4500-tól érezni valódi teljesítménynövekedést a változó szelepvezérléssel motornál. A 155 lóerő nehezen bontakozik ki állórajt után, a gyorsulás kezdetben csalódást keltett.

Közepes teljesítménye ellenére az IS 200 motorja igazi mestermű. Rezzenéstelenül jár, könnyen felpörög, nagyon él magas fordulaton. Nyomatékleadását változó szelepvezérlés javítja. Belefeledkezve a nagyon jó vezethetőségbe, nem árt tisztában lenni a korlátozott motorteljesítménnyel. Egy jobban motorizált közönséges autóra nem lehet rápirítani az IS 200-zal. A motorhang azonban sokkal nagyobb élményt jelent, mint az, hogy 8,5 vagy 9,5 másodperc telik-e el százig.

Szinte versenyautós hangulatot teremtett a vérpezsdítő motorzene. Visszaváltásoknál nyomott egészséges gázfröccsökkel a motorhang megigézi az embert és gyorsan rabjává válhatunk az IS 200-nak.

Mindeközben még csak a benzint sem zabálja az autó. Városban 13,5 liter elég volt száz kilométerre, majdnem ennyit ezerhatos autók is ettek már nálunk, ráadásul nem -10 fokban. A városból kiszabadulva 9-10 literből már sportosan mozgatható az autó, de csendesebb tempónál ennél kevesebb is elég lehet.

A Lexus IS 200 kombinak reális az ára. A tesztelt Executive felszereltséggel 9 570 000 forintba kerül. A konkurensek közül az alapfelszereltségű Audi A4 Avant 163 lóerős turbómotorral kijön 8,8 millió forintból, de az 1.8-as motorból pont két henger hiányzik ahhoz, hogy tényleges ellenfele legyen az autónak.

Hasonló jellegű, szintén kitűnő autót Subaru Impreza Sportkombi néven is találunk, amely kétliteres motorral 7,8 millió forintba kerül. Az Impreza csak négyhengeres és 30 lóerővel gyengébb, viszont összkerék-hajtású. A boxermotor hangja nem érv, mivel az IS 200 motorja mindent megad, amit egy gép hangjával adni tud. Vehetünk még hathengeres BMW 320i Touringot, erősebb motorral, tágasabb utastérrel, de drágábban: alapáron 10,4 millió forintért.

Nagyon jó felszereltséget kapunk az Executive modellt választva. A hat légzsák, az asztallá ledönthető jobb első ülés, az automata légkondicionáló, a 16 colos könnyűfém kerék, a CD-táras, minőségi autórádió-magnó mellett a bőr kárpitozás, a motoros ülésállítás és az ülésfűtés is benne van az árban.

Az IS 200 utasterének méreteivel egy alsó középkategóriás autót idéz, az anyagminőség szintén. A vezetési és a hangélmény viszont megigézi az embert, és hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy ez az élmény minden pénzt megér.



Műszaki adatok – Lexus IS200 SportCross Executive
Lökettérfogat (ccm) 1988
Furat x löket (mm) 75 x 75
Hengerek / szelepek száma S6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 114(155)/6200
Max. nyomaték (Nm/ford) 195/4600
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 215
Fogyasztás (l/100 km) város 13,6
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 7,8
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 9,8
CO2 kibocsátás (g/km) 233
Gumiméret 205/55 R16
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4505/1725/1430
Tengelytáv (mm) 2670
Csomagtér (liter) 400
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1505/365
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Listaár (forint) 9 570 000