Kerekeken gördülő szalon, mozgó munkahely, otthon az otthontól távol: mindezek jól ismert fogalmak a XXI. századi autótervezésben, az Audi azonban most épített először olyan tanulmányautót, amelyet kifejezetten nagyvárosi közlekedésre álmodott meg. Pontosítunk: kifejezetten kínai nagyvárosi közlekedésre, de persze más országokban is helyt állhat a tanulmány, teszik hozzá megengedően.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 1
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 2

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 39
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 40
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 41
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 42
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 43
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 44
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 45
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 46
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 47
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 48
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 49
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 50
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 51
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 52
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 53
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 54
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 55
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 56
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 57
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 58
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 59
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 60
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 61
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 62
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 63
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 64
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 65
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 66
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 67
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 68
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 69
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 70
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 71
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 72
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 73
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 74
Fotó megosztása:

Hogy mennyire komolyan vették a tervezést, jól mutatja, hogy az Urbansphere tervezésébe potenciális ügyfeleket is bevontak: a reménybeli kínai felhasználók elmondták elvárásaikat és reményeiket a dizájnereknek.

Ezek közül a legfontosabb a teljes magány és elvonulás volt, akár a legzsúfoltabb reggeli csúcsforgalomban is. Ezért az ülések saját hangszórót és „szemellenzőt” kaptak, kifelé fordíthatók, ha nem szeretnénk beszélgetni a többiekkel. Ha mégis, az ülések össze is forgathatók, közöttük pohártartókat és ivókutat találunk. 

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 75

Az Audi Urbansphere konkrétan gondoskodik utasairól: az arcmozgásukat és beszédhangjukat kielemezve megállapítja, ha feszültek, stresszoldó programokat javasol – például egy meditációs alkalmazást vagy nyugtató hangokat, amelyeket minden utas saját privát képernyőn, illetve hangszórókon keresztül élvezhet.

A csendnél és nyugalomnál talán csak a hatékonyabb munkavégzés fontos a kínai ügyfeleknek: a tetőből átlátszó OLED képernyő engedhető le, amin keresztül a hátsó két utas például videokonferencián vehet részt. Vagy filmet nézhet, ha akar. Vagy az egyikük semmit – ekkor az ő oldalán áttetsző marad a kijelző, hogy szabadon gyönyörködhessen a külvilágban, köszönhetően a csupaüveg oldalfalaknak és tetőnek. Ha mégis inkább aludna, a háttámla 60°-ban hátra dönthető, ilyenkor automatikusan kinyílik a lábtámasz, és már indulhat is a relaxáció, amit a légrugózás is támogat.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 76

Ilyen testhelyzetben persze távol vannak a multimédiás kezelőszervek, de sebaj: a rendszer felismeri a kézmozdulatokat, és követi az utas szemének mozgását, így elég úgy tenni, mintha eltekernénk, megnyomnánk, odébb pöccentetnék egy gombot, tárcsát vagy ikont, és a vezérlés végrehajtja a virtuális utasítást.

Igazságtalanság volna ebből az élményből a vezetőt kihagyni, ezért az Audi Urbansphere természetesen képes önmagát vezetni, méghozzá úgy, hogy ilyenkor sem a pedálok, sem a kormánykerék nem zavarja a pihenés élményét, de még a műszerfal sem emlékeztet arra, hogy járműben ülünk.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 77

Az Urbansphere 4. szintű autonóm közlekedésre képes, azaz a vezető átveheti a volánt, ha akarja, de elvileg nincs olyan helyzet, ahol erre feltétlenül szükség volna. Ez az önvezető technológia ma még nem létezik (és ha létezne is, a jogszabályok nem engedélyeznék az alkalmazását), de a VW-csoport az évtized második felére elkészül vele, azt ígérik.

Az Urbansphere a legtágasabb autó, amit az Audi valaha tervezett. Az 551 cm-es hosszúsághoz 201 cm-es szélesség és 178 cm-es magasság társul. A lényeg persze a gigantikus, 340 centiméteres tengelytáv, így a helykínálat pazar, főleg, hogy mindössze négyen osztoznak rajta. A be- és kiszállást kiforduló fenntartható kárpitozású fotelek teszik kényelmesebbé, a talajra vetített vörös fénysáv pedig minden pillanatot VIP-élménnyé varázsol.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 78

A fényszőnyeg nem az autó egyetlen világítási trükkje. Az első és hátsó lámpatestek képesek kommunikálni a környezettel: jelzik például, ha gyorsítunk, és a veszélyre is felhívják a gyalogosok figyelmét. A legizgalmasabb azonban a világító esernyő, amely megint csak kifejezetten a kínai ügyfelek kérésére került az autóba. Ennek belső fele fényvisszaverő anyagból készült, így a beépített fényforrással együtt egyenletes fénybe borítja használóját, Ez rendkívül biztonságossá teszi az esti közlekedést, főleg, amikor kereszteződésen áthaladva pulzálni kezd a fény – ezt mesterséges intelligencia és kifinomult szenzorok határozzák meg.

Audi-urbansphere-concept-01

Audi-urbansphere-concept-02

A digitális tartalom szintén túlmegy az autóiparban megszokott szinten: nem csak video streaming és mobil wifi áll az utasok rendelkezésére, de az autóból szállást és asztalt is foglalhatunk, online vásárolhatunk – az autó hangvezérléssel szabályozható, és megtanulja tulajdonosainak a szokásait. Ha pedig célhoz értünk, az Urbansphere elmegy feltölteni akkumulátorát, majd leparkol – mindezt egyedül.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 81

A hajtásláncról szinte csak említés szintén beszél az Audi: 120 kWh kapacitású akkumulátor biztosít hosszú hatótávolságot, a négy kereket két villanymotor hajtja, összesen 295 kW (401 LE) teljesítménnyel és 690 Nm forgatónyomatékkal. Az első tengely lekapcsolható a hajtásról, ilyenkor takarékosabban közlekedhetünk. A 800V-os elektromos rendszer támogatja az akár 270 kW-os villámtöltést, 10 perc alatt 300 kilométerre elegendő energiát vehet fel a kocsi, a teljes hatótávolság mintegy 750 km.

Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 82
Ez a kocsi kigördíti utasai elé a vörös szőnyeget 83