Egy évtizede nem fordult elő, hogy minden mérési területen jobban teljesítettek az új autók, mint egy évvel korábban – ezzel nyitja az idei autóipari teljesítményt, kivitelezést és ergonómiát (Automotive Performance, Execution and Layout, APEAL) vizsgáló felmérésének eredményeit taglaló közleményt a J. D. Power. A világ egyik legismertebb autóipari tanácsadó és elemző szakértőjének ez a kutatása nem a megbízhatóságot vizsgálja, hanem azt, hogy mennyire tudnak örülni frissen vásárolt autójuknak az ügyfelek.
Izgalom, érzelmi kapcsolódás, kényelem, vezetési élmény – részben szubjektív benyomásokra kérdez rá a csaknem 93 ezer válaszadót megmozgató kutatás, a cél pedig, hogy kiderítsék: az újonnan megvásárolt autó iránti lelkesedésből mennyi marad a használat első 90 napja után.




A kutatás fő eredményei
A legfontosabb általános tanulságokat négy pontban összegezte a szervezet.
A prémiummárkák inkább mozgatják meg a vevőket érzelmileg, mint a tömegpiaciak. Itt a Tesla ugrott a legnagyobbat (+20 pont egy év alatt), de mivel a villanyautó-specialista nem teljesítette a kutatás feltételeit (ezt nem részletezi a J. D. Power, viszont korábban az volt a baj a Teslával, hogy nem biztosítottak közvetlen kapcsolatot a J. D. Power és az ügyfelek között), így ők ugyanúgy „versenyen kívül” vettek részt a kutatásban, mint a Rivian. Ironikus, hogy mindkét márka jobb eredményeket ért el, mint az egyébként hivatalos győztes (amelyről alább olvashatsz majd.)

A bonyolult technológiák – pl. infotainment, fedélzeti alkalmazások, telefonos applikáción keresztül történő beállítások – az újonnan bevezetett modellek esetében több bosszúságot okoztak, mint a számos éve piacon lévő típusoknál. A belső égésű és hibrid modellek tulajdonosai jellemzően egyenletesebb elégedettséget mutatnak, míg a hálózatról tölthető (plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos) járműveknél évről évre nagyobb az ingadozás.
És végül: a személyre szabható felhasználói profilra harapnak az emberek. Bár a technológiai lehetőséggel csak a megkérdezettek 55 százaléka élt, azok, akik vették a fáradságot, utána boldogabban használták autójukat.
A leginkább szerethető autómárkák
Sorban másodszor a Porsche nyerte meg az ügyfelek szívéért folytatott küzdelmet, 1000 pontból 890-et szerzett a márka. A Land Rover (886) és a BMW (881) áll a prémiummárkák dobogójának alsóbb fokain.
A tömegpiaci márkák közül a Mini viszi a pálmát, megismételve tavalyi győzelmét, a 876 pontos eredménye egyébként a prémiummárkák körében átlag alattinak számítana, de ez nem meglepő a racionális autók piacán, hiszen itt nem a lenyűgözés, hanem a hatékonyság a fő cél. A második helyen a Dodge (868), a harmadikon a GMC (852) áll. És hogy olyat is mondjunk, ami Európában is ismert: a Hyundai (850) ponttal a negyedik, a Kia (845) a hatodik.
Érdekes, hogy japán márkákból csak egy teljesített átlag felett, ez a Mitsubishi.
A leginkább szerethető típusok
A BMW X6 érte el a kutatás legeslegmagasabb pontszámát, de hogy ez számszerűen mennyi volt, azt sajnos nem közli a szervezet.
A BMW Csoport öt kategóriaelsőséget (négyet a BMW, egyet a Mini) szerzett, a Hyundai–Kia négyet (kettő-kettő). A Ford Csoport hármat (kettő Ford, egy Lincoln), akárcsak a VW Csoport (egy VW, kettő Porsche). A General Motors (Chevrolet és GMC) és a Nissan kettő-kettő, a Jaguar Land Rover (Range Rover), a Stellantis (Dodge) és a Toyota Csoport (Lexus) egy-egy méretosztályban hódított.
A pontos részleteket az alábbi galériában találod.





