Kiterjesztik a VÉDA-rendszert a vasúti átjárókra is – jelentették be a Siófok-Szabadifürdő egyik átkelőjénél tartott csütörtöki sajtótájékoztatón. Az intézkedést a vasúti piros jelzés presztízsének csökkenésével indokolták. A kamerarendszert a MÁV-csoport és az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság közös akcióterve alapján telepítik.
Az elmúlt években megszaporodtak a halálos balesetek a vasúti átjárókban, nagy részük ráadásul működő fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban történt. Az ilyen balesetek sokszor életet követelnek, komoly anyagi károkat okoznak, a mozdonyvezetőt is hosszú időre traumatizálják, és több ezer embernek okoznak késéseket.
2025-ben 26 baleset történt közúti-vasúti átjáróban, amelynek során nyolcan veszítették életüket. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le többnyire szabálytalanul közlekedő autósok, ritkább esetben a viharos erejű szél.
A MÁV megbízásából a közelmúltban forgattak videót egy közlekedésbiztonsági kampányhoz Budapesten, ahol csak a forgatás ideje alatt nyolc autó haladt át a fénysorompó piros jelzésénél.
A közös pilotprojekt keretében az ország hat vasúti átjárójában telepítenek VÉDA-rendszert a MÁV költségvetéséből, a rendőrség által üzemeltetve. Az első azért került Siófok-Szabadisóstó állomáshoz, mert ott két komoly baleset is történt 2021-ben.
Az első helyszínen, Siófokon már tesztfelvételek is készültek, most azt vizsgálják, hogy ezek megfelelő bizonyító erővel rendelkeznek-e ahhoz, hogy bírságot szabjanak ki a szabálysértőkre közigazgatási eljárásban. A piros jelzésnél történő áthaladás bírsága százezer forint. A rendszer korlátlanul bővíthető, „a rendőrség tárt karokkal várja” az újabb kamerafelszerelések igényét a vasúttól.