Alaposan gondoljuk át
Alaposan gondoljuk át

Az autóhitel buktatói

Az autóhitel buktatói

Alaposan gondoljuk át
Most inkább ne vegyünk hitelre
Könnyen lefagyhat a mosoly
Nem kell nagyobb
Sokan intéznek hitelt
Hitellel eladják külföldön
Ne vegyünk 5 évnél hosszabb időre
Mérjük fel a terepet
Nem szabad így autót venni
Maradjunk a svájci frank alapúnál
Figyeljük az akciókat
Sok a lopott alkatrész is
Ne ugorjunk bele semmibe
Ezekkel van a legtöbb csalás
Fotó megosztása:
Nem szabad így autót venni

Nem szabad így autót venni

Nem szabad így autót venni


Magyarországon státuszszimbólum az autó. Muszáj lennie, és ha már van, akkor legyen jó nagy és csillogjon fényesen, hagy egye a fene a szomszédot. Sajnos ez az átlagos magyar mentalitás az autóvásárlók körében. Nem akarunk lemaradni a szomszéd, a barátok vagy a rokonok mögött, akik épp most ültek át egy új autóba. Az anyagi helyzet és valós igények sajnos néha háttérbe szorulnak.

Fejes László, az MKB Euroleasing Autóhitel Zrt. vezérigazgatója szerint a problémát a vásárlók totális tájékozatlansága okozza, akik az alapvető költségekkel, pénzügyi ismeretekkel sincsenek tisztában, így magukat hozzák kellemetlen helyzetbe.

Az pedig a finanszírozók közötti versengés káros mellékhatása, hogy ma bárki kaphat autóhitelt – néhol már a BAR-listaként emlegetett adóslista sem akadály – így ha nem figyelünk, azonnal egy rendkívül hátrányos konstrukcióban találjuk magunkat.

Az eladók ugyan próbálják a minél magasabb indulórészlet, és a minél rövidebb futamidő előnyeire felhívni a figyelmet, de a vásárlók legtöbbje ilyen kondíciókat nem engedhet meg magának.

Ne ugorjunk bele semmibe

Ne ugorjunk bele semmibe

Ne ugorjunk bele semmibe


A lényeg a lehető legalacsonyabb törlesztőrészlet elérése, ami csúnya következményeket vonhat maga után. Ráadásul még mindig van lehetőség a gyilkos 120 hónapos futamidőre, sőt ezt a nulla százalékos indulórészlettel is lehet még kombinálni. Az ideális futamidőt 60 hónapig bezárólag mondják, de minél kevesebb annál jobban kiszállhatunk menet közben az autóból.

Szintén spórolási szándékkal marad el egyre gyakrabban a casco is, amire pár éve már lehetőség van. Ezek a vásárlók 2-3 ezer forinttal fizetnek csak többet a törlesztőre, viszont megspórolják a néha 10-20 ezer forintos biztosítás díját.
 
Ez könnyen visszájára fordulhat, mivel egy totálkár, vagy egy lopással lezárására kerülő banki szerződés azonnal egy összegben történő kifizetését von maga után. Ennek a hátrányait senkinek sem kell ecsetelni.

És jön a csalás

Ne vegyünk 5 évnél hosszabb időre

Ne vegyünk 5 évnél hosszabb időre

Ne vegyünk 5 évnél hosszabb időre


Pásztor Attila a BRFK Gépjárműbűnözés Elleni Osztály vezetője szerint évente nagyjából 2500 lopási ügy merül fel Budapesten a finanszírozott autókkal kapcsolatban. Ennek egy részét azon elkeseredett vásárlók teszik ki, akik nem törődnek bele a fizetésképtelenségbe, és inkább törvénytelen úton próbálnak megszabadulni az autótól a lehető legkisebb veszteséggel. 

Könnyen találnak egy ismerőst, akinek egy ismerőse elsimítja az ügyet, és esetleg pár százezerért megvásárolja az autót. Az autót ezek után vagy szétszerelik és eladják alkatrésznek, vagy eladják külföldön egy olyan országban, ahol valószínűleg sohasem derül fény a származásra.

Ha lehet ne vegyünk semmit hitelre. Ha mégis, maradjunk a franknál


A tulajdonos ezek után bejelenti az eltűnést, de ekkor a rendőrség már bottal ütheti az autó nyomát. Ezzel a módszerrel persze csak az élhet, aki nem spórolt a szerződéskötés pillanatában a cascón.
Hitellel eladják külföldön

Hitellel eladják külföldön

Hitellel eladják külföldön


Ennél jóval ésszerűbb baj esetén a bankhoz fordulni, ahol általában készségesen próbálnak segíteni a hasonló helyzetek megoldására. Így ráadásul megússzuk a büntetett előélet bejegyzést is, amire az előbbi esetben semmilyen biztosíték sincs.

A kockázatok csökkentésére találták ki az integrált hitelkonstrukciókat is, amelyekben casco biztosítással vagy hitelfedezeti szolgáltatással kombinálják a hiteleket.

Óvatosan az alkatrészekkel

Bármikor, önhibánkon kívül is bekövetkezhet egy-egy baleset, ami akár többszázezres javítási költséget is maga után vonhat. A törlesztőrészletek alatt nyögő casco mentes ügyfeleknek, ilyenkor jó megoldásnak tűnhet az olcsó, “számla nélkül” címszó alatt futó megoldás, ami sokszor lopott alkatrészek beépítését jelenti. A spórolás lehetősége csábító, de nem árt tudni, hogy lebukás esetén ezeket az autókat a rendőrség lefoglalja, sőt egy bírósági eljárás is vár a tulajdonosra.

Sok a lopott alkatrész is

Sok a lopott alkatrész is

Sok a lopott alkatrész is


Az ilyen visszaélések elkerülésére is jó lehet majd az UV gravírozás, ami a tervek szerint a jövőben alapfeltétel lesz majd a finanszírozás elindításához.

Még mindig a svájci frank

Fejes László szerint a mostani erős forint még a bankszakmában dolgozók szerint is teljesen érthetetlen, így elég valószínű, hogy nem marad sokáig ilyen állapotban a hazai fizetőeszköz. Ilyen körülmények között a legokosabb választás az volna, ha hanyagolnánk a hitelfelvételt.

Amennyiben mégis szükség van rá, a korábbihoz hasonlóan még mindig a svájci frank alapú hitel tűnik a legjobb megoldásnak. A forinthitelek annyival magasabb törlesztőrészlettel járnak, hogy még mindig megéri a devizahitellel kockáztatni. Szakemberek szerint legalább 300 forintos euró kellene ahhoz, hogy valóban megérje a forinthitelt felvenni.

Maradjunk a svájci frank alapúnál

Maradjunk a svájci frank alapúnál

Maradjunk a svájci frank alapúnál


A svájci frank alapú hitelnél csak a jen alapú lehet kedvezőbb, de ettől jobb tartózkodni, ha nem akarunk pórul járni. A japán jen az egyik legnagyobb mértékben kilengő deviza, így rövid idő alatt nagy mértékben nőhet a törlesztőrészletünk. Néhány nyugat-európai országban nem is engedik a jen alapú hitelezést. 

A lényeg, hogy a hitelfelvételnél az autózás járulékos költségei (üzemanyag, adók, javítási költség) mellett kalkuláljuk be az árfolyamingadozásból adódó esetleges drágulást is.