Teszt: Skoda Superb 1.9 PD TDI Classic – Gyümölcsöző testvériség 1

Teszt: Skoda Superb 1.9 PD TDI Classic - Gyümölcsöző testvériség Skoda Superb 1.9 PD TDI

“Nagyautót vezet be a magyar piacra a Skoda.” 10 évvel ezelőtt ezt a hírt csak április elsején fogadtuk volna kétkedés nélkül. 2002-re már kevesen furcsállják, ha a Skoda is a középkategória előkelő harmadába pozícionált autót kínál. Elmúlt az az idő, amikor a Skoda Superbről levették volna a típusjelzést, hogy Volkswagen emblémával és Passat felirattal helyettesítsék.

A Superb tanulmányautóként jelent meg a 2001-es Genfi Szalonon, akkor még Skoda Montreux néven. Fél évvel később Fankfurtban már a sorozatgyártású Superb szerepelt, újabb fél év elteltével pedig hazánkban is bemutatták az autót.

A design jól sikerült, a Superb sötét színben elegáns autó. Többen is vezettük a Skoda újdonságát és mindenkinek nagyon tetszett a motorháztető hármas domborítása, ami kimondottan elegáns megoldás. Egy alkalommal egy A6-os Audi állt meg a Superb mellett. Apa és fia szállt ki az autóból, többször körbejárták és szó szerint megcsodálták a Skodát, a fiú pedig részletes bemutatót tartott az újdonságról.

Annak ellenére, hogy a forma a Passaté, sokan megnézték a Superbet. Az emberek a nagyon erős hasonlóság ellenére felismerik, hogy ez valami más. A formai közösség oka, hogy a Superb gyakorlatilag egy Volkswagen Passat. Ennek ellenére állítólag egyetlen karosszériaelem sem egyezik meg 100 százalékban a két autón. Lényeges különbség, hogy a Skoda nagyautója a Kínában gyártott Passátra épül, így tengelytávja és hossza 10 centivel nagyobb a Passátnál. Ezzel a Superb külső méretei elérik a felső középkategóriát, belső tere pedig még tágasabb is annál. A hossz 4803 milliméter, a tengelytáv 2803 milliméter.

Jelentős részben a nyújtott tengelytáv adja a kocsi varázsát. A Superb hátsó lábhelye minden képzeletet fölülmúl. Ezt tavaly tapasztaltam meg a Frankfurti Autószalonon, ahol az első ülésen egy német kolosszus terpeszkedett, én pedig a magam 190 centijével nemcsak hogy befértem mögé, hanem 10 centi maradt a térdem előtt. Ez a térbőség igazi luxus. Nincs rá szükség, hiszen a korábban tesztelt Passat is kiemelkedően tágas, de nagyon jó érzés a pazar helytöbblet. Egyszer játékból kipróbáltuk, hogyan boldogul öt magas emberrel a Superb. Átlagmagasságunk 189 centiméter volt, a kardánalagúttól eltekintve mind az öten fejedelmi kényelemben ültünk.

Az alapfelszereltségű tesztautóból hiányzott a Superb legkülönlegesebb extrája. A jobb első ülés támlájának egy része kihajtható, a nyíláson pedig a hátul ülő kinyújthatja a lábát, mint egy rekamién. Hátul a fejtér részben a kupés tetőív áldozatául esett, ezért 185 centinél magasabb utasok feje nehezen fér el, ha hátradőlnek a komfortos ülésen.

A csomagtér tágas, de nehezen kihasználható. A szűk nyílás még nem volna nagy baj, viszont főleg idősebb emberek nehezen érik el a nagyon mély csomagtartó hátsó részét. Ötletes részletmegoldás a csomagtartóban elhelyezett kampó, amelyre szatyrot akaszthatunk.

A kocsiban elsőre megfogja az embert a párját ritkító minőségérzet. Minden műanyag kitűnő minőségű, akármihez nyúlunk, az finoman működik. Sötétben látványos a kékes fényben fürdő króm kilincs, ami nagyon jó ötlet.

Az üléshelyzet jó, a kormány és az ülés minden testalkathoz tökéletesen beállítható. Szép az órák számlapja, a sebességmérőt 270-ig skálázták. Ebben semmi túlzás nincs, ha a Passat W8 nyolchengeresével megjelenő Superb csúcsmodellre gondolunk.

A Superbet a 130 lóerős turbódízellel teszteltük. Ezt a motort a Seat Ibizától az A6-os Audiig számos modellbe beépítik a Volkswagen konszernen belül. A Superb nem kapta meg a hatfokozatú kézi váltót, motorjának nyomatéka így 310 helyett 285 Nm, ami még mindig a kategória élvonalában van. A motor egyetlen hibája kis fordulaton tapasztalható erőtlensége. 1800 és 2000 fölött épül fel a turbónyomás, innen aztán nagyon jól gyorsul a súlyos autó. Az ötfokozatú váltó csekély erővel és pontosan kapcsolható, az áttételezést eltalálták. Igen jó eredmény a 10,4 másodperces százra gyorsulás és a 205 km/órás végsebesség.

A Superb nem luxusautó, nem is annak szánják. A rugózási komfort átlagos, a Superb közepesen kezeli az úthibákat. Az ülések viszont már az alapváltozatban is igen kényelmesek. A tesztelt, alapfelszereltségű Superb Classicban széria a gerinctámasz. A motorzaj nem erős, a futóműzajokat sikeresen távol tartják az utasoktól, a gumik hangja is csekély.

Nagyon stabil az úttartás. A menettulajdonságokról bennünk kialakult kedvező kép része, hogy egészen durva vezetési hibákra sem büntet az autó. Nagy sebességgel kanyarogva is jó az útfekvés, országúton túl gyors kanyarokban szende alulkormányozottsággal válaszol, minden rosszindulatú reakció nélkül. Tetszett a pontos és közvetlen kormányzás. Méretéhez és súlyához képest jól vezethető a Superb. A négy tárcsafékes fékrendszer jól működik. A lassulás erőteljes, az adagolhatóság pontos.

A Superb szériafelszereltsége jónak mondható. Alapárért manuális légkondicionálót, négy elektromos ablakemelőt, nyolchangszórós rádiósmagnót, motoros tükörállítást és fedélzeti számítógépet adnak. A szériafelszereltség részeként csak négy légzsák jár, ami elmarad a kategória élvonalától.

Abszolút versenyképes áron kínálják az autót, mert az alapfelszereltségű PD TDI ára 7 192 000 forint. A fogyasztás nagyon alacsony. A 130 lovas tesztautót 8 kilométerrel vettük át, de a teljesen nyers motor ellenére sem fogyasztott többet városban 8,1 liternél. Autópályán és országúton átlagosan 5,7 liter volt a fogyasztás. A bejáratás után várhatóan mindkét érték tovább csökken.

A Superb eredendő hiányossága, hogy kevés benne az egyediség. Véleményünk szerint ez nem áll majd a piaci siker útjába. Kényelmes, biztonságos, jó minőségű és páratlanul tágas autó, kedvező áron.

Teszt: Skoda Superb 1.9 PD TDI Classic – Gyümölcsöző testvériség 2