Teszt: Skoda Superb Classic 1.9 PD TDi - Fények játéka Skoda Superb Classic 1.9 PD TDi

Első pillantásra, úgy tűnik, hogy ez egy Passat más lámpákkal, csak valahogy az autó arányai nem stimmelnek. Ez így is van, ugyanis a Superb a kínai Passat hosszabb padlólemezére épül. Ennek köszönhetően a cseh autó 4805 milliméter hosszú, a tengelytávja és a hossza is 100 milliméterrel több, mint német kollégájáé. Ezt a pluszt a hátsó utasok kapják meg.

Később a tüzetesebb szemle ráébresztett, hogy a hasonlóságok ellenére ez az autó egy egyedi modell, és VW-s kategóriatársától csak a jó tulajdonságokat örökölte meg.

Lágy vonalaival, harmonikus megjelenésével, valódi nagyautónak mutatja magát a Superb. Az autó gyönyörű sötétkék fényezése kiváló minőségről tanúskodott, csakúgy, mint a karosszéria illesztései. Rendkívül elegánssá teszi az autót a méretes krómozott hűtőmaszk, amelyet a motorháztetőn a szélvédőtől végigfutó két él körülölel és kihangsúlyoz. A karosszéria oldalát és a lökhárítót fekete gumicsík védi az apróbb koccanásoktól, ami nagyon hasznos a városi szűk parkolóhelyeken.

Az ajtók könnyen nyithatók-csukhatók, halkan, telt hanggal záródnak. Igen nagy helyet tesznek szabaddá a beszálláshoz, hátulra szinte könnyebb beülni, mint előre. Mind a motorháztetőt, mind a csomagtartót teleszkópok nyitják. A csomagtartó fedelét a belső fogantyúval nem lehet rendesen becsukni, kézzel kellett lenyomnunk a hamar összekoszolódó lemezt.

Beülve először a hatalmas hely tűnik fel. Az elöl ülők szinte messze vannak egymástól, a hátul utazók pedig már külön társasághoz tartoznak. A nagyon magasak is kényelmesen ülhetnek az autóban, és még mögöttük is kényelmesen elfér egy hasonló termetű utas. Akár keresztbe vetett lábakkal is ülhetünk hátul.

Elöl nagystílű a fejtér, hátul viszont igencsak ereszkedik a tetővonal. Az ülések kényelmesek, akár egyhuzamban végigutaznánk 900-1000 kilométert, amekkora egy tankolással az autó hatótávolsága. Tág határok között állítható mindkét első ülés, akár sportautósan alacsonyra is leengedhetőek. Kanyarban is nagyon jól tartanak az első ülések, az ülőlap kellően hosszú.

A műszerfal nagyon hasonlít más, a márkacsoporthoz tartozó autókéhoz. Ergonómikusnak mondható a vezető helye, a középkonzol baloldalán lévő kapcsolókat azonban eltakarja a kormány. A műszerfal egyszerű felépítésű és könnyen átlátható.

Kissé divatjamúlt a Skoda kormánya, de a 23 000 forintért megrendelhető bőrborításnak és tömésének köszönhetően jó fogás esik rajta, amiben szerepet játszik az is, hogy mind tengely, mind vertikális irányban állítható. Plusz pénzért bőrborítást kaphat a váltókar is, melyet egy kis króm tesz különlegessé. A kilincseket és a zárak gombjait szintén ez az esztétikus bevonat díszít.

Tesztautónkat a hagyományos Climatronic fűtötte. A motor kissé lassan melegedett be, de az extraként mért automata klíma elég hamar képes volt meleget teremteni. A hátul utazóknak is jár szabályozható fűtésrostély és lábtérfűtés. A hátsó ülésekhez is rendelhető ülésfűtés. Összességében jó minőségérzetet kelt a cseh nagyautó beltere, de egy két műanyag elem minősége kilóg a sorból, például a kézifékkart körülölelő részé.

Több helyre is lerakhatjuk kisebb dolgainkat, de itt a kisebben van a hangsúly, mert még a hűthető kesztyűtartó is szűk a Superbben. Hűthetjük italunkat a középső, Jumbo Boxnak nevezett tárolórekeszben is. Pohártartót a kézifékkar mellett találunk.

Nyerő ötlet a bal hátsó ajtó rekeszében elhelyezett, feláras esernyőtartó, amelyből az erre kialakított nyíláson keresztül távozik a víz. 462 literes az autó csomagtere, ami elmarad a kategória átlagától. Az üléstámla ledönthetetlen, be kell érni az utastérbe benyúló sízsákkal.

Kissé lehangoló volt a tesztautó belső színvilága, ugyanis szinte minden fekete színű volt. Ezt ellensúlyozza az a hihetetlen éjszakai fényarzenál, amelyet a Skoda tervezői bevetettek a látvány érdekében:
1. A tetőben apró lámpák piros fénnyel sugározzák be a középkonzolt, ami éjszakai utazásnál ébren tartja a vezetőt.
2. Kékes fény világítja meg az ajtókban a kilincs mögötti üreget, ami frappáns és nagyon hangulatos megoldás.
3. Olvasólámpát szereltek a két első és a két hátsó-szélső hely megvilágítására a tetőbe.
4. Kiszálló-fények világítanak az ajtók aljából, nehogy az utasok tócsába lépjenek.
5. Beszállófények gyulladnak ki a külső tükrök alsó felében, amelyek a központi zár nyitásakor felkapcsolódnak.
6. Ha bezárjuk a kocsit, a tompított fényszórók még harminc másodpercig világítva hazakísérnek bennünket.

Tesztautónk mozgatásáról az autóhoz rendelhető legkisebb dízel erőforrás gondoskodott, amely kitűnően boldogult a hatalmas kasztnival. A száz lóerős Pumpe-Düse motor minden helyzetben elegendő tartalékkal rendelkezett. Autópályán még 130-ról is jól gyorsult az autó.

Szinte már alapjárattól jól húzott a Superb. 1900-as főtengely-fordulatszámnál jelentkezik a maximális 250 newtonméteres forgatónyomaték. Bár hidegen is könnyen indul a motor, ilyenkor igen zajos. Hangos kerregéssel és remegéssel jelzi, hogy ő bizony egy öngyulladós erőforrás.

Bemelegedve erről már leginkább csak kívülről szerezhetünk tudomást, mert az utastérig csak halk dörmögés jut el. A szélzaj igen csekély az autóban. A karosszéria jól átlátható, és a tükrök is csak minimális holtteret hagynak.

Könnyedén, pontosan kapcsolhatunk az ötsebességes váltóval. Ahhoz hogy a nyomatékmaximumon tarthassuk az autót, sűrűn kell váltani, de ez nem probléma a jó kiosztású sebességváltóval. Álló helyzetben zavart, hogy átjut némi remegés az erőforrásról a váltókarra és az ülésekre is.

Könnyedén irányítható az autó, de a szervokormány kissé túlzott rásegítéssel dolgozik, alig kapunk visszajelzést az aszfaltról, a kormánymű az út hibáit is kiszűri. Németesen feszes futóművel vértezték fel a cseh zászlóshajót, de az autó rugózási kényelme megfelelő.

Kanyarban a Superbbel elég gyorsan lehet hajtani, határhelyzetben a kocsi súlyából és hajtásrendszeréből adódóan alulkormányozottá válik. Négy tárcsafék lassította az 1474 kilogramm tömegű autót, a fék nagyon jól harap és megfelelően adagolható.

Jónak nevezhető a kényelmi felszereltség, de a Superb ebben semmi kiemelkedőt nem nyújt. Alapáras a nyolchangszórós rádió, a négy elektromos ablak, a motoros tükör, a manuális klímaberendezés és a fedélzeti számítógép. A biztonsági felszerelések terén hiányosságokat enged meg magának a Superb, mert mindössze négy légzsák vigyáz a bent ülőkre, ami ebben a kategóriában már nem megfelelő. A függönylégzsákok hiányától eltekintve a biztonsági arzenál majdnem teljes: van 5 fejtámla és hárompontos biztonsági öv, blokkolásgátló és a hóban nagyra értékelt kipörgésgátló.

Elégedettek voltunk az autó fogyasztásával. Városban dinamikusan autózva 8,0 litert fogyasztott, míg autópályán ez az érték 6,5 literre csökkent. Országúton járva 5,6-6 literes fogyasztást regisztráltunk, ami jó, figyelembe véve az autó tömegét és méretét.

5 990 000 forintba kerül a tesztelt alapkivitelű TDi, amelyet a kis i különböztet meg a TDI-ként jelölt 130 lovas Superbtől. Ez az összeg 34 000 forinttal magasabb az azonos motorral szerelt, jobb értéktartású, nagyobb tekintélyű VW Passatnál, amelyből viszont hiányzik a széria klímaberendezés.

Egy kényelmes és kiemelkedően tágas autót ismertünk meg a Superbben. A 100 lóerős dízellel nem éreztük alulmotorizáltnak az autót, a motorról kialakult kedvező kép része az alacsony fogyasztás. Mindenkinek szívesen ajánljuk, aki hajlandó lemondani a presztízsről, de egy tágas, nagy autót szeretne.