Pár hete Rácz Tomi kollégánk már kipróbálta a GR Yaris prototípusát. A személyes benyomásai alapján rettentő szórakoztató autócskáról van szó, de mivel akkor előszériás darabról volt szó, konkrét adatokkal nem tudott szolgálni.

Most viszont megvolt a hivatalos világpremier, és nyilvánosak a sarokszámok, valamint a konkrét és végleges adatok. Ez a hír tehát száraz lesz és lényegre törő; aki élményt keres, olvassa el Tomi cikkét.

Az autó alacsonyabb, hosszabb és főleg szélesebb a mezei Yarisnál. A hátsó futómű kettős keresztlengőkaros; ezt úgy érték el, hogy hátul nem a Yaris, hanem a Corolla padlólemezére épül. A nyomtáv is szélesebb, a tengelytáv viszont minimálisan rövidebb lett.

 A Toyota GR Yaris műszaki adatai
(zárójelben a Toyota Yaris adatai)
Hosszúság (mm)3995 (3945)
Szélesség (mm)1805 (1745)
Magasság (mm)1460 (1470)
Tengelytáv (mm)2558 (2560)
Nyomtáv elöl / hátul (mm)1530 / 1560 (n.a.)
Menetkész tömeg (kg)1280 (n.a.)

 

Hogy a tömeget alacsonyan tartsák, igényes és drága anyagokat használtak: az ajtók és fedelek alumíniumból, a tetőlemez sajtolt karbon polimerből készült. A motort hátratolták, amennyire tudták, az akku a csomagtartóba vándorolt. Így mélyen koncentrálták a tömeget; a hossztartók extra merevítést kaptak.

Megérkezett a legszórakoztatóbb kisautó 2

Hatfokozatú kéziváltót kapott a GR Yaris

Az említett motor 1,6 literes, soros háromhengeres, 261 lóerővel és 360 Nm nyomatékkal. Polírozott szívócső, olajsugaras dugattyúhűtés, nagy kipufogószelepek: tényleg, mintha egy versenymotor specifikációit látnánk. Nem véletlenül, az autó a következő generációs Yaris WRC raliautó homologizációs példánya, amely álló helyzetből 5,5 mp alatt gyorsul 100 km/órára az autó, az elektronika 230-nál szabályoz le.

HajtásláncToyota GR Yaris
Motorsoros háromhengeres turbómotor
SzelepvezérlésDOHC 12 szelepes, VVTi
Üzemanyagellátó rendszerD4S – közvetlen és szívótorok befecskendezés
Lökettérfogat (cm3)1618
Furat x löket (mm)87,5 X 89,7
Sűrítési viszony (:1)10,5 : 1
Max. teljesítmény (LE/ kW)261/192
Max. forgatónyomaték (Nm)360
Emissziós besorolásEuro 6d Temp
ErőátvitelGR-Four összkerékhajtás
Sebességváltómanuális, hatfokozatú

Mindez persze nem számít, mert az igényes futóművel, a merev karosszériával és a spéci összkerékhajtással (ezekről kollégánk részletesen írt) sokkal élvezetesebbnek hangzik kanyarogni, mint padlógázon gyorsulni.

A kerekek 18 colosak, alapáron Dunlop SP Sport MAXX050, a Pálya-csomag keretében Michelin Pilot Sport 4S abroncsokkal szerelve. Utóbbi nem csak első és hátsó Torsen differenciálzárakat kínál, hanem sportfutóművet is.

Megérkezett a legszórakoztatóbb kisautó 3

A GR Yaris, amelyet javarészt kézi munkával fognak gyártani Japánban (ugyanott, ahol anno az LF-A-t), az év második felében kerül majd piacra. Áráról nincs információ, ahogy a tervezett darabszámokról sem.

Forrás: Smarter Media, Toyota
Kapcsolódó címkék: Gazoo Racing Toyota Toyota Yaris Yaris