A vízerőművekből származó bőséges, ám annál olcsóbb elektromos energia, a hatalmas kőolajkészletekre rácáfoló, bűn drága fosszilis üzemanyag, alacsonyan tartott sebességhatárok, a hagyományos autókra vonatkozó, de villanyautókra nem érvényes magas díjak, a nagy távolságú autózást kevéssé támogató domborzati jellemzők, és persze a lakosság keblét dagasztó, általános természetbarát szemlélet: Norvégiában minden feltétel adott az elektromos mobilitás elterjedéséhez. Az északi országban maximálisan ki is aknázzák ezeket, a villanyautók eladásai évek óta döntögetik a rekordokat.

Most viszont odáig fajult az ügy, hogy a Tesla kis híján megverte a Volkswagent az eladási versenyben. A német márka előnye mindössze 0,8 százalék, 151 darab autó, ám miközben a VW eladásai 5,6 százalékot zuhantak a tavalyi évhez képest, a Tesla termékei iránti kereslet 118,2 százalékkal emelkedett. Tavaly még csak a hatodik helyen álltak, mostanra kiszorították a Toyotát a második helyről – a japánok egyetlen mentsége, hogy a Volkswagennel szemben legalább növelni tudták eladásaikat (+1,2%).

Ha a trend folytatódik – és miért ne tenné – jövőre bizonyos Elon Musk gyártmányai lesznek Norvégia első számú kedvencei. Érdekes lesz viszont megnézni, folytatódik-e a BMW és a Volvo zuhanása, amint a két márka kínálatában egyre nagyobb súlyt kapnak a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek.

2019 (2018)TípusDarabΔ 2018-19Piacrész
1 (1)Volkswagen18 949(-5,6%)13,31%
2 (6)Tesla18 798(+118,2%)13,20%
3 (2)Toyota14 885(+1,2%)10,46%
4 (4)BMW10 330(-16,2%)7,26%
5 (5)Volvo10 056(-11,6%)7,06%
6 (3)Nissan7573(-46,7%)5,32%
7 (12)Hyundai7430(+50,7%)5,22%
8 (13)Audi7393(+53,6%)5,19%
9 (7)Škoda6991(-9,6%)4,91%
10 (11)Mitsubishi5351(+7,1%)3,76%