Az elmúlt öt évben az autóipar világszerte 470 millió (közel félmilliárd!) új autót állított elő. Éves átlagban ez 94 milliót jelent – számoljunk tehát ezzel az összeggel, és nézzük meg, kinek mennyi ideig tart előállítani egy autót, és mennyi bevétele keletkezik ebből.

Az autólízinggel foglalkozó Moneyshake weboldal által elvégzett kutatásokból kiderül, a legtermelékenyebb vállalatok percenként közel húsz autóval gyarapítják a Föld járműállományát. A sort a Toyota-csoport vezeti 19,9 db/perccel, szorosan a nyomában a Volkswagen-csoport, percenként 19,8 autóval. A harmadik a Hyundai-csoport 13,7 db/perccel; utána a GM, a Ford és a Nissan következik.

Ha a Nissan és a Renault értékét továbbra is együtt számolnánk, 18,9 autót kapnánk, ami erős bronzérmes helyezést jelent, ha pedig a frissen létrejött gigavállalatot, a Stellantist (= PSA + FCA) nézzük, 15,7 autó/perc volna az érték – de nem ennyi lesz, hanem várhatóan kevesebb, hiszen a fúziónak pont a felesleges termékcsaládok megszüntetése volt a célja.

Megdöbbentő: ennyit keresnek az autógyártók! 2

A világ 20 legnagyobb autóipari cégcsoportjának termelése, percenkénti bontásban (illusztráció: Moneyshake)

Maradjunk a listát vezető Toyota példájánál: a konszern havonta 872 000, naponta 28 100 autót gyárt le.

Ezek alapján azt gondolhatnánk, Európa vagy Japán a világ legtermelékenyebb autógyártó nemzete, de nem: a VW és a Toyota is több tucat országban gyárt világszerte, így a számok megoszlanak. Az autógyártás Mekkája Kína: évente 25,7 millió, azaz percenként 48,9 autó készül itt. Mire ezt a bekezdést elolvastad, Kínában legyártottak vagy húsz autót. Ennyi.

És hogy mindez mennyi pénzt hoz a konyhára? A Toyota az elmúlt öt évben átlagosan évi 280,5 milliárd dollár bevételre tett szert – ez nagyságrendileg 81 ezer milliárd forintot jelent, vagy durván Magyarország négy éves költségvetési bevételét.

Megdöbbentő: ennyit keresnek az autógyártók! 3

A világ 20 legnagyobb autógyártó nemzetének termelése, percenkénti bontásban (illusztráció: Moneyshake)

Konvertáljuk ezt is perc alapra: a Toyota 60 másodperc alatt 534 ezer dollár bevételre tesz szert (ez még az adók és költségek levonása előtti összeg.) Átszámítva 153 millió forintról beszélünk – az év minden egyes másodpercében 2,55 millió fut be a kasszába. A tanulmány ugyanakkor azt nem vizsgálja, hogy ebből a bődületes bevételből, mennyi megy juttatásokra, eszköz és anyagbeszerzésre, kutatás-fejlesztésre, és egyéb a gyártáshoz szükséges infrastrukturális beruházásra.

  Autógyártó Bevétel/perc
Ezer USD (millió Ft)
1. Toyota   533,7 (153)
2. Volkswagen   523,6 (150)
3. Daimler   350,0 (103)
4. Ford 285,2 (82)
5. Honda 270,9 (78)
6. General Motors 261,0 (75)
7-8. SAIC 230,4 (66)
7-8. FCA 230,4 (66)
9. BMW 221,8 (64)
10. Nissan    183,2 (52,5)

Táblázat és infografika: Moneyshake

Megdöbbentő: ennyit keresnek az autógyártók! 4

Havonta ötven darabot gyártanak a félig kézműves munkával készülő Toyota Century luxuslimuzinból – és ez a típus is benne van a 3 másodperces átlagban!