High-tech az új Passatban 1

High-tech az új Passatban


Genfben néhány napja a Volkswagen bemutatta az 1996 és 2005 között gyártott Passat utódját. Az ötödik generáció az új Borával megjelent formavilágot tükrözi, amit a 2004-es Genfi Autókiállításon látott Concept C kabrió ihletett. Az új arculat fontos eleme a fényszórótól különválasztott irányjelző és a markáns hűtőmaszk.

Hosszirányban 6,2 centimétert nyúlt az autó, hossza így 477 centiméter. A jelentős hossznövekedés nem jár majd a belső tér különösebb tágulásával. A gyalogosvédelmi előírások teljesítése miatt az orr-rész több helyet emészt fel az autó hosszából.

Oldalirányban a 7,4 centis gyarapodás már több pluszt jelent a 182 centi széles új Passat térkínálatában.

10 milliméterrel magasabb elődjénél a középkategóriás újdonság, a 271 centis tengelytávolság 7 milliméterrel nagyobb a jelenlegi modellénél.

Genfben egy ideig elüldögéltünk az új Passat hátsó ülésén. A kiállított autó alapján nagyon sok hely van a kilenc év után bemutatott ötödik sorozatban. A kényelmes ülés és a nagyvonalú anyagválasztás az előző Passatnak is erénye volt, ami az újban sem változott.

A karosszéria torziós merevsége 57 százalékkal meghaladja az előző sorozatét. A Passat limuzin karosszériája a javított merevség és a jóval nagyobb méretek ellenére nem nyom többet az elődénél.

565 literesre nőtt a csomagtartó, ez 90 literrel haladja meg az 1996-ban bevezetett típusét, amely ebből a szempontból elmaradt a lépcsőshátú családi autók legjobbjaitól.

A Passat négy lengőkaros hátsó futóműve a Golféval rokon. A segédkeretre szerelt felfüggesztés zajait a segédkeret várhatóan hatékonyan elszigeteli a karosszériától.

A McPherson rugóstagos első futóműben 13,3 kilót sikerült megtakarítani alumínium alkatrészek felhasználásával.

Első körben hétféle motor lesz a Passathoz, közülük 6 közvetlen üzemanyag-befecskendezéses. A benzinesek között a szívócső-befecskendezéses 1,6 literes vergődik a kínálat legalján 102 lóerős teljesítménnyel.

Az összes többi benzines motor közvetlen befecskendezéses. Az 1,6 literes FSI 115, a kétezres 150 lóerős.

Turbófeltöltéssel a kétliteres motor 200 lóerős. 250 lóerős lesz a V6-os, 3,2 literes, szintén FSI motoros csúcsmodell, amely az idei utolsó negyedévben jelenik meg.

Európában továbbra is a TDI motorokon lesz a hangsúly. Közülük 105, 140 és 170 lóerős motorváltozatokkal készül majd a Passat, utóbbit a kétliteres blokkból fejlesztették ki. 2006-ban hathengeres dízelmotorral és összkerék-hajtással gazdagodik a típus.

Kétféle automata váltót lehet majd kapni a Passathoz. A 115, 150 és 200 lóerős benzinesekhez hatfokozatú nyomatékváltós automata rendelhető Tiptronic kézi kapcsolással.

A kétliteres PD TDI motorok és a 3,2 literes V6-os benzines esetében a duplakuplungos DSG váltó lesz a kézi váltók alternatívája.

A huzalos kézifék helyét elektronikus rögzítőfék veszi át a modellváltással. A kézifék vészfékezési funkcióval is szolgál, amely a maximális lassulást idézi elő. A fékberendezés kényelmi szolgáltatásként meggátolja az autó visszagurulását és Auto-Hold funkcióval is bír.

Az Auto-Hold előnye, hogy piros lámpánál nem kell nyomva tartani a féket, az autó magától fenntartja a féknyomást. Hasonló szolgáltatást a Mercedes-Benz E-osztálya nyújt az SBC elektrohidraulikus fékrendszerrel.

Szintén az SBC-vel jelent meg a fékek automatikus kiszárítása, amelyet a 8.0-s verziójú Bosch ESP is tud. Több más autóhoz hasonlóan a rendszer a Passatban is apró, automatikus fékezéssel szünteti meg a vízfilmet a féktárcsák és a betétek között, ami jobb lassulást eredményez.


Az extraként mért kettős xenon fényszórók kanyarban maximum 15 fokos szögben fordulnak az adott irányba, javítva az út megvilágítását.

Városi forgalomban vagy kis sebességnél igen hasznos a 35 fokban oldalra világító kiegészítő izzó, amely megvilágítja azt a területet, ahová éppen bekanyarodunk. Mindkét funkció az Opel Vectra és az Astra AFL rendszeréhez hasonlít.

A Passat menetstabilizáló elektronikája az Opel Astráéhoz hasonlóan felismeri, ha az utánfutó lengésbe jön és ebben az esetben automatikusan fékezi a vontató autót, hogy stabilizálódjék a vontatmány.

Igazi nagyautós extra a követési távolságot önmagától tartó berendezés. Ha a tempomattal beállított sebességgel az előírtnál kisebbre csökken a távolság az előttünk haladó autótól, a rendszer automatikusan fékez. Ha újra szabad az út, az autó felgyorsít a beállított tempóra.

Slusszkulcs helyett az új Passatban is elektronikus kulcs nyitja az ajtókat és engedélyezi a motor beindítását.

Alapesetben a műszerfalba helyezendő jeladó benyomásával, vagy gombnyomásra indul a motor, ha a tulaj megrendelte a kulcsnélküli automatikus ajtónyitást és zárást (Kessy: Keyless-Entry-System).

Felárért 600 wattos teljesítményű audiorendszert lehet rendelni a dán hifispecialista Dynaudio-tól, a kínálatban szerepel DVD-s navigációs rendszer és Bluetooth kapcsolat a telefonhoz.

Szintén többletköltség fejében 230 voltos árammal üzemeltethető a laptop az autóban.

Hazánkban áprilisban jelenik meg az ötödik Passat generáció, áráról még nem tudunk közelebbit. A Variant ősszel érkezik, később esetleg kupé is lehet a Passatból.

Szintén Genfben, de még 1973-ban jelent meg az első VW Passat. Az első generáció nagyon látványosan az akkori Audi 80-ra épült, főleg az orr-részen voltak azonos karosszériaelemek, például az első sárvédők.