Thomas Würtele termékmenedzserként irányítja a kis és kompakt modellek fejlesztését a BMW-nél

Thomas Würtele termékmenedzserként irányítja a kis és kompakt modellek fejlesztését a BMW-nél

Thomas Würtele (jobbra) termékmenedzserként irányítja a kis és kompakt modellek fejlesztését a BMW-nél


Nem sötétült el az ég, nem kezdett omlani a vakolat és nem zuhant mélybe a részvényárfolyam sem, de valami végérvényesen megváltozott 2010. március 17-én. Ekkor, a BMW éves közgyűlésén jelentette be a cég igazgatósága, hogy elsőkerék-hajtású modellek is készülnek majd BMW márkanévvel.

Raumfunktionales Konzept

Köztük lesz az a családi autó, amit a gyári emberek véletlenül sem hívnának egyterűnek, mert a BMW szerint ez nem hangzik túl vonzóan, legalábbis az ő arculatukhoz nem illene. Praktikus belső tere miatt a készülő kocsit inkább “raumfunktionales Konzeptként” emlegetik. A szériaautóhoz igen közeli verzióját Concept Active Tourer láthatjuk a Párizsi Autószalonon. A tanulmányautó kapcsán az elsőkerék-hajtású BMW-kről beszélgettünk Thomas Würtele úrral, aki a kis és kompakt modellek fejlesztését irányítja.

Sok hely, jó variálhatóság, kompakt külső méretek, minél csekélyebb gyártási költség: a korlátok közösek. Nagyon mást a BMW sem tud kihozni a kompakt egyterűből, mint a Honda az FR-V, a Mercedes-Benz a B-osztály vagy a Kia az új Carens esetében

Sok hely, jó variálhatóság, kompakt külső méretek, minél csekélyebb gyártási költség: a korlátok közösek. Nagyon mást a BMW sem tud kihozni a kompakt egyterűből, mint a Honda az FR-V, a Mercedes-Benz a B-osztály vagy a Kia az új Carens esetében

Összesen 12 BMW és 6-8 MINI alapjait adhatja az új technika. Hosszuk 3,8 és 4,5 méter között lesz

Összesen 12 BMW és 6-8 MINI alapjait adhatja az új technika. Hosszuk 3,8 és 4,5 méter között lesz

Összesen 12 BMW és 6-8 MINI alapjait adhatja az új technika. Hosszuk 3,8 és 4,5 méter között lesz


A gyári terminológiában UKL, azaz untere Klasse (alsó osztály) néven futnak az elsőkerekes alkatrészkészletre épülő autók. Lehetne kompakt vagy klein (kicsi) is, de így őszintébb az elnevezés. Az új padlólemezre akár 20 különféle modell épülhet, külön számítva például a következő 1-es széria kabrióját, három és ötajtós változatát valamint az egyszer majd a MINI Clubmant, Countrymant, Roadstert stb. leváltó autókat.

Első vagy összkerékhajtás

“Az alapok mindkét márkánál közösek. Azt is mondhatnám, hogy az alsónemű azonos és minden, amit az ügyfél lát, az eltérő” – vázolja az alapelveket a szakember. A közös technika nem azonos megoldásokat jelent, egyforma bázison más lehet az autók nyomtávja és tengelytávja is, variálható az első és a négykerék-hajtás.

Ez lenne a női BMW?

Nehezen látható a céges vásárlások dominanciája  miatt, hogy végül nők vagy férfiak járnak-e az itthon eladott autókkal - mondta Paul de Courtois, a BMW-importőr igazgatója

Nehezen látható a céges vásárlások dominanciája miatt, hogy végül nők vagy férfiak járnak-e az itthon eladott autókkal – mondta Paul de Courtois, a BMW-importőr igazgatója

Nehezen látható a céges vásárlások dominanciája miatt, hogy végül nők vagy férfiak járnak-e az itthon eladott autókkal – mondta Paul de Courtois, a BMW-importőr igazgatója


Párizsban alkalmunk nyílt beszélgetni Paul de Courtois úrral, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatójával, akit a hazai piacról és a családi BMW-k esélyeiről kérdeztünk.

– Női BMW lesz a Concept Active Tourer szériaváltozata?

– Nincs ilyen megosztás, kínálatunkat nem választjuk szét hölgyeket és férfiakat megcélzó modellekre.

– Mekkora a hölgyvásárlók aránya hazánkban a világszerte megszokotthoz képest?

– A céges vásárlások dominanciája miatt nehezen állapítható meg, hogy végül nők vagy férfiak járnak-e az értékesített autókkal. Magyarországon az átlagosnál nagyobb a férfiak aránya, kevesebb a magas beosztású nő, akinek lehetősége van saját BMW-t venni. A MINI esetében kiegyensúlyozott a megoszlás, a világszerte jellemző 50:50 arányhoz igazodik.

5-10 éve a Touring modellekre nem volt kereslet hazánkban. Népszerűségük az utóbbi években nő, de messze van a nyugat-európaitól

5-10 éve a Touring modellekre nem volt kereslet hazánkban. Népszerűségük az utóbbi években nő, de messze van a nyugat-európaitól

5-10 éve a Touring modellekre nem volt kereslet hazánkban. Népszerűségük az utóbbi években nő, de messze van a nyugat-európaitól


– Mennyibe kerülhet az új egyterű? A 3-as kombi alatti ársávban lehet?

– Bár a vállalat valóban piacra kíván lépni vele, ez jelenleg még egy tanulmányautó. Túl korai volna az itteni áráról beszélni.

– Van kereslet hazánkban a családibb BMW-kre?

– Magyarországon 5-10 éve a Touringok aránya a nullához közelített, de az utóbbi években nő a kombik népszerűsége. Egyre többen igénylik a tágasabb és jobban variálható modelleket, nemcsak a 3-as, de az 5-ös sorozatból is. Tavaly az 5-ösből hat limuzinra jutott egy Touring, a 3-as esetében még magasabb ez az arány. A kombi részesedése megközelíti a 20 százalékot.

Mindent megtettek a designerek, hogy valódi BMW-nek tűnjön

Mindent megtettek a designerek, hogy valódi BMW-nek tűnjön

Mindent megtettek a designerek, hogy valódi BMW-nek tűnjön


Több tervvel kapcsolatban még nincs döntés, de összesen 12 BMW és 6-8 MINI alapjait adhatja az új technika – avat be a részletekbe Würtele. Az autók hossza 3,8? és 4,5 méter között lesz, amiből rögtön következtethetünk két dologra.

Az egyik: a jövőre bemutatandó új MINI nem nő túl sokat a 372,3 centis mostanihoz képest. A másik, hogy készülhet egy nagyobb, akár 5+2 üléses családi autó is, mert az ötszemélyes Concept Active Tourer 4,35 méteres hossza még megenged némi toldást.

A Jaguar, a Lexus és a Mercedes-Benz már túlesett ezen

A Mercedes-Benz, a Jaguar illetve a CT 200h óta a Lexus is túl van a kisebb és elöl hajtó autók bevezetésén, de ugyanez a BMW-nél nagyobb sokkal járhat. A BMW arculatának egyik sarokköve a hátsókerék-hajtással elért dinamika, a pontos kormányzás és az 50:50-et közelítő súlyleoszlás az első és a hátsó kerekek között. Mindez az új technikával nem valósítható meg az eddigi szinten, főleg nem egy fronthajtású egyterűvel.

Szemből lehetne X1 vagy X3 is.  A 190 lóerős tanulmány benzines turbómotorja háromhengeres és az első kerekeket hajtja, a hátsókat a hibridhajtás villanymotorja forgatja. Százra gyorsulása nem egészen 8 másodperc, benzinfogyasztása 2,5 liter/100 km, mert villanyautóként is elmegy 30 kilométert a konnektorról tölthető akkumulátorral

Szemből lehetne X1 vagy X3 is. A 190 lóerős tanulmány benzines turbómotorja háromhengeres és az első kerekeket hajtja, a hátsókat a hibridhajtás villanymotorja forgatja. Százra gyorsulása nem egészen 8 másodperc, benzinfogyasztása 2,5 liter/100 km, mert villanyautóként is elmegy 30 kilométert a konnektorról tölthető akkumulátorral

Ám 4,5 méter alatt a családi autók között szükségszerűség az elsőkerék-hajtás, nemcsak a gyártási költségek leszorítása miatt. “Belépünk egy szegmensbe, ahol elvárás az igen tágas belső tér, de nagyon kompakt külsővel. Kétségtelenül kihívás a BMW-nek az elsőkerék-hajtású modellek fogadtatása, de a MINI-vel 2001 óta bizonyítjuk, hogy ezzel a technikával is tudunk nagyon jól vezethető autót csinálni ” – indokolja Würtele a döntést. Kíváncsian várjuk, mit sikerül kihozni az új technikából. Legkorábban jövőre lesz erre esélyünk, akkor jelenhet meg a BMW első elöl hajtó autója a Concept Active Tourer szériaváltozataként.