A személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díja tavaly év végén 47 300 forint volt, ami 1 százalékos növekedés az előző negyedévhez képest. A vidéki autósok átlagos, 43 900 forintos díja több mint 22 ezer forinttal marad el fővárosi, mintegy 66 500 forintos kgfb-díjaktól.
Éves alapon mind a fővárosi, mind a nem budapesti szerződéseknél 8 százalékos volt a növekedés, hasonlóan az országos átlagdíj-emelkedéshez – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a friss kgfb-indexe alapján az MTI-vel.
Ezt lényegesen meghaladó mértékben, 13 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt.
A jelenség hátterében már kevésbé azonosítható a koronavírus-járvány miatti lezárásokat követően megnőtt járműforgalom miatti több káresemény, sokkal inkább a szerviz- és alkatrészdíjak drágulása, valamint a külföldi alkatrészek beszerzésénél a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet.
Az enyhén növekedő díjak és a magasabb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált kgfb-indexe – amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be – csak enyhén változott. A korrigált index 2021 első negyedévében állt a csúcson, azóta jobbára csökkenés tapasztalható, 2022 negyedik negyedévére visszatért a járvány előtti szintre.
A biztosítás olyan tényező, aminek költségével használt-, illetve újautó-vásárlásnál is érdemes kalkulálni – erről itt írtunk részletesebben: