Ha a legszigorúbb minőségi vizsgálatokra kerül sor, az emberi érzékszervek sokszor semmi mással nem pótolhatók – gondoljunk csak a borkóstolásra vagy a versenyzongorák hangolására. És erre a listára ezentúl a motorgyártást is felírhatjuk. Bár manapság a termékek bevizsgálásához egyre több hi-tech berendezést használunk, a Ford szerint bizonyos tesztekhez még mindig az emberi hallás a legmegfelelőbb eszköz, ezért a vadonatúj Focus RS izomautó hibátlan teljesítményének biztosításához ezt az érzékszervet hívja segítségül a vállalat. Mielőtt a 350 lóerős, 2,3 literes EcoBoost motorokat beszerelnék a Focus RS modellek gépházába, magasan képzett szakemberek vizsgálják meg az erőforrásokban hallható zajokat. ford_motorhallgato_2 “E csapat tagjai pontosan tudják, hogyan szól egy tökéletesen beállított motor, és a legapróbb zajt is kiszúrják, ha valami nincs rendben” – nyilatkozta Gunnar Herrmann, a Ford Európa minőségért felelős alelnöke. “Képzeljük el ezt az egészet úgy, mint egy orvosi rendelőt, ahol a doktor a legmodernebb diagnosztikai berendezéseket használja, ám emellett egy sztetoszkóppal is megvizsgálja a pácienst.” A Ford spanyolországi gyárának dolgozói egy speciális “hibás” motoron tanulták meg, melyek azok a zajok, amelyekre figyelniük kell. A képzés és a gyakorlás hónapokon át tartott, s a csapat tagjai ma már egyetlen percen belül képesek leellenőrizni egy erőforrást a gyártósor végén álló 18 hangszigetelt fülke egyikében. Ha bármilyen zörgő vagy nyikorgó hangot hallanak, amelyek jellemzően valamilyen hibát jeleznek – például a kenési rendszer elzáródását, vagy a fogaskerekek sérülését -, a motort további vizsgálatra küldik, ahol a szakemberek azonosítják a problémát. E megoldásnak köszönhetően folyamatosan javulhat a gyártási minőség. ford_motorhallgato_1 “Több ezer motort hallgattunk már meg, így azonnal megérezzük, ha valami nem tökéletes” – mondta el Juan Carlos Rosmari, a valenciai motorgyár minőségbiztosítási technikusa. “Minden egyes motorfajtának megvan a maga jellegzetes hangja, és amikor a tesztfülkékben hallgatjuk a működésüket, megismerjük az egyéni karakterüket – és persze azokat a zajokat is, amelyek hibát jeleznek.” A “motorhallgató” csapat naponta 2000 motort tesztel. A vizsgálatra minden motort külön fel kell készíteni, így a tesztelők szünetet tarthatnak az egyes vizsgálatok között, ami segít abban, hogy az egész munkanap során teljes figyelemmel végezhessék munkájukat.