Lezárult a kétfordulós Év Autója-szavazás első köre, amelyben a nemzetközi zsűri tagjai – köztük velem, az egyik magyar taggal együtt – a 2019-es újdonságok közül kiválasztották azt a hét típust, amelyek közül majd a második fordulóban kerül ki a végső győztes. Idén könnyebb és nehezebb is volt a feladat a szokásosnál. Könnyebb, mert a nyáron még 55 típust tartalmazó hosszú listáról végül csak 30 típus felelt meg a követelményeknek. Volt, amelyiket azért kellett eltávolítani, mert az előzetes jelzésekkel ellentétben későbbre halasztották a bemutatását vagy az árusítását, de olyan is, mint például a Ferrari F8 Tributo, melyet a zsűri tagjai közül nem tudtak elegen kipróbálni (én sem).

Nehezebb azért volt, mert nagyon vegyes volt a felhozatal. A márkákat elnézve a harmincból négy-négy volt BMW (1-es, Z4, X6, X7), Mercedes (CLA, EQC, GLB, GLS) vagy Toyota (Camry, Corolla, RAV4, Supra) míg a Renault három típussal (Captur, Clio, Zoe) képviseltette magát. (Ez összesen tizenöt autó, a lista fele!) Más oldalról nézve a harmincból hat volt tisztán elektromos autó (Audi e-tron, Kie e-Soul, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Renault Zoe, Tesla Model 3), s szintén hat típus gazdagította a kisméretű szabadidő-autók kínálatát (DS 3 Crossback, Ford Puma, Nissan Juke, Renault Captur, Škoda Kamiq, VW T-Cross). Ehhez képest kisautóból csak három került fel a listára, az Opel Corsa, féltestvére, a Peugeot 208 és a Renault Clio. A többi típus a szivárvány szinte minden színét felvonultatta a crossoverektől kezdve (Mazda CX-30) a sportautókon keresztül (Porsche 911) a különböző méretű szabadidő-autókig. No, ebből tessék választani!

Méghozzá pontosan hetet, mert az első fordulóban ennyit kellett megnevezni egy e-mailben. A kapott szavazatokat egy bizottság számlálta meg, majd megnézte, hogy a 23 európai ország 59 szakújságíróját tömörítő zsűri tagjainak szavazataiban melyik hét típus szerepelt a leggyakrabban, vagyis melyik hét típus kapta a legtöbb szavazatot. A szavazatok száma azonban titkos, mégpedig azért, nehogy a második körben befolyásolja a zsűritagok döntését. Így a hét döntőbe jutott típus listája nem rangsor, a sorrendet kizárólag az ábécésorrend határozza meg!

A harminc típusból a legtöbb szavazatot a BMW 1-es sorozata, a Ford Puma, a Peugeot 208, a Porsche Taycan, a Tesla Model 3 és a Toyota Corolla kapta. A 2020-as Év Autója-szavazás második körében a zsűri tagjai már pontozzák a döntőbe jutott típusokat, és a végén az nyeri a díjat, amelyik a legtöbb pontot kapja. Azt, hogy ez melyik lesz a felsorolt típusok közül, a tavaszi Genfi Autókiállítást megelőző délutánon, azaz a 2020. március másodikán, három órakor tartott eredményhirdetésen derül ki. Addig lehet izgulni!

Ezek 2019 legjobb autói! 1

Az új BMW 1-es jól vezethető, fedélzeti rendszerei könnyen kezelhetők, utastere jobb minőségű és érezhetően tágasabb elődjéénél

Ezek 2019 legjobb autói! 2

A Ford Puma tágas, jól berendezett, minőségi utasterével, nagy csomagtartójával, nagy terhelhetőségével, jó vezethetőségével és hibridet is felvonultató hajtásláncával vált érdemessé a hetes döntőbe jutásra

Ezek 2019 legjobb autói! 3

Az új Peugeot 208 egyedi és látványos megjelenésével sokakat elbűvöl, míg belül kiváló minőségével, számos modern vezetéstámogató rendszerével győz meg. Tisztán elektromos változat is választható belőle

Ezek 2019 legjobb autói! 4

A Porsche Taycan egy új kategória első képviselője, a tisztán elektromos szuper sportautóké. Ennek megfelelően elképesztőek a menetteljesítményei, ragyogó a vezethetősége, utasterének kidolgozása pedig osztályon felüli

Ezek 2019 legjobb autói! 5

A Renault Clio praktikus csomagtartójával, utasterének minőségével, takarékos motorválasztékával és gazdag felszereltségével érdemelte ki a döntőbe jutást

Ezek 2019 legjobb autói! 6

Ahol a tisztán elektromos Tesla Model 3 megjelent, letarolta a piacot, ami hosszú hatótávolságát, kiváló menetteljesítményeit, alacsony üzemeltetési költségeit és jó mindennapi használhatóságát figyelembe véve nem is annyira meglepő

Ezek 2019 legjobb autói! 7

Az új Toyota Corolla utasterének jó minősége mellett kényelmes rugózásával, gazdag alapfelszereltségével és egyáltalán nem utolsó sorban takarékos, környezetbarát hibrid hajtásláncaival érdemelte ki a hetes döntőbe jutást

Forrás: Az Év Autója, Car of the Year