Bizonyítható tény, hogy az autók méret- és motornövekedése ellenére egyre kisebb az egységnyi autóra jutó emberszám. Átlagosan mindössze 1,4-en ülnek az öt- vagy hétszemélyes dög nagy autókban. Ezért gondolta azt a Swatch órák atya, Nicolas Hayek még 1991-ben, hogy a világnak kisebb autókra is szüksége lehet.

Olyanokra, amik két utast meg némi holmit képesek csak magukkal hurcolni, cserébe fogyasztásuk és a fenntartási költségeik minimálisak. A terv hosszú évekig csak álom maradt, a VW kiszállt a projektből, ezért a Swatchnak új autógyár után kellett néznie.

A Mercedes vevő volt az új autó ötletére, mivel akkoriban egyre komolyabb gondot jelentett számukra az öregedő vásárlóközönség. Ráadásul a Mercedes akkor már közel 20 éve érlelte magában egy városi törpeautó ötletét. Még 1972-ben készítettek egy koncepcióautót, ami végül a smart személyében születhetett meg.

1994-ben létrejött a frigy, ám mire az autó 1998-ban piacra került, már a Swatch nélkül egyedül képviselte az ügyet a Mercedes, majd később a DaimlerChrysler. Csakhogy a tervezés, a kivitelezés drágává tette az autó, valamint a fejekben megszületett hibridhajtásból sem lett semmi – egészen idén őszig.

Gyors modellbővítés

Mivel a Mercedesnek nem volt tapasztalata kisautógyártásban, ezért minden egyes mozzanatot meg kellett terveznie, nem tudott a tömeggyártók mintájára benyúlni a raktárba, ha például motorra vagy más létfontosságú alkatrészre volt szüksége. Kézenfekvőnek tűnt az ötlet, hogy bővíteni kell a smartot, az egymárkás autóból családot kellett építeni.

Villámgyors tempóban ontotta az új modellváltozatokat a smart. Első lépésként megjelent a cabrio, majd 2003-ban a roadster coupe és cabrio. Ez a két autó 0,7 literes turbómotorjával, alacsony építésével remek vezethetőséget nyújt, ám ára visszafogta a hevesnek mutatkozó érdeklődést. Ez a trend azonban tartósnak bizonyult, az egész nyitott élményautó szegmenstől elfordultak a vásárlók – ezért kényszerült a smart idén év végén megszüntetni a roadsterek gyártását.

Az időközben átdolgozott smart city coupéból és cabrióból fortwo lett, sokat javítottak az autó rugózási komfortján, új motorváltozatok jelentek meg, és ESP-vel bővült az alapfelszereltség.

Az eladási sikerek igazi kovácsának azonban a smart forfour bizonyult. Az autó ugyan eltér a smart eredeti ötletétől, hiszen nem kettő, hanem négy- illetve ötszemélyes, mégis a kultikus lelkületű fortwo érzését adja vissza.

Folyamatosan növekvő eladások

2004-ben kezdődött a smart elleni kampány, amikor a német szaksajtó támadni kezdte a smartot a tervezettnél gyengébb eladások miatt. Egyedül a roadster nem tudta hozni a terveket, mégis az egész smart-család vereségeként könyvelték el az ügyet.

Valójában azonban a fortwo és a forfour 2004-ben már szárnyalt, hónapról-hónapra növekvő eladásokról adott hírt a DaimlerChrysler leányvállalata. Idén őszre érte el a márka a 750 ezredik eladott autót, ami a tömegszámban készülő kisautók mellett nem sok, azonban a smart sosem kívánt azok versenytársa lenni.


A legfontosabb piacok

A smart-eladások egyik motorja lehetne a tengerentúli piac, ám a DaimlerChrysler hivatalosan még nem nyitott az Egyesült Államok felé. Ennek az az oka, hogy a smart fortwo nem képes teljesíteni az ottani környezetvédelmi és biztonsági előírásokat. Épp ezért a tervezetnél hamarabb kerül piacra a fortwo utódja, ami már direkt úgy készül, hogy az Egyesült Államok összes előírásának megfeleljen.

Az egyre növekvő olaj- és benzinárak hatására ugyanis az amerikai vásárlóközönség is kezd hátat fordítani a hatalmas benzinzabáló monstrumoknak, és az alacsonyabb fogyasztású járműveket részesítik előnyben. Így a smartnak is komoly esélyei lehetnek, ami igen fontos lépés lenne az eladási számok növekedésében.

Itthon a fortwo-t veszik

Ellentétben a nyugat-európai piaccal, itthon még mindig a fortwo az igazi kedvenc. Azt mondják, aki a kétajtós smart vásárlásán töri a fejét, nem eltántorítható – pedig a forfour alapára idén 3 millió forint alá csökkent. Október végéig 114 smart kelt el itthon, aminek közel kétharmadát tette ki a fortwo.

Szó sincs bezárásról

2007 a smart sorsfordító éve lesz. Addigra kell az eladásoknak fedezniük a smart márka létét. Több megoldást is tartogat tarsolyában a konszern, a másfél év múlva piacra kerülő új fortwo-n azonban tagadhatatlanul sok múlhat. A tengerentúli szereplés sikere is fontos mozzanatnak ígérkezik, valamint a marketing- és fejlesztési költségek lefaragása is fontos feladat.

Még mindig a fejlesztések viszik el a legtöbb pénzt, ezért a smart most leginkább a partnerkapcsolatok kiépítésében látja a siker titkát. A napokban írtak alá megállapodást a Mitsubishivel közös motorgyártásról. Így a 2006-ban piacra kerülő Mitsubishi i és a következő generációs fortwo azonos benzinmotorral kerül piacra.

750 000 smart kelt el eddig, ami a tervezett mennyiségnél valóban kevesebb, ám a Mercedes egyáltalán nem tartja sikertelennek a smart-sztorit. A smart vásárlók 80 százaléka ugyanis korábban egyáltalán nem állt kapcsolatban a márkával, így a Mercedes olyan ügyfeleket tudott magához édesgetni, akik annak előtte messze kiestek látómezejéből. Ezzel a Mercedes potenciális új autó vásárlókhoz jutott. A smart bizonyos szempontból biztos siker a Mercedes számára: a márka hét éves történelmét meghazudtoló gyorsasággal épült fel a smart-kultusz. Erre a márkára szüksége van a DaimlerChryslernek – eladásról vagy bezárásról szó sem lehet.