Ha a regisztrációs adóról esik szó, legtöbbször a külföldről autót behozó használtautó-kereskedők jajkiáltásai hangzanak el. Mivel kevés használt autó teljesíti az Euro 4-es normát, import használt kocsiknál sokkal magasabb tételekre kell felkészülnie januártól.

Használtautó-import: nem lesz sok értelme

A legelrettentőbb az igen nagy motorú Euro 2-es személyautók regadójának 2 835 000+Áfáról 6 050 000 forintra emelése. A kormány egy EU3-as használt Opel Astra 1.4 tételét bruttó 236 250-ről 510 000 forintra drágítja.

Az áfa csökken ugyan, de ez nem feltétlenül segítség magánszemélyeknek. Aki ugyanis kint fizet áfát (pl. nem igényli vissza a Németországban 16 százalékos forgalmi adót), annak nem kell becsengetnie az idén még 25, januártól 20 százalékos itthoni áfát.

Mivel teljes környezetünkben csak két olyan magánembert ismerünk, aki külföldről vett magának használt autót, most inkább az itthon új autót kereső többségnek próbálunk segíteni a tájékozódásban.

Új autók: itt adunk, ott kapunk

A jövőre áfamentessé váló regisztrációs díj jelentős emelése a 2006. január 1-én 25-ról 20 százalékra csökkenő áfakulccsal járó bevételkiesést kompenzálja. Ez szó szerint benne van a törvényjavaslatban:: “A regisztrációs adóról szóló törvény módosítása (…) az öt százalékpontos áfakulcs csökkentés ellentételezésére irányul.”

Ha csak és kizárólag a regisztrációs díj emelését és az áfa csökkentését vesszük figyelembe, akkor jövőre várhatóan alig változik az új autók ára. Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója elmondta, hogy számításaik szerint egy Mazda3 1.6 esetében fél-egy százalékkal módosul csak az ár, akár felfelé, akár lefelé. Egy másik volumenmodell, egy 120 lóerős dízel Mazda6 árai is hasonló mértékben térnek csak el az ideitől.

Opel, Chevrolet, Suzuki: maradnak az árak

Wolf Károly, a GM Hungary igazgatója is hangsúlyozta, hogy részükről nem várható komoly árváltozás. Az egyes Opel és Chevrolet modelleket eltérően érinti a regisztrációs adó és az áfa módosítása, de áraik nem változnak január elsejétől, csak minimális igazítások fordulhatnak elő.

Mivel jövőre az Opel és a Chevrolet kínálatában minden népszerű autó teljesíti majd az Euro 4 szabványt, a környezetszennyezőbb kocsikra kirótt magasabb díj sem okoz áremelkedést. Kivételként az Euro 3-as dízel Vivarót említhetjük személyautó kivitelben, de ez a modell csekély darabszámokat ér el.

Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. PR igazgatója is azt nyilatkozta, hogy csak a regadó és az új áfakulcs miatt nem várható árváltozás az Euro 4 motorú autóknál. Mivel egyedül az Alto motorja nem felel meg ennek a környezetvédelmi szabványnak, a Suzuki árak sem emelkednek.


Számoljuk ki: vételár idén és 2006-ban

Példaként két népszerű autót választottunk, mindkettőt a Fiattól, mert az árlistájukon feltüntetett nettó ár megkönnyítette a számolgatást. Az egyik a benzines Fiat Panda, 1.1-es Actual modellként, a másik az új Grande Punto Active 75 lóerős dízellel.

A cikk végén található táblázattal némi szorzás és összeadás után kiszámíthatjuk, hogy mennyibe fog kerülni a most listaáron 1 899 000 forintos Panda. A nettó ár marad 1 330 200 Ft. 2005-ben erre rájött 25 százalék áfa (332 550 Ft) majd az egészre az 1108 köbcenti alapján 189 000 forint+áfa regisztrációs adó (236 250 Ft). Az eredmény: 1 899 000 Ft.

2006-tól az 1 330 200 forintos nettó árra rakódik 20 százalék áfa (266 040 Ft) és 340 000 Ft regisztrációs díj. A végeredmény 1 936 240 Ft, a Panda tehát 37 240 forinttal többe kerül elvileg.

Az ötajtós dízel Grande Punto esetében 157 500 forint a 2005-ös áfás regadó, plusz a bruttó alapár (3 032 500), az ügyfél tehát 3 190 000 forintot fizet idén. Jövőre is 2 426 000 Ft lesz a nettó ár, ehhez hozzácsapjuk a 485 200 forint áfát, aztán a 235 000 forintra dráguló regadót. Autónk a végén 3 146 200 forintba kerül a 2005-ös 3 190 000 helyett.

Maradva a Fiatnál, a Panda 1.1 ára tehát bő 37 000 forinttal nőne, míg a dízel új Puntóé 44 000 forinttal csökkenne jövőre, ha az importőr egy az egyben továbbengedné a szabályváltozásból fakadó módosításokat.

A valószínű azonban az, hogy mindenki tartani fogja az árait, mert áremelést az óriási kedvezmények ellenére is visszaeső piac aligha viselne el. Fontos, hogy a változás az egyes modellektől függ, egy dízel Panda ára például mintegy 8000 forinttal kevesebbre jön ki jövőre.

És mennyibe lesz a nekem tetsző autó?

A jelenlegi nettó ár bármely új autóra kiszámolható, ha a bruttó listaárat (pl. Panda: 1 899 000 Ft), megszorozzuk 0,8-cal (levontuk az árra és a regadóra rakódó áfát, Panda: 1 519 200), majd az eredményből kivonjuk a nettó regisztrációs adót (táblázat hozzá itt). A Panda 1.1 Actual 1 899 000 forintjából így gyorsan kijön az 1 330 200 Ft nettó ár.

Utóbbi képletért Kern Nándort, a Fiat Magyarország kereskedelmi igazgatóját illeti köszönet, aki azt is elmondta, hogy a két adótényező változása a Fiatnál sem jár majd árkorrekcióval. Miután a listaárak optikai célból legtöbbször 9-re végződnek, ezeket az árakat nem változtatják meg. Ez azt jelenti, hogy a Grande Punto 1.2 alapmodell esetében 2 599 000 forintos bruttó árat megőrizve módosítják a többi tényezőt.

Gyengülő forint, dráguló autók?

Egy erős forintgyengülés azonban új helyzetet teremthet. Ha a horribilis költségvetési hiánytól gyengülő forint tovább veszít értékéből az euróval szemben, akkor az importőrök újrakalkulálhatják a korábbi árfolyamot türköző árlistákat.

Egy euró már tartósan többe kerül 250 forintnál, ami a forint további hanyatlásával elvileg áremelésre késztetheti az egymásra nagyon figyelő vezérképviseleteket. Ebben az esetben senki nem akar majd elsőként lépni, de kérdéses, hogy a nyomott árak meddig bírnának el mondjuk 254 forint/eurós árfolyamot.

Együd Tibor Mazda ügyvezető az autóvásárlás előtt állóknak azt javasolja, hogy új autót keresve ne az adótételek módosításával spekuláljanak, hanem éljenek az év végi készlettisztító akciókkal. Mindenkinek jó számolgatást!


JAVASLAT A 2006. JAN. 1-TŐL ÉRVÉNYES REGISZTRÁCIÓS ADÓ TÉTELEKRE, FT/AUTÓ
 
 
Környezetvédelmi osztály jelzése
Hengerűrtartalom
Üzemanyag típusa
8-nál jobb (EU4)
6-8 (EU3)
5-nél rosszabb (EU2)
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
235 000
350 000
470 000
1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
340 000
510 000
680 000
1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
450 000
680 000
910 000
1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
700 000
1 040 000
1 390 000
1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
960 000
1 440 000
1 920 000
2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
1 380 000
2 070 000
2 760 000
2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
2 100 000
3 150 000
4 200 000
3001-től
3501-től
benzines
dízel
3 020 000
4 540 000
6 050 000
Hibrid járművek: elektromos és Otto-,
vagy elektromos és dízelmotoros
190 000

A 2005-ben új személyautókra érvényes regisztrációs adótáblázat

 
 
Környezetvédelmi osztály jelzése
Hengerűrtartalom
Üzemanyag típusa
5 vagy annál jobb
5-nél rosszabb
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
126 000
189 000
1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
189 000
284 000
1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
252 000
378 000
1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
410 000
615 000
1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
567 000
850 000
2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
819 000
1 229 000
2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
1 260 000
1 890 000
3001-től
3501-től
benzines
dízel
1 890 000
2 835 000
Egyéb személygépkocsi
113 000
Muzeális jellegű személygépkocsi
252 000