Rémálom: benzin 440 forintért 1

Rémálom: benzin 440 forintért


Magyaros reflexek

Közeledik a határ. Ha nyugatra vagy délre tartunk, még utoljára megtankolunk forintért, jól telicsurgatjuk a hazaiból. Ha Kárpátalja, Erdély vagy a Felvidék az irány, akkor inkább odaát tankolunk. Sokunkat motivál, miként kerüljük el nyaraláskor a többletkiadást, ha valahol okosabban tankolhatunk.

Külföldön viszont nem mindig működnek a hazai reflexek. Magyarországon az autósztrádák mentén szinte egymást érik a benzinkutak és aki – céges benzinkártya híján – bárhol tankolhat, könnyen talál töltőállomást itthon. Külföldön nem mindenhol hasonló a kútsűrűség, például német autópályákon nem ritkán 60-70 kilométerre jelzik csak a következő kutat. Ha elvétjük a lejárót, aggasztóan nagy lehet ez a távolság.

Bankkártyával olcsóbb?

Előfordul, hogy bankkártyával fizetve jobb árfolyamon álljuk a tankolást, mint a pénzváltóktól vett készpénzzel, persze ennek ellenkezőjére is lehet példa. Akinek a bank küld sms-t a terhelésekről, könnyen utánaszámolhat, hogy bukik kevesebbet, mert a benzin sehol nem olcsó.

Van néhány ország, ahol borzasztó drága, még a hazai szinthez mérve is. Olaszország vagy Németország felé tartva érdemes még Ausztriában tankolni egy nagyot. A németeknél az ökoadó drágítja a benzint 1,3 euró/liter fölé, Olaszországban pedig főleg a gázolaj mellbevágóan drága, literenként 1,3 euró.

Ez még mindig semmi Törökországhoz képest, ahol az ADAC májusi adatai szerint 1,7 eurót is elkérnek a benzin és 1,4-et a gázolaj literjéért. Előbbi átszámítva 440 forint! A skandinév országokban, Belgiumban és főleg Hollandiában is fájna a tankolás az átszámítva 373-402 forintos literenkénti áron.

Majd odaát tankolunk!

A smart forfourral Velencébe menet elhatároztuk, hogy nagyon kitolunk az olasz kincstárral. Egészen felvillanyozott, hogy nem az ő méregdrága naftájukat töltöm a tankba, hanem a táblával jelzett utolsó osztrák kúton tankolok. Tenger sok eszemmel pont olyan leleményes voltam, mint a sorban előttem álló két román és egy ukrán rendszámú kisbusz. Míg megitatták a Sprintereket, kidolgoztam egy új taktikát: ezentúl irány az utolsó előtti kút, ahol kevesebben vannak.

Üzemanyagárak liter/euróban
  Benzin 95 Gázolaj   Benzin 95 Gázolaj
Ausztria 1,12 1,05 Luxemburg 1,16 0,97
Belgium 1,42 1,14 Nagy-Britannia 1,37 1,41
Csehország 1,08 1,04 Németország 1,35 1,14
Dánia 1,52 1,32 Norvégia 1,46 1,34
Észtország 0,85 0,86 Olaszország 1,33 1,25
Finnország 1,32 1,03 Portugália 1,35 1,09
Görögország 1,02 0,99 Spanyolország 1,09 1,00
Hollandia 1,53 1,12 Svájc 1,19 1,2
Horvátország 1,09 1,02 Svédország 1,42 1,31
Írország 1,11 1,09 Szlovákia 1,00 1,06
Lengyelország 0,94 0,93 Szlovénia 0,99 0,95
Litvánia 0,98 0,93 Törökország 1,67 1,36
Liechtenstein 1,19 1,2      
Forrás: ADAC, 2006 májusi adatok

Ha felmerül, hogy már nem jutunk át a jutányos benzinárú országba, ne halogassuk a tankolást. Azért sem érdemes a végsőkig várni, mert ferdén álló autónál előfordulhat, hogy a tank alján lötyögő benzin nem jut el a motorba és csak teker, teker az önindító. Én így jártam ezzel az Astrával. Szerencsére volt hely vízszintesre gurulni vele, ahol beindult, de ez nem mindenhol adott.

Napon a benzin is tágul

Fontos, hogy a benzinkúton ne tankoljuk agyon az autót, ha később tele tankkal tűző napon várakozunk. Az üzemanyag is kitágul a forróságtól és kicsuroghat a tankból. 50 literből mondjuk egy litert így elbukni nem olyan nagy veszteség, de a kifolyt üzemanyag környezetszennyező és főleg tűzveszélyes!

Aki érzi, hogy egy tankkal mondjuk 600 kilométert szokott megtenni, az se tankoljon rutinból. Egy kerékpártartó, a tetőbox, a teljes család és a sok csomag mind növeli a fogyasztást és csökkenti a hatótávolságot.

Benzinkanna: ahol tilos

Komphajók fedélzetére biztonsági okokból tilos tartalék kannában hurcolt üzemanyaggal felhajtani. Olaszországba, Luxemburgba vagy Görögországba tartva még otthon tegyük ki a kannát, mert ezekben az országokban tilos pótkannát az autóban tartani. Azokban az államokban, ahol nem tiltják, 10-25 literes marmonkanna a maximálisan megengedett, de Szlovéniában és Lengyelországban vámot vethetnek ki tartalmára, Horvátország és Románia esetében pedig a tartalék üzemanyag ki- és behozatala tilos. Ezt persze nyilván nem ellenőrzik állandóan, de a legjobban kanna nélkül járunk. Könnyen nélkülözhető, csak a benzinmutatóra kell egy pillantást vetni időnként.