Az elmúlt öt évben az autóipar világszerte 470 millió (közel félmilliárd!) új autót állított elő. Éves átlagban ez 94 milliót jelent – számoljunk tehát ezzel az összeggel, és nézzük meg, kinek mennyi ideig tart előállítani egy autót, és mennyi bevétele keletkezik ebből.
Az autólízinggel foglalkozó Moneyshake weboldal által elvégzett kutatásokból kiderül, a legtermelékenyebb vállalatok percenként közel húsz autóval gyarapítják a Föld járműállományát. A sort a Toyota-csoport vezeti 19,9 db/perccel, szorosan a nyomában a Volkswagen-csoport, percenként 19,8 autóval. A harmadik a Hyundai-csoport 13,7 db/perccel; utána a GM, a Ford és a Nissan következik.
Ha a Nissan és a Renault értékét továbbra is együtt számolnánk, 18,9 autót kapnánk, ami erős bronzérmes helyezést jelent, ha pedig a frissen létrejött gigavállalatot, a Stellantist (= PSA + FCA) nézzük, 15,7 autó/perc volna az érték – de nem ennyi lesz, hanem várhatóan kevesebb, hiszen a fúziónak pont a felesleges termékcsaládok megszüntetése volt a célja.

A világ 20 legnagyobb autóipari cégcsoportjának termelése, percenkénti bontásban (illusztráció: Moneyshake)
Maradjunk a listát vezető Toyota példájánál: a konszern havonta 872 000, naponta 28 100 autót gyárt le.
Ezek alapján azt gondolhatnánk, Európa vagy Japán a világ legtermelékenyebb autógyártó nemzete, de nem: a VW és a Toyota is több tucat országban gyárt világszerte, így a számok megoszlanak. Az autógyártás Mekkája Kína: évente 25,7 millió, azaz percenként 48,9 autó készül itt. Mire ezt a bekezdést elolvastad, Kínában legyártottak vagy húsz autót. Ennyi.
És hogy mindez mennyi pénzt hoz a konyhára? A Toyota az elmúlt öt évben átlagosan évi 280,5 milliárd dollár bevételre tett szert – ez nagyságrendileg 81 ezer milliárd forintot jelent, vagy durván Magyarország négy éves költségvetési bevételét.

A világ 20 legnagyobb autógyártó nemzetének termelése, percenkénti bontásban (illusztráció: Moneyshake)
Konvertáljuk ezt is perc alapra: a Toyota 60 másodperc alatt 534 ezer dollár bevételre tesz szert (ez még az adók és költségek levonása előtti összeg.) Átszámítva 153 millió forintról beszélünk – az év minden egyes másodpercében 2,55 millió fut be a kasszába. A tanulmány ugyanakkor azt nem vizsgálja, hogy ebből a bődületes bevételből, mennyi megy juttatásokra, eszköz és anyagbeszerzésre, kutatás-fejlesztésre, és egyéb a gyártáshoz szükséges infrastrukturális beruházásra.
Autógyártó | Bevétel/perc Ezer USD (millió Ft) |
|
1. | Toyota | 533,7 (153) |
2. | Volkswagen | 523,6 (150) |
3. | Daimler | 350,0 (103) |
4. | Ford | 285,2 (82) |
5. | Honda | 270,9 (78) |
6. | General Motors | 261,0 (75) |
7-8. | SAIC | 230,4 (66) |
7-8. | FCA | 230,4 (66) |
9. | BMW | 221,8 (64) |
10. | Nissan | 183,2 (52,5) |
Táblázat és infografika: Moneyshake

Havonta ötven darabot gyártanak a félig kézműves munkával készülő Toyota Century luxuslimuzinból – és ez a típus is benne van a 3 másodperces átlagban!