Teszt: Skoda Superb 2.8 V6 Elegance - Hiányos pompa Skoda Superb 2.8 V6 Elegance

Minden Skoda modell nagyobb valamennyivel a maga kategóriájára jellemzőnél. A Fabia 396 centis hossza megegyezik például egy Fiat Tipóéval, az Octavia jó harminc centivel hosszabb egy Toyota Corollánál, a Superb pedig a középkategória mérethatárait tolja ki. Ezzel a politikával az adott szegmensben a Skoda mindig egy kicsit nagyobb autót tud kínálni a konkurenseknél, nagyon versenyképes áron.

Ezt a méretbeli pluszt a Superb esetében a kínai Volkswagen Passat padlólemeze adja. A Kínában gyártott Passat valamint a Superb tengelytávja és hossza 10 centiméterrel nagyobb a wolfsburgi autóénál. Már a Passat térkínálata is a legjobbak között van, de amit a Superb nyújt, az egyszerűen hihetetlen.

Hátul utazva egészen más dimenziót képvisel a Superb, mint a jórészt tágas középkategóriás autók. A lábtér pazar, királyi és párját ritkítja. A tér annyira nagy, hogy kétméteres embereket egymás mögé ültetve is kihasználhatatlanul marad. Ez a bőség igazi luxus.

Elöl magasságában és hosszirányban, a megszokottnál jóval bőségesebb tartományban állítható az ülés. Itt is rengeteg a hely. Az üléshelyzet kiválóan beállítható. A kormány magassága és a vezetőtől való távolsága is szabályozható.

Igen jó minőségi benyomást tettek ránk az utastérben megtalálható anyagok. Az Elegance változat fabetéteit ízlésesnek találtuk. Rafinált és igényes belső világításával a Superb elkápráztatja utasait. Főleg a kilincsek mögül derengő fényt értékeltük nagyra. Elöl és hátul is jár lábtérvilágítás. A hátsó utasokat a szélvédő elé kihúzható árnyékoló óvja tűző napsugárzástól.

462 literes a csomagtartó, ami a lépcsőshátúak között nem sok. A kárpitozás igényes. Az utastérben elegendő rakodóhelyet leltünk fel.

Mesésen szól és alig utolérhető kifinomultsággal forog a V6-os motor. A tökéletesen rezgésmentesen járó, hengerenként ötszelepes motorért ereje mellett elsősorban szépségdíjat érdemlő hangja miatt rajongtunk. A motorzene végig diszkrét marad, de a fordulatszám emelésével egyre többet kapunk belőle.

A hengersoronként két vezérműtengelyes, erőtől duzzadó motor alacsony és közepes fordulatszámon is nyomatékos. A 280 Nm-es maximum már 3200-as fordulatszám megjelenik. A terebélyes és üresen is 1,6 tonnás autó 8,0 másodperces százra gyorsulása önmagáért beszél. Sebességfokozattól és tempótól függetlenül a Superb igen dinamikusan megindul.

Ebben a kategóriában szokatlanul, a tesztautó kézi váltós volt. Egy ennyire jó manuális váltó az egyre kifinomultabb automaták korában is jó választás. Olajozottan, rövid utakon és pontosan kapcsolhatók a fokozatok, a váltóáttételezés jó. 150-nél, ötödik fokozatban 3500-at fordul percenként a főtengely. Kényelmes, 180-as utazótempónál 4300 a fordulatszám.

A középkategória legjobbjai közé tartoznak a Superb ülései, ami az első és a hátsó sorra is igaz. Nagyok, nagyon jó formájúak és eltaláltan kemény tömetük miatt hosszú távon is kényelmesek. A komfort része az egyszerűen páratlan hátsó lábtér.

Jó minőségű úton haladva majdnem luxusautóban éreztük magunkat a hathengeres Superbben ülve. A motorzaj csak nagyon árnyaltan jut be az utastérbe, a szélzúgás minimális, szépek az utastérben felhasznált anyagok. A Superb sokat nyújt az előkelő autók arisztokratikus nyugalmából.

A Magyarországon megszokott útminőséggel találkozva, a közel luxusautós viselkedést zötyögés váltja fel. A rugózási kényelem messze nem éri el a példamutatóan jó zajkomfortot. Elsősorban városban érezni, hogy az egyszerű konstrukciójú hátsó futómű nem a kellő hatékonysággal nyeli el az úthibák ütéseit. A kategória átlagától is érezhetően elmaradó rugózási komfort nem az Elegance változathoz szériában járó, 225/45 R17méretű gumik hibája, már a kevésbé peres gumikat kapó dízel tesztjében is kifogásoltuk.

Úttartásával sokkal jobb benyomást keltett a futómű. A Superb terhelésváltási reakciók nélkül, nagy sebességnél is stabilan kanyarodik. A Passatnál 10 centiméterrel hosszabb, 2803 milliméteres tengelytáv ellenére a kezelhetőség is jó. A kormányzás kellően pontos, a tekintélyes autó, méretihez képest, fordulékony.

Szívesen forgattuk a bőrkormányt, amelynek fogása igen kellemes. A Superb kizökkenthetetlenül tartja az egyenes irányt. Hosszú autópályás utakra kitűnő zajkomfortja, majdnem 240-es végsebességéből fakadó komoly tartalékai és kényelmes ülései miatt egy hathengeres Superb elsőrangú társ.

10 179 000 forintba kerül a teljes Skoda paletta legnagyobb autója az elérhető legjobb felszereltséggel. Ez jóval több a háromezres motorú, francia középkategóriás autóknál, vagy egy 3.2-es Vectra GTS-nél, de meghaladja még a Ford Mondeo ST 220 listaárát is. Érzésünk szerint a Skoda Superb presztízse és tudása nem indokolja a 10 millió forint feletti árat. A kedvező benzinfogyasztás részben ellensúlyozza az ebben az árkategóriában megszokott gyors értékvesztést.

Nagyon hiányzik a CD-lejátszó a szériafelszereltségből. Egy magnós rádió ebben az árkategóriában nehezen elfogadható. Ez az egyre általánosabb extra benne van például a Fabia Capriccio-ban is. Aki kifizeti a 37 000 forintos felárat a CD-s Symphony autórádióért és a CD-váltóért kért 93 000 forintot, egy remekül felszerelt, pompás autóval járhat.

Alapáron négy elektromos ablakemelő, automata klíma, modern, aero lapátokkal dolgozó esőérzékelő ablaktörlő, vakító fényre elsötétedő visszapillantó tükör jár. A nyitásként felsorolt tételek mellett több luxus extrát is kapunk. Ilyen a motoros állítású két első ülés, a vezető oldalán memóriával, a 17 colos könnyűfém felni, a hátsó utasoknak is jutó ülésfűtés, a nemes és jó illatú bőrkárpitozás vagy a távolsági és tompított fényt is gázkisüléses izzóval adó, kettős xenon fényszóró. Egy szeretetre méltó Superb sajátosság a bal hátsó ajtóban lévő esernyőtartó és esernyő.

Aktív biztonsági extrák dolgában jobban áll a Superb csúcsmodell, mint passzív biztonsági felszereltségét tekintve. A kerekek kipörgését elektronikus differenciálzár akadályozza meg, a széria ESP hangolása kedvező. Az alapáron adott két első és két oldallégzsák mellől hiányzik a legtöbb középkategóriás
függönylégzsák, ami 136 000 forinttal növeli meg a költségeket.

Városban a tesztautó benzinigénye nem lépte túl a 16 literes gyári adatot, ami nagyon kellemes meglepetés volt. Tapasztalataink szerint 13-14,5 literrel érdemes számolni száz városi kilométeren. Autópályán a választott tempótól függ a fogyasztás, a 237 km/órás végsebességű autóval a városinál többet, de 3-4 literrel kevesebbet is meg lehet itatni.