A Crown a Toyota történetének legrégebben (1955 óta) futó modellszériájaként, egyben a márka első exportmodelljeként (1958) vonult be az autóipar történelemkönyvébe. Presztízséhez méltó módon a Crown fedélzetén vezetett be számos technológiai újdonságot a Toyota, Japán első szériagyártású nyolchengeres motorján (1964) át a világ első, CD-ROM alapú navigációs berendezéséig (1989).

Ebből a szempontból különösen izgalmas volt a 2008-ban bevezetett, 13. generációs modell, amely az elsők között kapott műholdas vezérlésű adaptív futóművet, illetve szintén GPS alapon működő vészfékező rendszert, amely a STOP-táblánál megállítja a gépkocsit. A Crown a maga korában egyedüliként volt képes észlelni az oldalról közeledő, ütközéssel fenyegető járműveket, és bevezetése után egy évvel, 2009-ben a globális autóiparban elsőként kínált a két első ülés közötti légzsákot.

Jelenlegi generációja a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti kommunikáció bevezetésében szerzett érdemeket, most pedig további értékes vezetőtámogató funkciókkal bővít. Az egyik a vezető viselkedését felügyelő aktív rendszer. Amennyiben a sofőr rosszullét következtében képtelen folytatni a vezetést, a jármű észleli az egészségügyi vészhelyzetet, fokozatosan lelassítja a Crown szedánt, és megállítja. Mindeközben végig a sávjában tartja az autót, így nem fordulhat elő, hogy az átmenetileg önállóan haladó gépkocsi balesetet okoz.

A Crown másik fontos újdonsága a kanyarban lassítani képes adaptív tempomat. A technológia mesterséges intelligencia alkalmazásával képes megbecsülni a következő kanyar ívét, és ha szükségesnek látja, optimális értékre csökkenti az autó sebességét.

Emellett az olyan, ma már szokásosnak mondható funkciók sem hiányoznak az autóból, mint a szemből érkező, a Crown útjába bekanyarodni készülő járműveket, illetve az úttesten átkelő gyalogosokat észlelő ütközéselkerülő technológia, a rossz pedálkezelésből adódó, véletlen gyorsítást megakadályozó rendszer. A technológia képes megállítani a kis sebességnél gyorsító autót, ha akadályt észlel a haladási irányban, illetve aktív kormányzással segít elkerülni az autó útjába kerülő akadályokat.

A te autód megáll magától a STOP-táblánál? 2

Ezek a technológiák többségükben egyelőre nem elérhetők Európában, ám ez hamarosan változhat. Mivel a Crown ugyanarra a padlólemezre épül, mint az idén decemberben bemutatkozó második generációs, hidrogén üzemanyagcellás Toyota Mirai szedán, ez utóbbi minden bizonnyal szintén megkapja a felsorolt fejlett biztonsági és kényelmi funkciók többségét.

A jelenlegi, 15. generációs Toyota Crown egy benzines és kétféle hibrid hajtáslánccal kapható. A 2,0 literes benzinmotor 245 lóerős, a 2,5 literes, négyhengeres hibrid rendszerteljesítménye 226 LE, míg a 3.5 V6-os hibrid összesen 359 lóerőt ad le.

A te autód megáll magától a STOP-táblánál? 3

Forrás: Smarter Media, Toyota