Bármilyen meglepő, az autóiparban még nem létezik zárt körforgásos rendszer a sérült szélvédők újrahasznosítására. Pedig a szélvédő a járművek leggyakrabban sérülő ablaka, ráadásul biztonsági okokból nem is mindig javítható, és ilyenkor egy nagy energiaráfordítással előállított, drága alkatrész kerül a kukába.

Az Audi ipari partnereivel együtt most egy 12 hónapon át tartó kísérleti projektet indított útjára, ahol innovatív folyamatokat alkalmazva újrahasznosítják a sérült szélvédőket.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 1
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 2

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 20
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 21
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 22
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 23
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 24
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 25
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 26
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 27
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 28
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 29
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 30
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 31
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 32
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 33
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 34
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 35
Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 36
Fotó megosztása:

Az üvegtáblákat először apró darabokra zúzzák a Reiling Glas Recycling újrahasznosító telepén, majd eltávolítják az idegen anyagokat (tömítést, elektronikát, fémet, ragasztót). Az így megtisztított üveg-granulátumot aztán beolvasztják, és egyéb nyersanyagok adagolásával 3×6 méteres síküvegtáblákat készítenek belőle, ezekből pedig a szokásos eljárással szélvédő születik. A végtermékben jelenleg 30-50% az újrahasznosított nyersanyag aránya.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 37

A Reiling Glas Recycling kiválogatja a nem üveg anyagokat

Az egyéves kísérlet során mintegy 40 tonna üveghulladék feldolgozását tervezik. Ha a projekt sikeresnek bizonyul, a jövőben olyan típusok szélvédőit gyárthatja újrahasznosított üvegből az Audi, mint a Q4 E-Tron, ahol a vásárlók különösen nagyra értékelik a szénlábnyom csökkentését, a fenntarthatóságot.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 38

A Saint Gobain Glass síküveget gyárt a reciklátüvegből

A módszer alkalmazásával egyrészt csökkenthető az elsődleges nyersanyagok (pl. kvarchomok) aránya a gyártásban. Az újrahasznosított üveg gyártása ráadásul 30%-kal kevesebb CO2-kibocsátással jár, mint a primer üveggyártás. Az Audi egyik partnere, a Saint Gobain Glass más ügyfelekkel együttműködve három éven belül évi 30 ezer tonna üvegőrlemény feldolgozását és újrahasznosítását tervezi; ezzel az eljárással napi szinten 75 tonnával csökkenthetik az üzem CO2-kibocsátását!

a videó a hirdetés után indul

A sérült szélvédőkből és napfénytetőkből egyébként már ma is készül újraüveg, épp csak nem autóipari célra: rendszerint italospalackokat, illetve szigetelőanyagot (üveggyapotot) gyártanak az üveghulladékból.