Az e-mobilitás már sokaknak hétköznapi dolog Európában, és az utóbbi évek általános autópiaci válsága ellenére ez a szegmens a hazai piacon is folyamatosan bővül.

2021-ben több mint másfélszeresére, 21 544-re nőtt a tisztán elektromos gépkocsik száma Magyarországon, a konnektorról tölthető hibridekkel együtt pedig 42 633 darab zöld rendszámra jogosult típus rója már a hazai utakat. A Jövő Mobilitása Szövetség előrejelzése alapján 2022 végén már 30 ezer, három év múlva 75 ezer, 2026 végén pedig 125 ezer elektromos autó közlekedik majd a magyar utakon.

Miben hoz változást az átlagautós számára a villanyautók ilyen ütemű terjedése a műszaki tartalomtól függetlenül? Ennyi tapasztalattal a hátunk mögött már pontos válaszaink vannak ezekre a kérdésekre: összeszedtük a legfontosabb, villanyautókhoz köthető újdonságokat.

Zöld rendszám és egyéb kedvezmények

A kizárólag villanymotorral szerelt típusok külön szabályzása, és eltérő rendszámmal való megkülönböztetése feltehetően még hosszú ideig velünk marad. Ez az egyik csábító előnye az elektromos típusoknak, ami jóval túlmutat a több nagyvárosban igénybe vehető ingyenes parkoláson. Érdemes tudni, hogy a zöld rendszám olyan különösen védett övezetekbe is ingyenes behajtást biztosít, mint például a Budai vár, de nem kell fizetni a parkolásért például a Citadellánál sem.

Így változtatja meg a magyar autós életét a villanyautózás 1

A zöld rendszám az egyik legkomolyabb változás, amit az elektromos és konnektorról tölthető hibrid autók terjedése okozott

A törvény szerint a környezetbarát minősítésű autók mentesülnek a gépjárműadó alól, de vállalatoknak ennél sokkal többet ér a cégautóadó elengedése. Nem kell utánuk regisztrációs adót sem fizetni és vagyonszerzési illeték nélkül átírhatók.

Kedvezményes tarifával otthon töltve kedvezményes kilométerköltség érhető el a hagyományos autókhoz képest, az áfát pedig a céges villanyszámlából a töltés után vissza lehet igényelni.

Új autóhoz új biztosítás – EV-Casco

A hazánkban gépjármű-biztosítást kínáló 12 társaság nagyobb hányada kínál kgfb-, illetve casco biztosítást a hazai újautó-kínálatban elérhető elektromos modellek döntő többségére is, de ezek általában általános megoldások. Mivel a villanyautók jelenleg szinte kivétel nélkül magas vételárral vehetők meg, a használatuk során pedig a hagyományos típusoktól eltérő kockázat jelentkezik, ezért érdemes kifejezetten az elektromos típusokra szabott csomagra vadászni. Ma még ritka az ilyen, külön villanyautókra szabott szolgáltatás, de például a Generali kínálatában az EV-Casco már ezeket az igényeket felmérve készült. 

Így változtatja meg a magyar autós életét a villanyautózás 2

A kifejezetten villanyautókra szabott biztosítás az értékes töltőkábelre is kiterjed

Miért fontos a megfelelő biztosítás? Az elektromos vagy hibrid autó javítási költségei magasabbak a hagyományos járművekhez viszonyítva. Ennek több oka lehet: 

  • Javításukhoz a technológiai háttér és szakértelem szűkebb körben áll rendelkezésre, ami magasabb óradíjat jelenthet.
  • A villanyautókból még viszonylag kevés van az utakon, ezért a javításhoz az olcsóbb, utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is korlátozottabb.
  • Meg kell említeni az esetleges akkumulátorsérülések miatt bekövetkező károk és tűzveszély kockázatát is. Egy ilyen sérülés után 48 óráig karanténba kell tenni az autót, amíg kiderül, hogy az akkumulátorban nem katalizálódik-e egy robbanás vagy tűz.

A speciálisan villanyautókra szabott casco csomagokban biztosítást köthetünk külön az akkumulátorra lemerülés, vagy akár meghibásodás esetére. Nem kell aggódnunk a villámok miatt sem, a Generali EV-casco a töltőn lógva otthon hagyott autókra is vonatkozik. 

Sőt, a tolvajok számára csábító töltőkábelekre is kiterjed a biztosítás, így a villanyautózás tipikus, új területeit kivétel nélkül lefedik ezek a szolgáltatások.

Applikációk

Ma már az életünk minden területét átszövi az internet, a mobilos applikációk, és ezalól a villanyautózás sem kivétel, sőt. Ezen a területen tapasztalható az egyik legkomolyabb változás. Autóink egyre inkább egy integrált közlekedési hálózat építőkockái lesznek, a villanyautós lét szinte minden mozzanatát lefedi valamilyen telefonon elérhető szolgáltatás.

A töltés, töltőpontok használata elképzelhetetlen enélkül, a legtöbb hazai szolgáltató saját alkalmazással rendelkezik. A legnagyobb hálózatot jelenleg a Mobility működteti, a cég töltői többek között a Decathlon, Auchan és Spar áruházak parkolóiban, illetve Shell-töltőállomásokon találhatóak meg, rengeteg egyéb helyszín mellett. Kötelező darab annak, aki villanyautóval közlekedne a határon belül, sőt külföldön is jól jöhet a magyar cég szolgáltatása.

Így változtatja meg a magyar autós életét a villanyautózás 3

Applikációk nélkül elképzelhetetlen az e-mobilitás

Érintésmentes parkoláshoz is akadnak megoldások, többek között a magyar fejlesztésű Parkl, ami több parkolóházban is segít elkerülni a cetlikkel, automatákkal folytatott küzdelmes perceket.

A független szolgáltatók mellett maguk a gyártók is adnak az autókhoz külön fejlesztett megoldásokat. Ezekkel kulcsként használhatók az NFC-kapcsolatra képes mobilok, távolról elérhetőek az autó különböző funkciói, bekapcsolható neten keresztül a klíma, a fűtés, de a töltöttség állapotát is kényelmesen, fotelben ülve, kávé mellett ellenőrizhetjük.

Otthoni töltés

A villanyautók kapcsán mindig a töltőhálózat állapota, elérhetősége adja a vitatémát, és az otthoni töltés forradalmi lehetősége gyakran háttérbe szorul. Pedig ez az e-mobilitás igazi ütőkártyája, hiszen nem kell benzinkútra rohanni, nincs sorban állás, a megfelelő teljesítményű fali töltővel még a nagyobb kapacitású akkumulátorok is csurig tölthetőek egy éjszaka alatt, így reggel, a kábelt kipattintva mindig “tele tankkal” indulhat a nap.

Aki így tudja nap mint nap használni villanyautóját, az komoly változást észlel a kilométerekre költött összegeket tekintve is. A hazai energiaárak mellett jelenleg így lehet valóban megtérülő befektetésként tekinteni a magasabb vételárú villanyautóra egy hagyományos típussal szemben.

Így változtatja meg a magyar autós életét a villanyautózás 4

Otthon töltve éri meg igazán a villanyautózás

A lehetőségek kiaknázásához nem árt a tarifák között is eligazodni. Töltésre az A1-es és A2-es tarifák alkalmazhatók. Előbbi a mindenki által használt, általános tarifacsomag, a második viszont kifejezetten a villanyautósok számára előnyös. Utóbbihoz külön mérőegység jár, amivel a lakossági árszabásnál is kedvezőbb tarifával kaphatjuk az áramot a meghatározott, kedvezményes időszakokban.

Feltéve, hogy ötven kilométerről ingázunk munkahelyünkre, napi száz kilométerrel, heti öt munkanappal számolva napjainkban már fájdalmas összeget kell a benzinkúton hagyni. Egy átlagos, 7 liter fogyasztású benzines autóba 479 forintos literáron adott benzinnel havi 67 060 forintba kerül a közlekedés. Mindez egy szintén nem túl kirívó, 18 kW/100 km fogyasztású villanyautóval 11 800 forintba kerül, ha völgyidőszakban, 32,77 Ft/kWh árszabású csatlakozással töltünk. Évente ez már 663 ezer forint különbség, és a kötelező szervizek alacsonyabb költségeivel, valamint a zöld rendszám előnyeivel még nem is számoltunk.