| Röviden – Porsche Macan (2014) | |
|---|---|
| Mi ez? | X3- és GLK-ellenfél a Porschétől, Audi Q5-alapokon |
| Mit tud? | Erős, gyors, tágas, korszerű, Porsche. A Turbo pályán is nagyon komoly |
| Mibe kerül? | Még nincs hazai ár, Németországban 58 ezer euróról indul a móka |
| Kinek jó? | Bár a legtöbben csak az emblémáért veszik majd, a Macan egy sokoldalúan használható 4+1 üléses szabadidő-autó, parádés minőségben |
A Porsche új modellje, a Macan a legfontosabb autója lesz a német prémiummárkának. A legáltalánosabban használható, mindazonáltal alapkivitelben is nagyon erős, gyors és komfortos Porsche vélhetőleg a legnagyobb darabszámban eladott Porsche lesz majd. Ez a kocsi alapozza majd meg az igazán izgalmas szupersportautók fejlesztését a jövőben. Lipcsében megnéztük a gyárat, ahol készül a Macan, vezettük mindhárom motorváltozatban, és megállapítottuk: a Macan is igazi Porsche.
Macan: Porschét mindenkinek!
58 ezer euróról, kb. 18 millió forintról (plusz-mínusz a mindenkori Matolcsy-faktor) indul a Macan listaára Németországban. Sok? Nos, 17 milliós alapárával csak a Cayman rajtol ennél olcsóbban, márpedig az egy igazi hobbiautó, 265 lóerejével, két ülésével a hétköznapokban nemigen használható semmire. Az alap-Macan viszont 500 literes, 1500 literre bővíthető csomagterével és komfortos utasterével igazi univerzális családi autó, és bár kétszer annyiba kerül, mint a műszaki alapjait szolgáltató Q5-ös Audi (150 lovas dízellel 9,7 milliótól), mivel 258 (dízel S) vagy 340 (S) lóerőt ad ennyiért, temérdek luxussal, valójában nem is sokkal drágább, mint az Audi, hasonló teljesítményre hozva.

Remek kocsit alkotott a Porsche, legalább olyan kívánatos, mint egy 911, csak persze jóval praktikusabb
Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsem: ez a Porsche még közelebb hozza majd a márkát a hétköznapi autósokhoz, ez a Porsche lesz az, amivel már egészen kommersz modellek gyártóinak is kellemetlen konkurenciát tud teremteni a Porsche azokon a piacokon, amelyeken van kereslet minimum 18 millás kocsikra. A lipcsei gyár Macan-sorát évi 50 ezer autó készítésére tervezték.
Európában, Amerikában csak hathengeres turbómotorokkal árulják az autót, de a Porsche annyira komolyan gondolja a lefelé nyitást, hogy Kínában négyhengeres blokkal, a VW csoport kétliteres turbójával is piacra kerül a Macan. És ha arról van szó, hogy Audit (vagy BMW-t vagy Mercit) vegyen az ember családi kocsinak ugyanazért a pénzért, akkor azért elég nagy súllyal vetül a latba a Porsche emblémája.Csak hat hengerrel, csak turbóval
Bizony, Európában a Porsche csak hat hengerrel árulja a Macant. Az S kivitel turbós benzinmotorja 340 lóerővel és 460 Nm-rel bír, az S Diesel 258 lóerőt, de 560 Nm-t tud, a Turbo pedig, ahol a Turbo azt jelenti, hogy nem egy, de két feltöltő tol levegőt a motorba, 400 lóerőt és 550 Nm-t teljesít. Komoly adatok!
Kiváló program, kiváló szervezés: mindent megtudtunk a Macanról!
Tavalyelőtt a Cayenne GTS nevű rétegmodell bemutatója kapcsán életem talán legértelmetlenebb, legsemmitmondóbb nemzetközi sajtóbemutatóját sikerült megélnem. Akkor konkrétan nem lehetett vezetni azt a kocsit, aminek a bemutatójára kivittek. Nos, nem tudom, hogy a Porsche PR-osztályán olvasnak-e magyar autós magazinokat, de a Macan bemutatója olyanra sikeredett, amilyennek minden új autó bemutatójának lennie kellene.
Érkezésem napjának estéjén a lipcsei látogatóközpontban prezentálták az új modellt, utána vacsi közben csacsogás a gyáriakkal. Másnap csoportokra bontva ebéd előtt megnéztük a gyárat, mentünk aszfaltos pályán gyors köröket a benzinesekkel, off-road pályán, instruktorral lassúakat a dízellel. Ebéd után szabad préda volt mindhárom motor az országúti vezetésre, navigációba táplált, változatos útvonalakon. A hostess még azt is megkérdezte, olyan utat választunk-e, amiben több a sztráda, vagy olyat, amiben kevesebb. Naná, hogy az előbbit, mondtuk Bogdannal, a román kollégával (Magyarországról csak engem, tőlük csak őt vitte a Porsche), hiszen a világon sehol máshol nem lehet olyan alaposan letesztelni közúti forgalomban egy Porschét, mint a sebességkorlátozás nélküli német Autobahnon. Meg is volt a végsebesség mindhárom kocsival.
Az pedig már igazán nem a Porsche bűne, hogy mindezért Budapestről odafelé Párizson, visszafelé Amszterdamon keresztül kellett repülnöm. Amióta nincs Malév, a légi közlekedésben is másodosztályú európai országgá lettünk, így az országúton 780 kilométeres utat a levegőben oda-vissza körülbelül több mint négyezerkétszáz kilométeresre nyújtva sikerült abszolválnom. Egy Porschéval oda-vissza 14 óra alatt megjártam volna, így az utazás a tranzitokban üldögéléssel együtt összesen pont ugyanennyire jött ki.
A Macan nem csupán egy Audi, Porschénak öltöztetve. A Porsche szerint az Audi Q5 elemeinek kétharmadát tervezték át vagy tervezték újra a Macan kialakítása során. Az alapfelszereltség is lényegesen magasabb egy Q5-ösénél: az eleve bitang erős alapmotorokhoz csak hétfokozatú PDK (a Porsche dupla kuplungos robotváltója) csatlakozhat, és természetesen minden Macanhoz alapáron jár az összkerékhajtás.

A Macan extralistáján is számos olyan tétel található, ami a Audi embléma mögé nem vehető meg. A légrugós felfüggesztés például az egész kategóriában unikum, se BMW-t, se Mercit, se egyebet nem vehetünk a prémium kompakt SUV-mezőnyben ilyennel, csak Porschét.
Az audiorendszer, a kárpitok (alapkivitelben is bőr-Alcantara kombó) és persze a kicsit talán már túlzásnak is megítélhető 911-sziluettes slusszkulcs (mely természetesen a kormány bal oldalán lévő gyújtáskapcsolóba illik) mind-mind komolyabb autót mutat, mint egy innen nézve pórias Audi.

A karosszéria Lipcsében áll össze, de láttunk részeket Made in Hungary és Made in Czech Republic nyomatokkal
Macan S Diesel
A menetpróbán mindhárom motorral kipróbálhattuk a kocsit, de a dízel volt az egyetlen, amivel terepen is autózhattunk. A nagyon nyomatékos, nagyon erős, mindezek mellett pedig elképesztően csendes háromliteres V6-os remekül működött együtt a hétfokozatú robottal, akár a limitálatlan Autobahnon kellett megcsípni vele a 230 km/órás végsebességet, akár a 35 fokos oldaldőlésű rézsűn kellett úgy elaraszolnunk, hogy ne boruljunk fel.
Már ez a motor is méltóvá teszi az autót az emblémához. Európában nyilvánvalóan ezzel a motorral kel majd el a legtöbb Macan, és azt kell mondjam, nem sok mindenről marad le (a masszív benzinköltségen kívül) az a jövőbeli Porsche-tulajdonos, aki úgy dönt majd, hogy nem zavarja a gázolajszag.
A légrugós Porschék terepen, a váltókar melletti gombbal kapcsolható off road üzemmódban négy centivel megemelkednek, hasmagasságuk így 23 centire emelkedik, ami komoly terepjáró képességet enged a kocsinak. A dízel Macannal tett tesztkörön a Porsche lipcsei tereppályáján meg se közelítettük a kocsi képességeinek határait, nagyon elvetemültnek kell lenni ahhoz, hogy ezzel a méregdrága high-tech szabadidő-autóval elakadjon valahol az ember.Országúton, városban, sztrádán úgyszintén nagyszerűen szerepelt az S Diesel, bár autópályán 120 felett a Macan egyetlen komoly hibája, a zavaró szélzaj mellett már számottevően rontotta komfortérzetünket a motorhang. No nem valami IFA-s dízeles kerregésről van szó, a dízelmotor nem is zajosabb a benzineseknél, csak a gázolajos orgánum, ha nem is hangosabb, de valahogy kellemetlenebb, mint egy vadul üvöltő V6 benzinmotor. És mintha az egyensúly se lett volna olyan tökéletes, mint a könnyebb benzinmotorral.
| Műszaki adatok | |
|---|---|
| Lökettérfogat (ccm) | 2967 |
| Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 190(258)/4250 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 580/1750-2500 |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 6,1 |
| Végsebesség (km/h) | 230 |
| Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 6,3 (6,1) |
| CO2 kibocsátás (g/km) | 164-159 |
| Menetkész tömeg (kg) | 1880 |
| Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
| Gumiméret | 235/60 R18 / 255/55 R18 |
Macan S
A 340 lóerős S az a Macan, amit nem ajánlok megvételre senkinek. Csodálatos a motor nyomatékleadásának és teljesítményleadásának egyenletessége, ebben is remek az összhang a motor és váltó között, de mégsem. Pont annyiba kerül vele az autó, mint a dízelmotorral, de bár valamivel jobban gyorsul és magasabb a végsebessége, a gyakorlatban, fenékkel, füllel tapasztalva minimális a plusz ahhoz az áldozathoz képest, amit a kocsi elkér majd a benzinkútnál.

A sebességet nem egyszerű megállapítani a szándékosan túl sportos műszerblokkon. A jobb oldali LCD-re a navi képe is kivetíthető
Ezt a kocsit már a lipcsei aszfaltpályán is megkergethettem. A sokkal erősebb csúcsmodellre tervezett futóművel, kormányzással és a Turbónál szolidabb, de így is rettentő hatásos fékkel egy pillanatig sem kellett izzadnom a felvezető 911-es mögött. A Macan S borzasztó ereje dacára egy kifejezetten jóindulatú, megbocsátó kocsi, aminek alépítménye messze többet tud, mint a motor.
| Műszaki adatok | |
|---|---|
| Lökettérfogat (ccm) | 2997 |
| Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 250(340)/5500-6500 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 460/1450-5000 |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 5,2 |
| Végsebesség (km/h) | 254 |
| Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 9,0 (8,7) |
| CO2 kibocsátás (g/km) | 212-204 |
| Menetkész tömeg (kg) | 1865 |
| Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
| Gumiméret | 235/60 R18 / 255/55 R18 |
Macan Turbo
Na ez az igazi Porsche. Az alaktényezője rosszabb, mint a másik kettőé (0,37), de kit érdekel, ha a motor ereje annyira bődületes, mint amennyire! (Kit-kit, hát aki tankolja majd, azt. A tankot azért 10 literrel megnövelte a Porsche az S-hez képest, hogy ha többet is, de ne gyakrabban kelljen tankolni.) Az Autobahnon megléptem vele az óra szerinti 270-et (266 km/óra a papír szerinti végsebesség, ami messze-messze a legtutibb érték a kategóriában, de úgy általában is pazar). A forgalom még a meglepően élénk keletnémet sztrádán is mintha megállt volna körülöttem, a 200 körül erőlködő 3-as BMW-k, E Mercik úgy vesztek a távolba a tükörben, mint itthon a csuklós busz az M1-M7 kivezetőn.
A pályán, a világ legérdekesebb kanyarjaiból összerakott lipcsei aszfaltcsíkon még úgy is komoly élményt tudott nyújtani, hogy nem a felvezető 911-est kellett vele követni, hanem az előttem szerencsétlenkedő, 60 lóerővel gyengébb S-t. Ennél az autónál már nem bántam, hogy nem volt szabad kikapcsolni a menetstabilizálót. A kanyarokból kigyorsítva a 295-ös gumikat is el-elcsavarta néha, a villámgyors váltásokkal olyan felfoghatatlanul egyenletesen tolta ki magából az erőt a motor, hogy azt már halandó nehezen bírja követni. A fék egy álom, nem gyengült, nem tompult az ötvenedik újságírós kör után sem.Ezzel a kocsival már aszfalton is lehetett érezni, ahogy dolgozik alul a 4×4. Néha meg-megfarolt egy pillanatra az autó, de a rendszer már tolta is előre a nyomatékot, és a kocsi csak gyorsult, gyorsult, íven is, egyenesben is, megtorpanás nélkül. Olyan, mint egy igazán jól sikerült erős Audi Quattro, csak sokkal-sokkal több benne a lélek.
| Műszaki adatok | |
|---|---|
| Lökettérfogat (ccm) | 3604 |
| Hengerek / szelepek száma | 6/24 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 294(400)/6000 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 550/1350-4500 |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) | 4,6 |
| Végsebesség (km/h) | 266 |
| Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) | 9,2 (8,9) |
| CO2 kibocsátás (g/km) | 216-208 |
| Menetkész tömeg (kg) | 1925 |
| Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
| Gumiméret | 235/55 R19 / 255/50 R19 |









