Fontos nap lesz 2022. július hatodika. Nem azért, mert a Máriák és Csabák névnapját akkor ünnepelhetjük, hanem az új személyautókban kötelezővé váló felszerelések miatt. Ettől a naptól ugyanis az újonnan bevezetendő személyautó-típusokat olyan új biztonsági megoldásokkal kell ellátni, amik biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést. Az új autók forgalomba helyezésének feltételrendszere két ütemben bővíti az új személyautók felszereltségében kötelező elemeket.

Első körben, 2022. július 6-tal az újonnan piacra lépő személyautók felszereltsége bővül velük, tehát az új autók forgalmazásához szükséges típusengedély egyik előfeltétele lesz meglétük. 2024. július 7-től pedig az összes új személyautót el kell látni velük, amit egy EU-tagországban forgalomba helyeznek.

Ez Magyarországra is áll, tehát 2024 nyarától az összes, itthon újonnan vett és rendszámmal ellátott autóban benne lesznek ezek a megoldások, berendezések, idővel pedig a használtautó-kínálatban is ezek az autók válnak meghatározóvá. A Vezess áttekintésében a szerintünk legfontosabb fejlesztések szerepelnek, betűrendben.

2022 nyarától itthon is más lesz az autózás 1

2022 nyarától az újonnan bevezetendő, 2024. július 7-től az összes új autót kötelező ellátni az új biztonsági berendezésekkel, funkciókkal az EU-tagországokban, így itthon is

Alkoholszintmérő-indításgátló

Jövő júliustól a személyautóknak kötelező tartozéka lesz egy megoldás, amivel alkoholmérő készülék csatlakoztatható az autó fedélzeti rendszeréhez. Ez a mérőeszköz összeköttetésben áll az autó indításgátlójával. 2022 nyarától (egyelőre) csak a kapcsolódási pont kiépítése a kötelező, nem az autók ellátása alkoholszondákkal.

A jelenleg ismert megoldások a légalkoholszintet mérik, a kilélegzett levegő alkoholtartalmából számítják ki, oldható-e az indításblokkolás. Ha ez a szint meghaladja a beállítottat (ami lehet például 0,0, az adott országban megengedett felső határ vagy a szabálysértésnél súlyosabb, bűncselekményszintű ittasság határa), a motor nem indul. Mivel ebben jócskán van konfliktuspotenciál, egyelőre az újonnan piacra lépő autókat csak műszakilag kell felkészíteni az indításgátlóra kötött alkoholszonda beépítésére.

2022 nyarától itthon is más lesz az autózás 2

A jelenleg ismert megoldások a légalkoholszintet mérik, a kilélegzett levegő alkoholtartalmából számítják ki, oldható-e az indításblokkolás

Fekete doboz (baleseti adatrögzítő)

Jövőre az új autótípusokba bekerül a repülőgépiparból ismert eseményrögzítő készülék autós megfelelője. A fekete dobozként ismert (bár a könnyebb fellelés érdekében a repülőkben többnyire élénk színű) adatrögzítő az ütközést röviddel megelőző időszakban, a baleset pillanatában és azt követően rögzített adatokkal segíti a helyzet rekonstruálását. A készülék rögzíti többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát. Az EU előírása szerint az adatok baleseti kutatásokhoz adhatók át a hatóságoknak.

Bár a fekete doboz a polgári repülésben évtizedek óta igazolja hasznosságát, autóipari átvétele nagyon sokáig húzódott. A Vezess idén 20 éves, teljes archívumunk hozzáférhető, ráadásul ingyenesen, amiben találtam egy 2005-ös hírt a blackbox kötelezővé tételéről. Az akkori terv 2009-es bevezetésről szólt és a berendezés költségét mintegy 600 euróra tette. Akkori árfolyamon ez 150 000 Ft volt, az azóta tragikus mélyrepülést produkáló forintunk miatt ugyanaz a 600 euró ma 220 000 Ft.

2022 nyarától itthon is más lesz az autózás 3

Az adatrögzítő készülék eltárolja többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát

Sebességkorlátozás-asszisztens

Teljes nevén intelligens sebességkorlátozás-asszisztens, ami műszerfali kijelzéssel és a gázpedál pulzálásával jelzi, ha a vezető túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. Tehát senki ne essen kétségbe, hogy az előzésben megakadályozza őt ez a megoldás és egy kamion alatt leli halálát, a rendszer csak figyelmezteti a vezető az általa észlelt sebességhatár áthágására.

A tempólimit túllépését felismerő szisztéma a gyújtás ráadásával élesedik, de a vezető a menüből vagy külön kapcsolóval kiiktathatja (vajon csak átmenetileg? A szerk.). Technikailag a sebességhatár-asszisztens az első kamera vagy kamerák képet elemző szoftveren alapul, a táblafelismerés által érzékelt sebességkorlátozó táblákat követi.

2022 nyarától itthon is más lesz az autózás 4

Ne essetek kétségbe, a sebességkorlátozás-asszisztens nem veszi el a gázt előzéskor, a rendszer csak figyelmezteti a vezetőt az általa észlelt sebességhatár áthágására

Tolatássegéd

Régóta ismert rendszer, hátramenetben érzékeli a személyeket és akadályokat a kocsi mögött, amire hangjelzéssel és optikai jelekkel is figyelmezteti a vezetőt. Működhet az ultrahangos parkolássegítő érzékelőivel, használhatja a hátsó radart, ha van az autóban, vagy elméletileg a tolatókamera képét is elemezheti. Számos ma kapható új autó már használja ezt a funkciót.

Sok esetben ez a funkció kiegészül automatikus fékezéssel az elhaladó autókat érzékelve. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy forgalmas út szélére, üres parkolóhelyre vagy parkolósávra sem tudsz kitolatni egy kapuból, mert az autó magánszorgalomból rárúg a fékre, amivel engem legalábbis alaposan megrémiszt. Mert olyasmire reagál az ostoba emberekre jellemző elszántsággal, amit látok, és amiről tudom, hogy indokolatlan a pánik.

2022 nyarától itthon is más lesz az autózás 5

A féklámpa villogtatása csak 50 km/óra feletti sebességnél és igen erős fékezéskor aktív, a bekapcsolásához elérendő lassulásérték 6 méter/szekundum a négyzeten

Vészfékezési fényjelzés

Régen, úgy 2001-2002-től az erősen lassító autók a vészvillogó bekapcsolásával figyelmeztették a többieket a vészfékezésre, ami a fékasszisztens bekapcsolásával járt. Időközben könnyebben értelmezhető jelzés kíséri az erőteljes lassítást, most is láthattok autókat intenzíven villogó féklámpával, ami a vészfékezést jelzi a mögöttes forgalomban közlekedőknek. Az adaptív féklámpa kötelezővé válik. A féklámpa villogtatása csak 50 km/óra feletti sebességnél és igen erős fékezéskor aktív, a bekapcsolásához elérendő lassulásérték 6 méter/szekundum a négyzeten. A vészfékjelzés az autó megállásakor átvált folyamatosan világító féklámpára és az autó bekapcsolja a vészvillogót.

Ti mit gondoltok ezekről a szabályváltozásokról, mire számítotok? Várjuk a tárgyszerű, a témához kapcsolódó hozzászólásokat a cikk alatt.