Zúzás a hegyen
Zúzás a hegyen

Zúzás a hegyen

Zúzás a hegyen

Zúzás a hegyen
850 eurótól felfelé találtunk ratrakos kalandozást Ausztriában
Az olajkitermeléshez is kell ratrak, de van belőlük tűzoltójármű is
Lánctalppal 45 fokos emelkedőt sem gond legyűrni, még hóban vagy sárban sem
Zúzás a hegyen 19
Zúzás a hegyen 20
Zúzás a hegyen 21
Zúzás a hegyen 22
Zúzás a hegyen 23
Zúzás a hegyen 24
Zúzás a hegyen 25
Zúzás a hegyen 26
Fotó megosztása:

Milyen jó volna egy ratrakkal gázolni a szügyig érő hóban! Ahol egy terepjáró száraz aszfalton még éppen feljut, ott a lánctalpas méteres porhóban is elboldogul. Még az sem gond, ha egy meredélyen túlvállaljuk magunkat. A túl meredek lejtőkön a ratrak drótkötélen leereszkedik, majd visszacsörlőzi magát. Miénk a világ!

Hát igen, csak ehhez kell, mondjuk 20 millió forint. A Kässbohrertől egy alap ratrakot hazavihetünk 80 000 euróért, de ha rászorulunk egy mindentudó gépezetre, akkor 300 000 euróra (75 millió Ft) is levehetik az embert.

Mint a haszonjárművekből általában, ratrakból is sokféle létezik. Aki luxusra vágyik, fűtött vezetőüléssel is megrendelheti a járművet, amelyhez fűthető kartámasz is tartozik. A Tucker Sno-Cat sorozatból olyan ratrakot is vehetünk, amely egy zsugorított amerikai iskolabuszra hasonlít, épp csak lánctalpra szerelik és nem fényezik sárgára. Igény esetén 20 személyes kabinnal, vagy a különböző sí- és snowboardpályák előkészítéséhez szükséges szerkentyűkkel szereltethetők fel a gépezetek. Ratrakkal mozgathatunk hóágyút, de szerep jut nekik a reptéri hóeltakarításban, a sarkvidéki expedíciókban, illetve az olaj- és gázkitermelésben is.

Általában botkormánnyal irányíthatók a járművek, de egyes típusokat kormánnyal, gáz és fékpedállal látnak el. Az egyszerűbb vezethetőség akkor jön jól, ha kiokított gépkezelő helyett egy civilnek kell beugornia vészhelyzet esetén. A ratrak is úgy manőverez, mint a tankok, tehát az egyik oldali lánctalp fékezésével képes kanyarodni, és akár egy helyben megfordul.

Terepen vagy munka közben nincs értelme rombolóként haladni, ezért sok ratrakban a padlógáz 20-as tempót jelent. Ezen járművek között a PistenBully 300 igazi nagyágyúnak számít. Motorját a Mercedes szállítja, a 7,2 literes turbódízel a völgy alján 330 lóerős.


Feljebb haladva a csökkenő oxigénmennyiség miatt hanyatlik a teljesítmény, 2800 méteren nem egészen 300 lóerő marad meg. Kellenek is a lóerők, mert az extrém emelkedőkön kívül a megtermett ratrakok 9 tonnás súlya is zabálja a teljesítményt.

Bár ratrakot senki nem vesz otthonra, meglepően sokfelé készül lánctalpas hótoló. A Bombardier inkább a vasúti ágazatról és a motoros szánokról híres, de ők is gyártanak ratrakot. Ebben a műfajban a Kässbohrer, a Tucker, a Lamtrac vagy a Prinoth is ismert szereplő. Nem meglepő, hogy a hóban és sárban bővelkedő Oroszországban is gyártanak mindenütt boldoguló lánctalpas járműveket. Prototípus korukban a ratrakok svájci és új-zélandi gleccsereken mennek át kíméletlen teszteken.

Lánctalp nélkül mély, puha havon semmire nem jutnánk. Mivel lánctalpon a járművek súlya nagy felületen oszlik el, így nem süppednek a talajba. A ratrak lápos talajon is jól jön, nem csak hóban. Természetvédelmi területeken kímélő műanyag láncot használnak lekerekített élekkel. A fedett sícsarnokban bevetett ratrakokat részecskeszűrővel látják el, hogy ne okádják tele korommal a zárt teret.

A ratrakosdit élelmes vállalkozók is felfedezték maguknak. Nem kevés pénz fejében a megfáradt dolgozó alaposan kikapcsolódhat a robotolásból. Mi 200 000 forint feletti áron találtunk ratrakozási lehetőséget ausztriai sípályán, amiben az örömködésen kívül a négycsillagos szállodában töltött két éjszaka és a félpanzió is benne van.