Egyelőre továbbra sincs pontos és hivatalos nyilvántartás a mikromobilitási eszközök, ezen belül az elektromos rollerek számáról. Ahogy arról sincs, hogy pontosan hány olyan roller közlekedik, amelyre muszáj lenne kötelező felelősségbiztosítást kötni. A Netrisk becslései szerint 80-100 ezres nagyságrendről lehet szó, de tényadatok híján ennél több is lehet az ilyen járművekből.

Azokra az elektromos rollerekre kell biztosítást kötni, amelyeknek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege nagyobb mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képes. Ugyanez a szabályozás vonatkozik minden egyéb elektromos rásegítéssel működő eszközre is, például a segwayekre és az elektromos egykerekű járművekre.

Nem kell biztosítást kötni azonban az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárokra, a kizárólag mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművekre, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett elektromos mopedekre – áll a Netrisk összeállításában. Arról viszont nincs pontos adat, hogy hány roller közlekedik kötelező nélkül, azaz szabálytalanul, de még óvatos becsléssel élve is többezres lehet a nagyságrend.

A kötelező biztosítás azért is lényeges, mert tavaly január óta a KSH adatai szerint 400 olyan személyi sérüléssel járó baleset történt, amelyek okozója motoros roller volt. Ezekben az esetekben pedig a biztosítás nyújt fedezetet az okozott kárra. Emellett történhettek jóval nagyobb számban olyan balesetek, ahol sérülés nem történt, de az elektromos rolleres kárt okozott.

A Netrisknél megkötött rolleres kötelezők éves díja átlagosan közel 6300 forint, a mediánérték pedig alig több mint 5200 forint. A legmagasabb éves díj pedig közel 26 ezer forintról szól. Érdemes tehát összevetni a különböző biztosítók ajánlatait, mert nagyságrendi eltérések lehetnek. Akadt biztosító, amely 100 ezer forint feletti összeget kért, de volt olyan is, amely 300 ezer forintnál is többet.

A Netrisk szerint kedvező lenne, ha készülne egy pontos nyilvántartás ezekről az eszközökről, amire van példa a közelben: Szerbiában tavaly óta kötelező regisztrálni ezeket a járműveket.