Fontos nap lesz 2022. július hatodika. Nem azért, mert a Máriák és Csabák névnapját akkor ünnepelhetjük, hanem az új személyautókban kötelezővé váló felszerelések miatt. Ettől a naptól ugyanis az újonnan bevezetendő személyautó-típusokat olyan új biztonsági megoldásokkal kell ellátni, amik biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést. Az új autók forgalomba helyezésének feltételrendszere két ütemben bővíti az új személyautók felszereltségében kötelező elemeket.
Első körben, 2022. július 6-tal az újonnan piacra lépő személyautók felszereltsége bővül velük, tehát az új autók forgalmazásához szükséges típusengedély egyik előfeltétele lesz meglétük. 2024. július 7-től pedig az összes új személyautót el kell látni velük, amit egy EU-tagországban forgalomba helyeznek.
Ez Magyarországra is áll, tehát 2024 nyarától az összes, itthon újonnan vett és rendszámmal ellátott autóban benne lesznek ezek a megoldások, berendezések, idővel pedig a használtautó-kínálatban is ezek az autók válnak meghatározóvá. A Vezess áttekintésében a szerintünk legfontosabb fejlesztések szerepelnek, betűrendben.
Alkoholszintmérő-indításgátló
Jövő júliustól a személyautóknak kötelező tartozéka lesz egy megoldás, amivel alkoholmérő készülék csatlakoztatható az autó fedélzeti rendszeréhez. Ez a mérőeszköz összeköttetésben áll az autó indításgátlójával. 2022 nyarától (egyelőre) csak a kapcsolódási pont kiépítése a kötelező, nem az autók ellátása alkoholszondákkal.
A jelenleg ismert megoldások a légalkoholszintet mérik, a kilélegzett levegő alkoholtartalmából számítják ki, oldható-e az indításblokkolás. Ha ez a szint meghaladja a beállítottat (ami lehet például 0,0, az adott országban megengedett felső határ vagy a szabálysértésnél súlyosabb, bűncselekményszintű ittasság határa), a motor nem indul. Mivel ebben jócskán van konfliktuspotenciál, egyelőre az újonnan piacra lépő autókat csak műszakilag kell felkészíteni az indításgátlóra kötött alkoholszonda beépítésére.

A jelenleg ismert megoldások a légalkoholszintet mérik, a kilélegzett levegő alkoholtartalmából számítják ki, oldható-e az indításblokkolás
Fekete doboz (baleseti adatrögzítő)
Jövőre az új autótípusokba bekerül a repülőgépiparból ismert eseményrögzítő készülék autós megfelelője. A fekete dobozként ismert (bár a könnyebb fellelés érdekében a repülőkben többnyire élénk színű) adatrögzítő az ütközést röviddel megelőző időszakban, a baleset pillanatában és azt követően rögzített adatokkal segíti a helyzet rekonstruálását. A készülék rögzíti többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát. Az EU előírása szerint az adatok baleseti kutatásokhoz adhatók át a hatóságoknak.
Bár a fekete doboz a polgári repülésben évtizedek óta igazolja hasznosságát, autóipari átvétele nagyon sokáig húzódott. A Vezess idén 20 éves, teljes archívumunk hozzáférhető, ráadásul ingyenesen, amiben találtam egy 2005-ös hírt a blackbox kötelezővé tételéről. Az akkori terv 2009-es bevezetésről szólt és a berendezés költségét mintegy 600 euróra tette. Akkori árfolyamon ez 150 000 Ft volt, az azóta tragikus mélyrepülést produkáló forintunk miatt ugyanaz a 600 euró ma 220 000 Ft.

Az adatrögzítő készülék eltárolja többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát
Sebességkorlátozás-asszisztens
Teljes nevén intelligens sebességkorlátozás-asszisztens, ami műszerfali kijelzéssel és a gázpedál pulzálásával jelzi, ha a vezető túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. Tehát senki ne essen kétségbe, hogy az előzésben megakadályozza őt ez a megoldás és egy kamion alatt leli halálát, a rendszer csak figyelmezteti a vezető az általa észlelt sebességhatár áthágására.
A tempólimit túllépését felismerő szisztéma a gyújtás ráadásával élesedik, de a vezető a menüből vagy külön kapcsolóval kiiktathatja (vajon csak átmenetileg? A szerk.). Technikailag a sebességhatár-asszisztens az első kamera vagy kamerák képet elemző szoftveren alapul, a táblafelismerés által érzékelt sebességkorlátozó táblákat követi.

Ne essetek kétségbe, a sebességkorlátozás-asszisztens nem veszi el a gázt előzéskor, a rendszer csak figyelmezteti a vezetőt az általa észlelt sebességhatár áthágására
Tolatássegéd
Régóta ismert rendszer, hátramenetben érzékeli a személyeket és akadályokat a kocsi mögött, amire hangjelzéssel és optikai jelekkel is figyelmezteti a vezetőt. Működhet az ultrahangos parkolássegítő érzékelőivel, használhatja a hátsó radart, ha van az autóban, vagy elméletileg a tolatókamera képét is elemezheti. Számos ma kapható új autó már használja ezt a funkciót.
Sok esetben ez a funkció kiegészül automatikus fékezéssel az elhaladó autókat érzékelve. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy forgalmas út szélére, üres parkolóhelyre vagy parkolósávra sem tudsz kitolatni egy kapuból, mert az autó magánszorgalomból rárúg a fékre, amivel engem legalábbis alaposan megrémiszt. Mert olyasmire reagál az ostoba emberekre jellemző elszántsággal, amit látok, és amiről tudom, hogy indokolatlan a pánik.

A féklámpa villogtatása csak 50 km/óra feletti sebességnél és igen erős fékezéskor aktív, a bekapcsolásához elérendő lassulásérték 6 méter/szekundum a négyzeten
Vészfékezési fényjelzés
Régen, úgy 2001-2002-től az erősen lassító autók a vészvillogó bekapcsolásával figyelmeztették a többieket a vészfékezésre, ami a fékasszisztens bekapcsolásával járt. Időközben könnyebben értelmezhető jelzés kíséri az erőteljes lassítást, most is láthattok autókat intenzíven villogó féklámpával, ami a vészfékezést jelzi a mögöttes forgalomban közlekedőknek. Az adaptív féklámpa kötelezővé válik. A féklámpa villogtatása csak 50 km/óra feletti sebességnél és igen erős fékezéskor aktív, a bekapcsolásához elérendő lassulásérték 6 méter/szekundum a négyzeten. A vészfékjelzés az autó megállásakor átvált folyamatosan világító féklámpára és az autó bekapcsolja a vészvillogót.
Ti mit gondoltok ezekről a szabályváltozásokról, mire számítotok? Várjuk a tárgyszerű, a témához kapcsolódó hozzászólásokat a cikk alatt.