Az autóeladás a gazdasági pangás miatt az 1964-es szintre esett vissza 2011-ben Olaszországban, mindössze 1 748 143 új kocsit vásároltak, 20 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ennél több fogyott viszont – bár csak 2 ezer darabbal – kerékpárból. Olaszországban ugyan nagy hagyománya van a biciklizésnek, a nagyvárosokban azonban a fő közlekedési eszköz az autó és a moped.

Ez volt a világ egyik legmotorizáltabb országa, hatvan autó jutott, minden száz lakosra korábban. Az olasz gazdaság szárnyalásának jelképe volt az autó, amely minden család háztartásának része volt. Persze gyakran nem is egy, hanem több kocsi.  

A kerékpár népszerűségének erősödésébe belejátszik a munkanélküliség növekedése, az üzemanyag drágulása, de valamelyest a divat is. A kormányzat megszorító intézkedései nyomán napjainkban Olaszország az egyik legdrágább Európában az üzemanyagok tekintetében, egy liter benzin ára meghaladja a 2 eurót (570 forintot), vagyis egy autós, aki évi 20 000 kilométert autózik, az durván 8 millió forintnyi összeget költ üzemanyagra.

Az autóeladás visszaesése viszont fokozza a válságot, mert az egyik fő vesztes, a Fiat már nemhogy befektetéseit fogja vissza, de elbocsátás, gyárbezárás is tervben van. Ez újabb problémákat okoz az olasz államnak, mint ahogy csökkenő üzemanyag-felhasználásból származó vélhetően kisebb bevétel is. Ugyanakkor élhetőbb városok alakulnak, ahova egyes politikusok máris további kerékpárutakat terveznek.

Nem Olaszország lehet az egyetlen, ahol az autózás aránya csökken, Franciaország és Spanyolország is hasonló “gondokkal” küzd, de Budapesten sem igen lehetne 2009 óta bevezetni dugódíjat a nevének szereplő forgalmi problémák csökkentésére.

Forrás: MTI