A kárráfordítások feleennyivel nőttek (az utolsó negyedévben egyáltalán nem), csökken az infláció, így kisebb bővülés lenne indokolt. A kárráfordítás mellett az adó hatását is kiszűrő korrigált MNB-index így 2024 minden negyedévében enyhén nőtt – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Éves szinten tíz százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 11, a nem budapesti szerződéseknél pedig 10 százalékkal. Tovább nyílik az olló Budapest és vidék között: a fővárosi autósok átlagos éves díja (83,5 ezer forint) immár közel 30 ezer forinttal magasabb az ország többi részén lévő társaikénál (53,6 ezer forint).
A biztosítók kárráfordításai 5 százalékkal emelkedtek 2023 harmadik negyedévéhez képest, ám az utolsó negyedévben egyáltalán nem volt növekedés. A kárráfordítás növekedési üteme így már hat negyedéve alacsonyabb, mint a díjaké. Emiatt és az infláció apadásával a díjemelkedések mérséklődése, konszolidáció lenne indokolt, azonban egyelőre ennek nem látni jelét – jegyezte meg az MNB.
Az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe (ami az árváltozások indokoltságának mérésére szolgál és a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva mutatja be a nettó díjváltozást) 135 százalékon áll, folyamatos enyhe emelkedést mutat az idei negyedévekben. Az index 2021 első negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll.
Az egyéb jármű-kategóriák szinte mindegyikénél – a stagnáló vagy csökkenő díjú motorkerékpárok, nehéz pótkocsik, illetve egyedi vontatók kivételével – infláció felett emelkedtek a díjak. A nagyobb szerződésszámú járművek közül ezen belül az egyedi taxiknál 16, az egyedi teherautóknál 5, a segédmotoros kerékpároknál 6, a flottás teherautóknál 10, a flottás vontatóknál pedig 6 százalékos díjnövekedést lehetett megfigyelni.