Csodálatos autók látták meg a napvilágot 1982-ben: harminc évvel ezelőtt mutatta be a Ford a Sierrát, az Audi az Év Autójának megválasztott szivar 100-ast, a Volvo pedig a maga szögletes aránytalanságában is elegáns és vonzó felső-középkategóriás modelljét, a 760 GLE-t. A gyári legendárium szerint ez az autó mentette meg a svéd gyártót a csődtől, és szabta meg fejlesztései irányát évtizedekre előre.

Krízisben kellett megcsinálni

Kész csoda, hogy a hatos és a nulla nem lett szögletes

Kész csoda, hogy a hatos és a nulla nem lett szögletes


Az új limuzin (és később a kombi) első terveit 1975-ben, az első olajválság után vetették papírra a Volvónál. Nagy volt a gáz akkor a svéd cégnél; húzómodelljük, a 240-es minőségi problémákkal küszködött, a gazdasági környezet sem volt épp megfelelő a drágán termelő torslandai üzem számára. A Hollandiában készülő kisebb Volvók, a 300-as sorozat önmagában nem tudta fenntartani a vállalatot. Kellett egy új volumenmodell.

A Volvo olyan autót tervezett, amely méretében, biztonságában nem jelentett megalkuvást, ugyanakkor fogyasztásban, emisszióban meg tudott felelni a piaci és hatósági elvárásoknak a fontos célországokban. Ezek a feltételek adottak voltak, ugyanakkor a Volvónak fogalma sem volt, részleteiben milyen autót is várnak el tőlük a vásárlók. Hogy a sok-sok eltérő igényből összerakják a legtutibb árut, világméretű piackutatást indítottak, mert tudták, hogy nincs lehetőségük hibázni.

Szokatlan Volvo reklám, ősgyepen csapatással:

Nagyobb, de könnyebb autó kell!

A felmérések elemzése után az a képtelen helyzet állt elő, hogy a Volvónak a 240-esnél tíz centivel hosszabb tengelytávú kocsit kell terveznie, ami takarékosabb, hatékonyabb, olcsóbban fenntartható; megbízhatóbb, szebb, erősebb elődjénél.

A mérnökök megoldották. A 760-as valamivel rövidebb, egy mázsával könnyebb, jóval tágasabb lett a 240-esnél, ugyanakkor számos műszaki megoldást át tudtak emelni a hátsókerék-hajtású elődből, így a költségek sem szálltak el.

Volvo törésteszt, másként:

P31-es projekt

Tágasabb és könnyebb lett az elődjénél

Tágasabb és könnyebb lett az elődjénél


A P31 kódjelű program, az új nagy Volvo tervezési folyamata eredetileg elég sokat bizonytalankodott a forma kérdésében. A dizájner, Jan Wilsgaard finom vonalú, különleges ferdehátú kocsit akart, viszont a pénzügy lapos, egyszerű, könnyen legyártható formákat követelt, sok derékszöggel, kevés ívvel.

A pénzügy nyert, viszont Wilsgaard hírneve is sokat köszönhet a rideg racionalitás kényszerének. A 760-as meredek hátsó szélvédője, drasztikusan lecsapdosott peremű lemezei, könyörtelen kockasága olyan autó formáját adja ki, amely harminc év múltán is csodálatot kelt mindenkiben, akiben egy csöpp rajongás is van az autók iránt. A 7-es Volvo nem kényszermegoldás lett, hanem igazi jellem, a svéd autó intézményének ikonja egész a mai napig.

Európa hátrahőkölt, az USA imádta

Az óhaza közönsége meglehetősen értetlenül fogadta a baltával faragott formát, viszont az USA, ahol az igazán nagy pénz volt ekkoriban (is), imádta a kocsit. Nem is csoda: hosszú, lapos és szögletes, amilyenek az ő autóik is voltak akkoriban – ugyanakkor egyértelműen európai. A 7-es Volvo megszületett.

A Volvo olyan autót tervezett, amely méretében, biztonságában nem jelentett megalkuvást

A legendárium szerint a hosszú fejlesztés végén, ’78-ban a projektet átkeresztelték 1155-re: öt perc éjfélig, sietni kell! Bár 1978 tavaszára már elkészült az első prototípus, és ’79-re 3 200 000 tesztkilométer állt a modell mögött, három kontinensen, mégis megcsúszott a piacra dobás.

Részben a pénzügy érdeme az egyszerű, szögletes forma

Részben a pénzügy érdeme az egyszerű, szögletes forma


Wilsgaard eredeti terve, a ferdehátú szögletes autó rajzai nyomán elkészült ugyanis Volvo Concept Car néven az a koncepcióautó, amin a gyártó a ’81-es Frankfurti Autószalonon még egyszer utoljára le akarta mérni a piac reakcióját: jó lesz-e a kocka? Jó lett.

A 760-ast a Volvo végül 1982 februárjában mutatta be a közönségnek. A motorpaletta kezdetben egy négyhengeres turbóból, egy V6-os 2,8-as benzinesből és a Volkswagen LT teherautóból származó, hathengeres dízelből állt, amelyet a Volvo turbófeltöltéssel épített be a az autóba. Ekkoriban a dízel 760-as volt a világ leggyorsabb dízelmotoros személyautója.

Használt Volvók a vezess használt autó keresőjében. Katt ide!

740, 850

Igazi ritkaság, nem sokat gyártottak a kétajtós változatból

Igazi ritkaság, nem sokat gyártottak a kétajtós változatból


Hagyományaihoz illően a Volvo a top-down bevezetési elv szerint mutatta be a V6-os, automata váltós, napfénytetős modell után az olcsóbb, egyszerűbb változatokat. A 740-essel együtt igazi sikernek bizonyult a szögletes tepsi: 1 230 704 7-es Volvo készült 1992-ig.

780, a ritka kupé

A temérdek szedán és kombi mellett a legizgalmasabb verzió, a Bertone kupé igazi ritkaság maradt: a 780 jelzésű kétajtósból mindössze 8518-at gyártottak.