“Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít.” – Ayrton Senna
A pilóták
A pilóták

Már tudom, milyen Kubicának

Már tudom, milyen Kubicának

A pilóták
A csapat
Úgy beszorítottak, ahogy csak lehetett
Szimulátoron is próbálkozhattunk
Már tudom, milyen Kubicának 63
Leskelődök
Már tudom, milyen Kubicának 65
Induláááás!
Már tudom, milyen Kubicának 67
Már tudom, milyen Kubicának 68
Mindent megszerelnek
Már tudom, milyen Kubicának 70
Ez volnék én!
Szió!
Pedal to the metal
De izgi
BMW Power
Csoportkép
Előzn csak a célegyenesben!
Ezt a kanyart felejtsétek el!
Már tudom, milyen Kubicának 79
Hát ő nem ide való
Már tudom, milyen Kubicának 81
Egy 135i volt a felvezetőautó
Vagy ez?
Asszem ez én vagyok
Látok!
Már tudom, milyen Kubicának 86
Már tudom, milyen Kubicának 87
Wéber Gábor is részt vett, oktatóként
Volt mindenféle zászló
Már tudom, milyen Kubicának 90
Vrrrrummm
Startra készen
Nem kiállítási darabok
Igen, én is kérek fagyit!
Már tudom, milyen Kubicának 95
Már tudom, milyen Kubicának 96
Tzáá-tzáá
Ez lesz, ha nem kuplungoltok
Don't push like hell!
Mr. Axel Hofmann oktató
Bebugyolálva
Ott van a sminktrükör lent
Igen, ha jobbra tekered, arra is kanyarodik
Nem fejjel előre kell beszállni
Tornasor
Mindenki feszülten figyel
A Team
Viki, a tolmács
Visszaültünk az iskolapadba
A gyerkőc is kiváncsi volt
Vagy 30 ezer egy ilyen cipellő
Van csajruha is
Ja, csak a házad ugrik, ha összetöröd :)
Regisztráció
Fotó megosztása:
De izgi

De izgi

Jaj, de izgi lesz :)


Az első perctől kezdve tudtam, hogy a Hungaroringen rendezett Formula BMW tesztnapon nem a jövő nagy tehetségeit keresik, de én mégis bedőltem az illúziónak. A körülmények teljesen elhitették velem, hogy professzionális racedriver vagyok, illetve a nap végére majd azzá válok.

Az utolsó csavarig minden tökéletes volt ahhoz, hogy ezt higgyem. Még az sem zavart, hogy a visszaváltásoknál javasolt gáz-fék-kuplung adagolás szerintem kivitelezhetetlen. Tudom, mi az az ideális ív, tudom, mi a sárga zászló. Az autók ugyan “csak” 140 lóerősek, de az F1-es autók kiköpött másai, de ami a lényeg: 4 másodperc alatt vannak 100-on! Szóval ide azt a versenyautót!

Tesztnap

Visszaültünk az iskolapadba

Visszaültünk az iskolapadba

Visszaültünk az iskolapadba


Szóval a lényeg az, hogy a BMW elképesztően büszke magára (persze jogosan). Egyrészt a Forma-1-ben évről-évre, egyre jobban parádéznak és az elmúlt hétvégén a csúcsra is felértek. Másrészt a jövő nagy tehetségeit is példásan szűrik ki a Formula BMW-sorozatnak köszönhetően.

Tekintve, hogy nem egy irigy népség, büszkeségük tárgyát velünk is megosztották. Egy teljes napig én is a precíz gépezet része lettem. Persze ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni, mindössze 3×30 percig ültem a versenyautóban, de az felejthetetlen volt.

Ismerkedés

Don't push like hell!

Don’t push like hell!

Don’t pushing like hell!


Megadták a módját, mindenki kapott saját versenygúnyát. Cipőtöl a sisakig minden megvolt, legalább a képeken is jól mutattunk. Majd egy rövid bevezető során megérttették velünk: a cél az, hogy mindenki jól érezze magát. Ha lehet, ne fékezzünk fél kerékkel a füvön, mert az azt követő biztosra vehető becsapódás káros az egészségre. Ha ránk szólnak a rádión, akkor ajánlatos megfogadni a tanácsokat.

Persze az ideális ív sem maradhatott ki Mr. Axel Hofmann oktató fogalomismertetéséből, de a két legérdekesebb elméleti anyag a degresszív fékezésről, illetve a visszaváltásoknál alkalmazandó gázfröccsről szólt. Míg az első viszonylag érthető és logikus – eleinte nagy erejű fékezés, majd fokozatosan engedjük vissza a fékpedált – addig a visszaváltás már elméletben is gyanús. Miközben a tréner videón szemléltette a technikát, ösztönösen elkezdtem én is bazseválni a lábammal, de az már ott összevissza kalimpált. Merthogy egyszerre három pedált kell két lábbal működtetni. Rémegyszerű, nem?
Visszaváltás!

Később az autóba beülve pedig végképp letettem róla, hogy a gyakorlatban is alkalmazzam a tanultakat, tekintve, hogy a lábaim olyan közelségben voltak egymáshoz, mintha összekötözték volna őket. Nem sok hely van, minden baromi szoros, a lábadat nyomja a padlólemez, a hátadat valami kiálló bigyó, de ez nem kisasszonysport. Nem ér rinyálni!

Lapozás után kiderítjük, hogy milyen a szekvenciális váltót rángatni és mi is pontosan az a Formula BMW!


Váltás
Ott van a sminktrükör lent

Ott van a sminktrükör lent

Ott van a sminktrükör lent


A tökéletes üléshelyzet felvétele után a legfontosabb dolog a váltó működésének elsajátítása. Igen, hát ezt sem úgy kell csinálni, hogy kisujjal odapöccintünk egyet. Olyan erővel kell odaverni neki, amit a saját autónkkal nem szívesen tennénk.

Máskülönben egyszerűen nem veszi be a sebességet. Menet közben elvileg a felváltásokhoz nem kell kuplungolni, idáig azonban nem jutottam el. Gondoltam, mindkettőnknek jobb, ha használom a bal oldali pedált is. Pláne miután mutattak egy marék törmeléket, amit az előző nap alkotott a tárcsából az egyik alkalmi pilótatársam.

Nem kiállítási darabok

Nem kiállítási darabok

Nem kiállítási darabok


Az elindulás kicsit macerás, nem volt egyszerű megtalálni azt a pontot, ahol a gázfröccs és a kuplung aránya nem okoz szögdelésszerű startolást, vagy lefulladást. Viszont legalább már mentem. Életemben először, formaautóban. Parádés!

A nap hátralevő részében 3 gyakorlat következett. Először a bokszutcából (a megszokott iránnyal szemben) kihajtva, élesen ráfordultunk a célegyenesre, felváltottunk, ameddig bírtunk, majd az egyenes végén megint vissza a boxba.

Álló helyzetben sokkal macerásabbnak tűnt a váltás, menet közben meg sem kottyant, simán vette a fokozatokat. A célegyenes ráfordítóban, kitartóan üvegelve lehetett igazán érezni, hogy az alacsony autó a slick gumikkal félelmetes kanyarsebességre képes.

Egy 135i volt a felvezetőautó

Egy 135i volt a felvezetőautó

Egy 135i volt a felvezetőautó


Ezután már megbíztak bennünk. Előbb felvezetőautóval, majd önállóan körözhettünk a teljes pályán. A rázókövek persze tiltott gyümölcsnek számítottak, csakúgy, mint a Mansell-kanyar, amire külön felhívták a figyelmünket. A tempós balos egyébként arról kapta a nevét, hogy a megegyező nevű brit autóversenyző is legendásan nagyot bukott itt anno.

És akkor mi is az a Formula BMW?

A Formula BMW-sorozat egy az egész világot átszelő tehetségkutató program része, ahol a tojáshéjtól éppen csak megvállt, a gokartozásban kimagaslóan szereplő fiatal versenyzők bontogathatják szárnyaikat. A gokartozásnak természetesen nem arra az ágára kell gondolni, ahol a 10 méteres célegyenes felénél ledadog a motor.

Csoportkép

Csoportkép

Csoportkép


Ez egy professzionális belépőkategória, kikövezett úttal a BMW Sauber F1-es autójának teszteléséhez. A kezdetben csak Ázsiában futó sorozat mára Amerikában és Európában is gyűjti a bajnokaspiránsokat. A legjobbak évről-évre ellátogathatnak a bahreini szuperdöntőbe, ahol tovább viaskodhatnak az F1-es autó teszteléséért.

Tipp: Az európai sorozat résztvevői augusztus 4-én, a Forma-1 betétfutamaként teszik tiszteletüket nálunk, a Hungaroringen.

Mindenki egyenlő feltételekkel vághat bele a csatározásba, a  versenyautókban minden teljesen egyforma. A formaautók lelke, a BMW K 1200 RS motorból átemelt 140 lovas erőforrás, ami a 455 kilós összsúlynak köszönhetően 4 másodperc alatt gyorsítja 100-ra a földtől 40 centire ülő pilótát.

A sorozatnak több jelenlegi Forma-1-es pilóta is köszönheti karrieje beindulását. Christian Klien, Sebastian Vettel, Timo Glock, Nico Rosberg, Ralf Schumacher és Adrian Sutil is itt tették le először a névjegyüket.

A fiúk néha nagyon felszívják magukat…