Állatok az autósokért 1

Állatok az autósokért


Ipari kém a nádasban

Ezernyi ötlet rejlik az állat- és növényvilágban, amiből van mit tanulnia az autógyáraknak és az abroncsiparnak is. Vegyük például a gumigyárakat. Ipari kémkedés helyett itt a függőleges falakon rohangászó gyíkok, nedves leveleken grasszáló békák titkát kell megfejteni. A havon is remekül rajtoló jegesmedvétől pedig végleg eláll az abroncsfejlesztők lélegzete.

Mai autóink kerekeit a Continental is a természetből levett megoldásokkal igyekszik tökéletesíteni, ritka állatfajok tappancsainak elemzésével. A Winter Contact TS 780 abroncsok mintáját egy apró béka lába befolyásolta. A Phyllobates Terribilis békafaj nevében nem véletlenül szerepel a rettenetes szó, méreganyaga több felnőttet is képes megölni, amit ki sem néznénk a néhány centis állatkából. Közép-amerikai indiánok régen ebből a zöldessárga kétéltűből nyerték ki a szaftot mérgezett nyilaikhoz. A gyilkos béka trükkje a hatszögletű lamellákból felépülő lába. A méhsejt szerkezet rugalmas és jól idomul az egyenetlen felülethez, de stabil, amivel a békának és az autóknak is jó tapadást nyújt.

Lexus delfin, Audi pingvin

Az aerodinamikai mérnökök csodálatát a pingvinek és a delfinek váltják ki áramvonalasságukkal. A konstruktőrök nagyon hasonló elvek alapján szorítják le a légellenállást, de az eredmények erősen különböznek. A legáramvonalasabb szériaautó címért folyó versenyben a facelift előtti Lexus LS 430 limuzin, az Audi A2 1,2 TDI és a benzin-elektromos hibridmotorú Honda Insight áll az élen 0,25-ös alaktényezővel. A pingvincsapat visítva röhögne ezeken a számokon, a sarkvidéki madarak áramlástani együtthatója 0,020 alatti, amivel akár 25 km/óra sebességet is elérhetnek víz alatt.

Cápabőr a repülőn

A cápák bőre a repülőgépiparban keltett figyelmet. Az Airbus fejlesztői egy A 320-as masinára a cápák testfelületéhez hasonló fóliát húztak. A mérések azt mutatták, hogy a fóliázás – az áramlás irányával párhuzamos hosszbordáknak köszönhetően – akár 6 százalékkal csökkenti a gép áramlási ellenállását. Ezzel az ismerettel földgázvezetékek szállítási veszteségei is lefaraghatók.


És jön a marketing!

Nem meglepő, hogy az állatvilág a marketingben is szerephez jut. 100 éves évfordulóján a Mercedes-Benz büszkén közölte, hogy mekkora változás állt be arculatában. Az öröm forrása egy felmérés volt, amelyben a megkérdezettek az állatfajok közül a delfinhez hasonlították a Mercedes-t. Márpedig a delfin elegáns és dinamikus, intelligens és szerethető.

Sokszor a névadáshoz is a növény- és állatvilágban néznek körül a gyártók. A VW Fox vagy a Fiat Panda esetében könnyen megfejthető a keresztapaság, a Matra Bagheera kicsit bonyolultabb. Az 1974-től 1980-ig gyártott francia sportautó Bagiráról, a Dzsungel Könyvében szereplő fekete párducról kapta a nevét.

Kutyák és vasutassztrájk

Időnként az autóipar igyekszik tenni is az állatokért. A Jaguar stílszerűen a jaguárok védelmére költ, de léteznek kutyaszállításra kitalált kocsik is. A brit Virgin Trains vasúttársaság a kutyusokat a gazdival együtt elszállító kisbuszokról gondoskodott üzemzavar esetére. A Mercedes Vitókkal nem kell a kutyás és nem kutyás utazóközönséget egy buszba kényszeríteni a vasút kiesése idején. Az utasok mögé két testes állat és szükség esetén még egy öleb fér be.

A mérnököket a faunán kívül a flóra is inspirálja. Egyfajta kukorica adalékkal a Goodyear évekkel ezelőtt kiváltott gumiabroncsaiban egy környezetszennyező komponenst. Az Opelnél a csontok és a fák növekedési elvét vették át a motortartó bakok tervezéséhez. A mérnökök csak ott növelték az anyag vastagságát, ahol erre valóban szükség, ahonnan pedig lehet, onnan elhagytak, akár a természet. Ez nem új vívmány, az Astra G motortartó bakjait már így tervezték.