A többi EU-s országhoz hasonlóan Magyarországon is kötelezővé teszik a műszaki vizsgákon a részecskeszámlálóval végzett ellenőrzés bevezetését – erre már a magyar kormány is készül, mint azt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megerősítette a Telexnek.
A tárca válaszából kiderült, a változtatások elfogadása után a tagállamoknak két évük lesz arra, hogy megfeleljenek az új követelményeknek. Első körben 25 részecskeszámláló berendezést szereztek be, ezek bevetése azonban még várat magára a kormányhivatali vizsgaközpontokban. Ezeken az állomásokon ellenőrzik többek között az oktatóautók, a taxik és az átalakított járművek állapotát is.
Ez azért szükséges, mert a dízelmotorok által kibocsátott apró részecskék komoly egészségügyi kockázatot jelentenek, növelik a rákos és érrendszeri betegségek gyakoriságát.
A műszaki vizsgáztatás módszertanára vonatkozó irányelv mellett a jelenlegi rendszerhez tartozó határértékek felülvizsgálata is folyamatban van, azokat az AVL Ditest Counter típusú gépek műszaki adottságaihoz fogják igazítani.
A Telex névtelenül nyilatkozó forrása szerint először az állami, nem sokkal később pedig a magánkézben lévő vizsgaállomásokon sem lesz lehetséges levizsgáztatni a rossz állapotú vagy a részecskeszűrő illegális eltávolítása után továbbra is használt dízelmotoros személy- és teherautókat.
Független vizsgaállomásokból körülbelül 1400 található az országban, és ahogyan arról a Vezess is beszámolt, egy közelmúltbéli jogszabály-módosítás révén hamarosan a külföldről behozott használt autók honosítását is elvégezhetik.