Talán szatyorban élek, de csak nemrég tudtam meg, hogy a Lajtán túl kedvezményeket kaphat az autós, ha a kirótt bírságot/pótdíjat gyorsan befizeti.

Külföldön pont ellentétes az elv: a fizetés meggyorsítását jelentős engedmények segítik, nem a drasztikus pótdíj-emelés X napon túl

Külföldön pont ellentétes az elv: a fizetés meggyorsítását jelentős engedmények segítik, nem a drasztikus pótdíj-emelés X napon túl

A hazai gyakorlatot ismerve ez hihetetlennek tűnt, de egy másik témára készülve nemrég belefutottam ebbe a táblázatba az ADAC oldalán, és percekig némán meredtem a képernyőre. A legnagyobb német autóklub jogászai ugyanis összefoglalták benne azokat az engedményeket, amelyek a büntetések mihamarabbi befizetésére ösztönzik a járművek vezetőjét, illetve üzembentartóját. Pár példa:
  • Franciaország: a kihágástól függően 13-45 euró, azaz 4020-13 900 Ft összegű kedvezmény
  • a) a helyszíni elismerést követő 3
  • b) a bírsághatározat kézbesítését követő 15
  • c) az automatizált közlekedés-ellenőrzésből származó bírság kézbesítését követő 30 napon belül fizetve. A kézben tartott mobiltelefon használata így 35 helyett 22 euró (6800 Ft), a lakott területen kívüli 20 km/órás sebességtúllépés tétele 135 helyett 90 euró (27 810 Ft).
  • Görögország: 50% lejön a bírság összegéből a helyszíni elismerést vagy a határozat kézbesítését követő 10 napon belül fizetve.
  • Spanyolország: 50% levonható a bírság összegéből a helyszíni elismerést vagy a határozat kézbesítését követő 20 napon belül fizetve.
  • Szlovénia: 50%-kal alacsonyabb tételek helyszíni vagy 8 napon belüli fizetés esetén.

Most ne is azon ragadjunk le, hogy a telefonhasználatért itthon az alapdíj nem 10 815 forint, mint Franciaországban, hanem közel a háromszorosa. A tarifák eltérőek, van, amit itt, van, amit ott vesznek szigorúbban. (Részletes összefoglaló az európai büntetési tételekről ezen a linken.) Az a lényeg, hogy az államgépezet nem csak erővel lép fel a vétkes ellen, hanem igyekszik motiválni őt a bírság befizetésére, aminek a legkézenfekvőbb módja az engedmény.

Fizess, mert megjárod!

Érdekes, hogy itthon pont ellentétes elvet követnek az autóssal szemben eljáró szolgáltatók, valamint a rendőrség is. A “fizess hamar, mert jobban jársz” alapállás helyett a “fizess hamar, mert keservesen megjárod” elv érvényesül.

Sosem fogom megérteni, mitől lehet súlyosabb egy kihágás büntetése egyedül az idő múlásától?

Sosem fogom megérteni, mitől lehet súlyosabb egy kihágás büntetése egyedül az idő múlásától?

Például az országosnak hitt, valójában Pest megyei matricás autók után a szerkesztőségből ketten is befizettük pár hete a 14 875 forintos bírságot, ami 30 nap után a négyszeresére, 59 500 forintra emelkedik. Már megint bírságot írtam, “Pedig itt polgári jogi szerződés van a felek között, a szolgáltató nem róhat büntetést az üzembentartóra, hanem pótdíjat szab ki” – pontosítja a helyzetet dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd.

Technikailag a fent citált példákhoz hasonlít a hazai jogszabály is: adott időn belüli és túli befizetéssel változik a díj. Ezt azonban nem tudnánk kedvezményként felfogni, mivel az alappótdíj 14 875 forint, nem pedig 59 500 a normál tarifa, amit negyedelnek 30 napon belüli befizetéskor. De talán jobb szájízzel fogadnák ugyanazt a csekket az autósok, ha fordítva kommunikálnák.

Miért ennyi az annyi?

Hasonló az arány a 15 napon túl mintegy háromszorosára ugró parkolási pótdíjakkal és a rendőrség által megállapított szabálysértési összegekkel, ahol az 5000-50 000 forintos sávról vált át 5000-150 000 forintra a büntetés, ha nem ismerjük el a helyszínen a nekünk felrótt kihágást, ragaszkodunk az igazunkhoz, és szabálysértési előadó elé kerül az ügy.

Négyszeres pótdíj: miért ennyi?

Személyautóra 14 875 vagy 59 500 Ft a sztrádahasználati pótdíj 30 napon belül vagy túl befizetve

Személyautóra 14 875 vagy 59 500 Ft a sztrádahasználati pótdíj 30 napon belül vagy túl befizetve

Személyautóra 14 875 vagy 59 500 Ft a sztrádahasználati pótdíj 30 napon belül vagy túl befizetve


Igyekeztünk megtudni, miért emelkednek egyáltalán, és miért ugranak ilyen drasztikusan a pótdíjak 30 nap után, ha a kocsin nem volt érvényes e-matrica, esetleg elírták a rendszámot, nem megfelelő kategóriára vagy érvényességi időre váltotta meg az ügyfél az úthasználati jogosultságot. Azt kérdeztük a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivőjétől, hogy:

– Eleve mi indokolja a pótdíj növekedését az idő múlásával?
– Miért pont 30 nap után jön az ugrás?
– Miért nő a négyszeresére a pótdíj összege?

Kibédi-Varga Lajos, a NÚSz Zrt. szóvivőjének válaszai az ügyben:

“Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról 36/2007. (III. 26.) GKM-rendelet (díjrendelet) tartalmazza a fizetendő pótdíjak összegét. A díjrendelettel kapcsolatos jogalkotási kérdések a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörébe tartoznak. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az e-matricás rendszerben az úthasználati jogosultság (e-matrica) értékesítését végzi, valamint az ellenőrzési és pótdíjazási feladatokat látja el. Szakmai álláspontunk alapján a pótdíjazás szabályai megfelelőek a befizetési fegyelem biztosítása szempontjából. Az alap pótdíj befizetésére rendelkezésre álló 30 napos határidő a tapasztalatok alapján elegendő a befizetés teljesítéséhez. A 30 nap utáni emelt összegű pótdíj kiszabása és a pótdíjak mértéke kellő visszatartó erővel bír, hatékony fellépést biztosít a jogosulatlan úthasználókkal (bliccelőkkel) szemben. Megjegyezzük, hogy a pótdíjak összege közel 10 éve változatlan.”

Pedig létezik más gyakorlat – veti fel dr. Janklovics Ádám, állandó jogi szakértőnk. “Elég a tömegközlekedési vállalatra gondolnunk: a bliccelés pótdíja 16 000 Ft, de ha azonnal, a helyszínen befizeti az illető, akkor 8000” – említ egy példát a Dr. Székely ügyvédi iroda munkatársa.

Meghalt Mátyás király, oda az igazság: ha nem az autósnál van technikai gond, a következményeket akkor is ő állja. 15 napon túl háromszoros áron

Meghalt Mátyás király, oda az igazság: ha nem az autósnál van technikai gond, a következményeket akkor is ő állja. 15 napon túl háromszoros áron

Autósként azt érzékelem, hogy az állam különféle szervei, a rendőröktől a közterület-felügyelőkön át az autópályamatrica-ellenőrökig remegve várják, hogy elkövessek valamilyen szabálytalanságot, amiből teljesíthetik esetleges bírságtervüket. Tényleg, mintha a mozgóbérük függne attól, hogy sikerül-e alaposan megszórni a közlekedőket pótdíjakkal és bírságokkal.

Nincs ugrálás - üzeni a kormány a a szabálysértési bírságok sávjaival. Az 5000-50 000 Ft helyett ha nem ismerjük el a helyszínen a nekünk felrótt kihágást és szabálysértési előadó elé kerül az ügy, 5000-150 000 forint a büntetés összeghatára

Nincs ugrálás – üzeni a kormány a a szabálysértési bírságok sávjaival. Az 5000-50 000 Ft helyett ha nem ismerjük el a helyszínen a nekünk felrótt kihágást és szabálysértési előadó elé kerül az ügy, 5000-150 000 forint a büntetés összeghatára

Ismerek több embert, aki úgy zárja el bugyellárisát a mindig éhes államkassza képviselői elől, hogy megpróbálja centire betartani a helyenként életszerűtlen szabályokat is, dacolva a többi autós haragjával. A közlekedés biztonságát úgy egészében nem biztos, hogy előrébb viszi, ha a munkák szüneteltetése alatt le nem takart sebességkorlátozó táblák szerint autóznak, például az épülő-szépülő 8-as út mellett.

A hasznos autós szabálytalan?

Márpedig a hazai pótdíjazási és büntetési rendszer
teljesen igazságos
10% (1)
jórészt igazságos
0% ()
részben igazságtalan
10% (1)
merőben igazságtalan
80% (8)
De az állam éber, lehúzásra kész szereplőinek viselkedésében nemcsak a tetemes kiadások aggasztanak. Komolyan jobban fáj, hogy fordítva ülünk a lovon. Ebben a feje tetejére állított rendszerben az állam abban érdekelt, hogy ne működjek együtt vele, ne tartsam be a szabályokat, mert abból nem tud még több pénzt átcsoportosítani tőlem a saját zsebébe. A szabályok sokszor nem a közösségi élet zökkenőmentességét szavatolják, hanem pénzbehajtásra teremtenek lehetőséget. A bevételmaximalizálásra rákaptak egyes önkormányzatok is, lásd a térfigyelő kamerákkal kiszórt bírságok tömegét.

“Itthon egy megtorlás és pénzbehajtás jellegű rendszer működik a drasztikusan emelkedő pótdíjakkal, a szabálysértési bírságolási rendszerrel, és az objektív felelősségi szabályozással. A rendszer arra az állami vélelemre épül, hogy az autósok notórius szabályszegők, úgy is kell velük bánni, és minél több pénzt kell behajtani tőlük a költségvetés számára” – mondja dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd, aki jártas az autós érdekvédelemben. Nagyon úgy érzem, hogy igaza van. És szerintetek?