Nagyjából tavaly ilyenkor érkezett a bejelentés, hogy a Svájcban tevékenykedő magyar üzletember, Bak Tibor a Jaguar C-X75 prototípus tervezőjével, Ian Callummal Kincsem néven gyártana hipersportkocsit.

Akkor arról lehetett hallani, hogy a legyártani tervezett 54 darab autóba F1-es jellegű hibrid hajtáslánc kerülhet, ám mostanra kiderült, hogy azóta változott az irány, ahogy egyéb, igen fontos részletek is napvilágot láttak.

A Kincsem – pontosan a BAK Motors – weboldalán szerdán és a mai napon megjelent közlemények alapján egyrészt a hibridrendszer eredetileg elképzelt V12-es belső égésű komponense helyett egy kisebb, kevesebb hengeres, bár szintén dugattús hidrogénes erőforrást kívánnak használni, az ugyanis jóval költséghatékonyabb lehet a V12-es Euro 7-es előírásokkal kompatibilissé tételénél. A motor pontos kialakítása még nem dőlt el, folyik a fejlesztése.

A hidrogénes ráadásul nem akármilyen lesz: a hagyományosnak tekinthető nagy nyomású tartályos helyett „forradalminak” számító megoldást használnak majd az üzemanyag tárolására. Az amerikai Plasma Kinetics által egy évtizede kifejlesztett, de az USA által polgári felhasználásra eddig nem engedélyezett technológia lényege, hogy a hidrogént speciális filmtekercsben tárolja, a gáz pedig fény hatására szabadul ki. Ez a tárolási rendszer 20%-kal olcsóbb és 30%-kal könnyebb a tartályos hidrogén-üzmanyagcellás technológiánál.

Komoly neveket is bejelentettek: a leghíresebb magyar versenylóról elnevezett autó hidrogénes motorját a Ricardo gyártja majd – a cégnek különösen vonzó volt a feljebb említett új tárolási megoldás –, míg az elektromos hajtáslánckomponenseket, azaz a kerekenkénti egy-egy, összesen négy elektromotort, a töltő- és vezérlőrendszert a McLaren Applied szállítja. A teljes rendszerteljesítmény 500 kW (670 LE) felett lehet majd.

a videó a hirdetés után indul

A szénszálas vázat egy szintén ismert, de egyelőre nem megnevezett brit cég készíti.

A tervek szerint az első prototípus, az XP1 jövő év végére készülhet el, az ügyfelekhez pedig 2025-ben érkezhetnek meg a várhatóan 3 millió fontot (jelen árfolyamon 1,4 milliárd Ft) kóstáló szériapéldányok.

A Kincsem Hyper-GT 54 példányát az Egyesült Királyságban tervezik gyártani, ám az elképzelések szerint az újszerű hajtáslánc-rendszert SUV-ba, sőt pick-upba is szeretnék átültetni, ezek gyártási helyszínét még keresik, az Egyesült Királyság mellett az USA és Magyarország is felmerült.