Ha baráti beszélgetéseken szóba került a klímaváltozás, a társaság tagjai már kívülről fújták Dani válaszát, aki mindig ugyanazzal a széles mosollyal adta elő a monológját. „Legyen csak meleg a január-február, és novemberben is süssön hét ágra a nap, mert akkor szinte egész évben lehet motorozni. Én örülök neki. Legyünk mi is Olaszország!” – vágta rá kivétel nélkül minden egyes alkalommal.
A többi fiútól eltérően már gyerekként sem a foci érdekelte, állandóan a biciklijeivel egykerekezett, kamaszként mindenféle robogókat bütykölt, szlalompályákat alakított ki, amelyeken a cimborái mérték a „köridőket”. Felnőttként természetesen a nagymotorok szerelmesévé vált, különösen a naked bike kategória vonzotta. A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története a motoros egy tragikus véget ért útjával kezdődik.
Nyugisan kanyarodott az autó a száguldó motor elé
Márciusi szombat délelőtt száguldott Dani a háta mögött összekuporodott barátjával a szomszédos megye egyik autókereskedésébe. Norbinak egy ígéretesnek tűnő Audit akartak megnézni, meglehetősen jókat olvastak róla a hirdetésben, amit telefonon is megerősített az értékesítő előző nap. Több szem többet lát, együtt mentek hát kocsit nézni.
Dani 80 kilométer/óra feletti tempóval suhant be a kisvárosba, már csak pár száz méterük lehetett hátra, amikor azt látta, hogy lassít előtte egy kisteherautó. Amint a sávja bal szélére húzta a motort, észlelte, hogy kezd összetorlódni a sor. Úgy, ahogy ment, alig lassítva, lendületből a négy jármű előzésébe kezdett balról.
Sajnos csak az utolsó pillanatban vette észre, hogy mi volt az előtte haladók lassításának az oka: a sor legelső autója, egy piros Suzuki Swift indexelt balra. Minden jel szerint le akart térni a főútról egy bekötőútra, a benne ülő nyugdíjas pár a közeli hipermarketbe indult a hétvégi nagybevásárlást intézni.
Mindössze egyetlen pillanat állt Dani rendelkezésére. Nagy gázt húzzon? Vagy azonnal fékezzen? Mire döntést hozott volna, a Suzuki kanyarodni kezdett, nyugisan, mintha nem is száguldana feléje hátulról egy motorkerékpár két emberrel. Sajnos az autó éppen befordult eléjük.

Illusztráció (Getty Images)
Maradandó fogyatékosság lett a vége
Hiába fékezett Dani, és hiába próbálta elrántani a motort az ütközés elől, belecsapódtak a Suzuki bal hátuljába. Gyorsan felismerte, hogy az eléje kanyarodó autó háta mögött nyílhat hely számukra, olyan fél méteren múlt, hogy nem tudtak elslisszolni mögötte.
A hetvenéves Andrást és nejét teljesen váratlanul érte a Suzukijukba csapódó motorkerékpár, a járművet vezető nyugdíjas egyáltalán nem vette észre, hogy valaki előzi a mögöttük feltorlódott sort. Szerencséjükre az ijedtség mellett csak rándulásokat szereztek, az ütődéstől kilencven fokot elforduló autó erős kasztnija – és a becsatolt övek – megvédték őket.
Velük ellentétben Dani súlyos, bőven nyolc napon túl gyógyuló töréseket szenvedett, a jobb lábára élete végig sántítani fog. Norbinak szerencséje volt, ő csak az egyik karját törte és kiugrott a válla, pár hét gyógyulás után már csak rossz emlék maradt számára a baleset. Hogy azzal a szép Audival mi lett, azt ma sem tudja.
Megvádolták az autóst is
Természetesen komoly helyszínelés, teljes útzár mellett több órán át tartó rendőrségi méricskélés és fotózás követte a balesetet, miközben a két motorost kórházba szállították a mentők. A helyben élő nyugdíjas párt a gyerekük fuvarozta haza, de nem nyugodhattak meg végleg: a motorkerékpárral száguldó Dani mellett az idős autóst is megvádolta később az ügyészség.
A szakértői vizsgálatokat lezáró dokumentumok szerint ugyanis már a járműoszlop előzésében volt Dani a motorjával, amikor – a vád szerint emiatt szabálytalanul – megkezdte a balra kanyarodást a személyautó. A nyugdíjas Andrást a Vezess hozzá forduló olvasóinak jogi tanácsokat adó Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd védte a bíróságon.
Nyilván megvádolták a motorost is, erre több oka is volt az ügyészségnek, holott a maradandó fogyatékossága miatt gyakorlatilag ő lett a baleset súlyos áldozata. A szakértői vizsgálat szerint az előzés megkezdésekor 82-85 kilométer/órával haladhatott a maximálisan 50-es tempót engedélyező úton, az eléje kanyarodó autóba 68-72 kilométer/órás sebességgel csapódhatott.
Ezen kívül kiderült, hogy Daninak nincs A-kategóriás jogosítványa, soha nem is volt. Sőt, még csak soha nem is jelentkezett tanfolyamra – ki tudja, mennyi tízezer, százezer kilométert motorozott már addigi életében közúton, teljesen jogtalanul.

Illusztráció (Getty Images)
Egyidejű szabályszegés
Az ügyet lezáró bírósági ítélet szerint mindkét járművezető bűnös. Az elsőrendű vádlott, Dani érvényes vezetői engedély nélkül, a megengedett sebességhatárt túllépve előzött szabálytalanul egy lassító kocsisort, anélkül, hogy meggyőződött volna a torlódás okáról.
András viszont másodrendű vádlottként azért bűnös, mert akkor kezdett balra kanyarodásba, amikor a mögötte éppen megálló kocsisort már előzte egy motorkerékpár, ami elé úgy kanyarodott ki, hogy nem érzékelte azt.
„Mindezekre tekintettel megállapítható, hogy a baleset kiváltó oka a két vádlott egyidejű szabályszegése volt. Amennyiben akár az egyikük a KRESZ szabályainak megfelelően közlekedett volna, nem következett volna be az ütközés.”
A bíróság az elsőrendű vádlottat bűnösnek találta közúti baleset okozásának vétségében, mellyel összefüggésben saját maga mellett a saját utasának nyolc napon túl gyógyuló sérülése keletkezett. Ezért őt 200 ezer forint pénzbüntetésre ítélte.
A másodrendű vádlottat maradandó fogyatékosságot okozó közúti baleset okozásának vétségében mondta bűnösnek a bíróság. Szintén pénzbírságot kapott, neki 150 ezer forintot kell befizetnie az államkasszába, a vezetői engedélyét megtarthatja.
A jogsi kérdése nem merült fel Daninál, hiszen neki nem is volt olyan soha.