Normális esetben egy EuroNCAP vizsgálatról unalmas, száraz, lényegre törő beszámolót írunk, ez azonban minden, csak nem normális: a Fiat Punto minden idők legrosszabb eredményét érte el a szabványos törésteszten, és egyetlen fél pontot sem kapott.

Valójában nem sokkoló a látvány, ennél rosszabbat is láttunk már. A részleteken azonban elvérzik a 12 éves konstrukció.

Sérülést okoz a műszerfal, a mellkas védelme elégséges, az ostorcsapás nyaksérülés elleni védelem hatástalan. A hatéves gyereket szimuláló bábu mérései még belül estek az elfogadhatón, a tízévesé már nem. Gyalogosgázolásnál a lökhárító és a motorházfedél belépő éle még vigyáz az elgázolt szerencsétlenre, de bárhová koppan a feje, közepes vagy súlyos sérülés lesz a vége.

A fekete leves a végére marad: nullapontos a vezetőtámogató rendszerek teljesítménye – hiszen nincsenek. Egyébként az EuroNCAP közleményéből kiderül: ha nincs a nullapontos részeredmény, simán két csillagot is kaphatott volna az autó, így viszont maradt a nulla.

Szóval a Fiat Punto volna minden idők legtrébb autója? Dehogy. A jelenleg is forgalmazott modell 2005-ös konstrukció, az akkori mérések szerint bravúros, ötcsillagos védelmet kínált felnőtt utasainak, hármat-hármat a gyalogosoknak és gyerekeknek, és ezzel az egyik legbiztonságosabb kisautó volt a maga idejében.

A mostani mérés tehát nem a Fiatot minősíti (illetve annyiban igen, hogy miért forgalmaznak egy 12 éves konstrukciót?), hanem az EuroNCAP-t: lám, ennyivel szigorúbbak lettünk, ennyivel biztonságosabbak manapság az autók. Ez mondjuk aligha fogja vigasztalni a Fiat-kereskedőket.

A zöld jó, a piros nem. A vezető mögött utazó gyereknek nagyon rossz.