Világelső informatikai kommunikációs technológián alapuló, online csatlakoztatott sebességváltó rendszert dolgozott ki a Hyundai-Kia csoport. Az ICT névre keresztelt technológia számos berendezéstől kap információt. A 3D navigációs térképekről leolvassa a domborzati adatokat, az emelkedők vagy lejtők dőlésszögét és a kanyarok ívét (ezért 3D), fogadja a valós idejű forgalominformációkat, a fedélzeti kamera a sávon belüli helyzetét, míg az adaptív tempomat a környező forgalomhoz viszonyított sebességet és elhelyezkedést mutatja.

Ezen adatok alapján a rendszer kiszámolja a mindenkori optimális fokozatot, elkerülve a gyakori kapcsolgatásokat. A tesztek során kanyargós útszakaszokon 43 százalékkal csökkent a váltások gyakorisága a tradicionális automata váltókhoz képest. Ennél is lényegesebb, hogy 11 százalékkal kevesebbet kellett fékezni: így kevésbé kopik a fék, pihentebb lehet a vezető, ráadásul – bár erre számszerű adatot nem közöl a gyártó – nyilván az üzemanyag-fogyasztás is kedvezőbb.

A rendszer a különböző üzemmódok között is automatikus váltogat. Amikor például autópályára fogunk felhajtani, magától sport fokozatba kapcsol, amint elértük azonban az utazósebességet, magától visszavált normál üzembe. Ha fekvő rendőrt, lejtőt vagy sebességkorlátozást jelző táblát észlel a rendszer, a gázpedál felengedésekor fokozott motorfékhatást érvényesít a vezérlés.

Gondolkodó sebességváltót tervezett a Hyundai 2

Az új generációs Hyundai Santa Fe elektronikus sebességváltó kezelőfelülete (kínai specifikációjú modell)

A technológiának fejlesztői szerint az autonóm mobilitási megoldások között is komoly létjogosultsága lesz, nem csak a takarékosság, de a zökkenőmentes – és ezáltal kényelmesebb és biztonságosabb – utazási élmény miatt is.

A jövőben további fejlesztéseket is terveznek: így bekapcsolják a váltót egy V2X kommunikációs hálózatba, ahol a rendszer képes lesz információt cserélni például a közlekedési lámpákkal, vagy azonosítani a pilóta vezetési szokásait.

Forrás: Hyundai