Szabadság másképpen

Szabadság másképpen

Szabadság másképpen


Tetőablak, sibeda, napfénytető – sokféleképpen hívják, nem is mind egyforma, de sokan különös vonzalmat érzünk iránta. Az autósok jelentős része a létező legnagyszerűbb extrák közé sorolja ezt a szerkezetet, sőt mostanában a teljesen zárt, de átlátszó panorámatetők is virágkorukat élik.

Az utasteret megvilágító fénytenger, a fentről beáramló hűs szellő ennek ellenére mégis inkább csak ábránd marad ma Magyarországon. Amint fizetésre kerül a sor, az átlagos gyári napfénytetők 150-200 ezer forintos felárát vagy az akár félmilliós nagyságrendű panorámatető árát inkább másra költjük.

Ilyet csak álló helyzetben szabad

Ilyet csak álló helyzetben szabad

Ilyet csak álló helyzetben szabad


Sokkal logikusabb és ésszerűbb légzsákokra, ESP-re, illetve olyan kütyükre áldozni, amelyek megóvhatnak bennünket és családtagjainkat egy-egy vészhelyzetben. Napfénytető nélkül lehet élni. Ha pedig utólag meggondolnánk magunkat, akkor is van megoldás.

Napfénytető utólag

Nemcsak elsőre tűnik merész ötletnek egy tetőablak utólagos befabrikálása, így jól gondoljuk át, mielőtt belevágnánk! Durva beavatkozásról lévén szó nem érdemes bízni az ismeretlen márkákban, és ugyanígy óvakodjunk a nagyot ígérő autószerelőktől is.

Télen depresszió ellen is jó

Télen depresszió ellen is jó

Télen depresszió ellen is jó


A gagyi beépítésekkel biztosan több bajunk lesz, mint amennyi örömet képesek okozni, így mielőtt fellelkesülnénk a “Pimp my ride” egy epizódján és nekiesnénk egy konzervnyitóval saját autónknak, forduljunk inkább szakemberhez.

Mostanra kikoptak itthonról az utólagos beszereléssel foglalkozó vállalkozók, így gyorsan eljutottunk a német Webastóhoz. Itt készítik a gyári tetőablakok tetemes részét (évente kb. kétmillió darabot), de többek között a Volkswagen EOS vagy a smart kabrió tetőszerkezete is onnan kerül ki, amellett, hogy az utólagosan beépíthető állófűtések és tolótetők ezreit ontják magukból.
 
Olcsóbb, de más

Programozható is

Programozható is

Programozható is


Az utólagos tolótetők alapvetően eltérnek a gyáriaktól – tudtuk meg Mischinger Andrástól, a Webasto Hungária kereskedelmi vezetőjétől. Ezek a napfénytetők nem a tető és a tetőkárpit közé csúsznak be, hanem kívül a jármű karosszériája felett csúsznak hátra.

Közös hátrányuk a picivel magasabb szélzaj, előnyük pedig, hogy kevésbé vesznek el a fejtérből, amire én 190 centiméter felett speciel kifejezetten allergiás vagyok.

De mennyiből jön ki utólag? A túloldalon kiderül


A hagyományos tolótetőkből kétféle méret létezik a Webastónál, amelyek közül a legolcsóbb a manuális, azaz a tekerős változat, ez akár 85 ezer forintból is megáll mindenestül.

Ennél érdemesebb egy picivel többet áldozni rá. Mi nem spórolnánk le például az árnyékolórolót, ami nyáron megvéd minket attól, hogy leégjen a hajunk, nem mellékesen az utasteret is óvja a felmelegedéstől.

Kb. 25 centire nyílik a kisebb

Kb. 25 centire nyílik a kisebb

Kb. 25 centire nyílik a kisebb


Az elektromos vezérlés is ugyanilyen, amiből az okosabb változatok már egy érintésre ki-bezáródnak, de beprogramozhatunk két kedvenc állapotot is, sőt a gyújtás levételével magától bezáródik a napfénytető.

Egy ilyen tetőablak beszereléssel együtt 130 ezer forintból van meg, és 3-4 óra alatt készül el.

Évente durván 200 darab tolótetőt építenek be a Webasto szakszervizek Magyarországon, amiből nekünk épp egyet sem sikerült elcsípnünk. Azt viszont megtudtuk, hogy a beszerelés látványa sokkoló lehet a munka egyes fázisaiban.

Az alkalmazott technológia miatt nem kell aggódnunk, a tetőablakok rendelkeznek az autógyárak engedélyeivel, és az összes uniós szabványnak is eleget tesznek. A panaszok száma itthon mindössze 1 százalék körül mozog, de ezek sem beázások miatt történnek, hanem inkább apró zörgésekre panaszkodtak eddig a vásárlók. 

Mikor és mibe?

130 ezer forint és 3-4 óra egy jobb tetőablak

130 ezer forint és 3-4 óra egy jobb tetőablak

130 ezer forint és 3-4 óra egy jobb tetőablak


A tetőablak nem helyettesíti a légkondicionálót, aki ilyen célra kívánja használni, az csalódni fog a hatékonyságban. A nyitható tető ugyan segíti a szellőzést és a felforrósodott utastér lehűtését, de a kánikulában araszolva naiv gondolat ettől várni a megoldást a dugóban.

A beépítés a legtöbb autóba lehetséges, kivételt jelentenek a rossz állapotban lévő tetők és azok az autók, amelyeket már gyárilag felszereltek tetőablakkal. Ha az megadta magát, csak a márkaszervizek tudnak segíteni, jellemzően jóval magasabb összeg fejében.