Kevés ijesztőbb, ugyanakkor lenyűgözőbb látvány létezik a sofőr nélkül driftelő versenyautónál. A produkció cirkuszi mutatványnak is beillene, ám ezúttal egészen másról, a Toyota Research Institute legújabb fejlesztési projektjéről van szó.

Száguldás, veszély, adrenalin – sokaknak ez jut az eszébe a motorsportról. Csakhogy van az éremnek egy másik oldala is: az igazán jó pilóták ugyanis rendkívül kifinomult érzékszervekkel, bámulatos helyzetfelismerő és döntéshozatali képességgel, villámgyors reakciókkal rendelkeznek. Ehhez elengedhetetlen a velük született tehetség, ám briliáns teljesítményük mögött rengeteg gyakorlás és tanulás van.

Márpedig ha valamihez érzék és tanulás szükséges, arra elvileg a mesterséges intelligencia is alkalmas. Esetében a megfelelő hardveres és szoftveres háttér (érzékelők és vezérlő programok) jelentik a génekbe kódolt adottságok technológiai megfelelőjét, a gyakorlás dolgában minden hús-vér élőlénynél ügyesebb az AI, és ha minden feltétel adott, a végeredmény, azaz a kifinomult képesség elsajátítása sem marad el.

Tényleg kicsit félelmetes a látvány, nézd meg a videót:

Ezen a vonalon indultak el a Toyota munkatársai, akik a Stanford Egyetem dinamikus tervezési laboratóriumának kutatóival együttműködésben megtanítottak egy GR Supra versenyautót önállóan driftelni. A Stanford korábbi kutatásain alapuló projektben a kifinomult szoftveres vezérlés a fékek, a kormánymű és a gáz megfelelő szabályozásával képes a kontrollált csúszás állapotában tartani az autót.

De mi köze van a mindennapi közlekedéshez?

A mérnökök azt remélik, hogy egy autóversenyzői képességekkel rendelkező önvezető program hatékonyabban tudja majd elkerülni azokat a baleseteket, amikor villámgyors reakciókkal nemcsak elkerülhető az ütközés, de a manővert követően a jármű képes stabilizálni is önmagát. A projekt során a TRI szakértői a világ legtapasztaltabb autóversenyzőivel konzultálva szándékoznak megírni azokat a kifinomult vezérlő algoritmusokat, amelyek így képesek az átlagemberek képességeit felülmúlva gondoskodni azok biztonságáról.

Már driftelésre is képes ez az önvezető autó, és ez nem csak versenypályán hasznos 1

Habár a demonstrációban teljesen önállóan driftel az autó, a projekt során szerzett tapasztalatok már azelőtt is biztonságosabbá tehetik az autóvezetést, hogy megvalósulna a teljesen önjáró gépkocsi álma. Ugyan a TRI nem szabott határidőt a technológia sorozatgyártásba való átültetésére, elárulták, hogy azt a lehető legszélesebb körben, más autógyártók részére is elérhetővé kívánják tenni.