A Tesla Model X és a Porsche Taycan is belekerült az Euro NCAP legfrissebb tesztcsoportjába, és mindkét villanyautó kiválóan vizsgázott az utas- és gyalogosvédelmi vizsgálatokon.

Ennyire biztonságosak a luxus-villanyautók 1

A törésteszteken készült fotókért kattints a képre

A Tesla Model X konkrétan minden idők egyik legbiztonságosabb autója: ez derült ki az Euro NCAP legfrissebb tesztjén. Az elektromos szabadidőjármű 98 százalékos eredményt ért el a felnőtt utasvédelmi teszteken: ezzel holtversenyben minden idők második legbiztonságosabb autója (Mazda 3: 98%, Mazda CX-30: 99%). Kiválóan teljesített a városi vészfékrendszer, a vezető minden irányból maximálisan védve van, egyedül az első és hátsó utasok felsőteste kap jó (de nem kiváló) védelmet.

Ennyire biztonságosak a luxus-villanyautók 2

A Porsche Taycan ennél jóval gyengébben teljesített – persze az ötcsillagos végeredményt még ez sem veszélyeztette. Hiába a széria térdlégzsák (a Teslában ilyen nincs), a vezető és az utas lábszára a maximálisnál gyengébb védelmet élvez, a hátul ülők mellkasát azonban az ideálisnál nagyobb terhelés éri ütközés során.

A gyermekvédelem terén mindketten az átlagosnál jobban teljesítenek: a Porschében a hatéves, a Teslában a tízéves gyerek nyaka kap extra terhelést. A Model X leghátsó, harmadik üléssorán csak akkor lehet gyerekülést elhelyezni, ha a második sori üléseket extrán előre toljuk, ezért itt nem járt pont.

Ennyire biztonságosak a luxus-villanyautók 3

A gyalogosvédelem egyik autónak sem erőssége: az A-oszlop és a szélvédő töve mindkét esetben rossz teljesítményt mutat, a Taycan a motorházfedél közepén, a Model X pedig annak belépő élénél okoz súlyos sérüléseket.

A modern villanyautóktól elvárnánk, hogy a vezetőtámogató elektronikus rendszerek terén remekeljenek. A Tesla nem is okoz csalódást, a Model 3-mal holtversenyben az Euro NCAP történetének legkiválóbb eredményével teljesítette a vizsgálatot. Nem úgy a Porsche, amely kezelőfelületével, illetve az automata vészfékrendszer bizonyos menethelyzetekben mutatott jó (de nem kiváló) teljesítményével középszerű pontszámot kapott – persze még így is belül az ötcsillagos minősítés követelményein.

Ennyire biztonságosak a luxus-villanyautók 4

Balra a Tesla Model X, jobbra a Porsche Taycan gázolásvédelmi teljesítménye

A töréstesztekről készült videókat megtekintheted, ha ide kattintasz.

Forrás: Euro NCAP