1996 óta képviseli a reaktivált Škoda Octavia a maximumot, amit egy kompakt autóból méretben ki lehet hozni. Az 1960-as évekbeli Octaviát nem számítva negyedik (újkori) generációt Prágában láttuk a világpremieren. Ma erre az eseményre figyel az autós szaksajtó, a negyedik generációt ma láthatták először az egész világról meghívott újságírók.
Újkori elődeiből 6,1 millió darabot adott el a cég, jelenleg évente 400 000 készül belőle, többek között Kínában és Kazahsztánban is. Az Octavia Combi Európa legnagyobb darabszámban értékesített kombija, a típus eladásainak kétharmada a kombi, így nem meglepő, hogy a bemutatón rögtön mindkét karosszériaváltozatot kiállította a Škoda.
Videó a világpremierről. 2:35 percnél érkezik meg az autó, de előtte is van mit (és kit) nézni
Jelenleg is zajlik a Škoda Octavia IV újkori generációjának bemutatója a cseh fővárosban, ahol én képviselem a Vezesst. 1959-ben az Octavia volt a Škoda nyolcadik új autója a második világháború után, ezért kapta a latin octo, azaz nyolc szóból eredő nevet.
Az új generáció első fényszórói keskenyebbek, eltűnt a négyszemű arca a modellváltással, ami egyben döntöttebb első tetőoszlopot is hozott, amivel dinamikusabbnak hat az autó a formatervezők szándéka szerint. A kerékméret az alapmodellnél 16 col, de a csúcsmodellek esetében felmegy 19 colig, ami mindig jót teszt az autó kiállásának. Apropó csúcsmodell: a Laurin &Klement verzió eltűnik a kínálatból, a Style lesz a top.
A Combi és az ötajtós ferdehátú is szélesebb, hosszabb, magasabb az elődjénél és nagyobb a tengelytávja is. Az alaktényező egészen meghökkentő, az ötajtósé 0,24-ig megy le motorváltozattól és felszereltségtől függően. A legjobb Combi légellenállási együtthatója 0,26.

Elsőként a kombi jön márciusban, az ötajtós ferdehátú áprilisban jelenik meg Magyarországon
Németh János Škoda-márkaigazgató a Vezess kérdésére válaszolva elmondta, hogy Magyarországon március elején, a Combival kezdi az importőr az új Octavia bevezetését. A limuzin áprilisban érkezik a tervek szerint. Várhatóan januárra lesznek nyilvános árak, amikor az előértékesítés elkezdődik.
A motorkínálatból kiesik az elsősorban céges autókhoz választott 1,6 TDI, helyét a kétliteres dízelmotor veszi át. A kivitelek neve várhatóan a jelenlegi marad és a márkaigazgató azt is egyértelművé tette, hogy lesz konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid és az RS Octaviák sem maradnak utód nélkül, amit örömmel hallottunk.

1959-ben vezette be a Škoda az akkori Octaviát, elsőként a szedánt
Továbbra is MQB-alapú az autó, akárcsak a Volkswagen Golf VIII, de a Škoda Octavia nem kaphatta meg a független hátsó kerékfelfüggesztést az erősebb motorokkal sem. Műszaki szempontból ez visszalépés az elődhöz képest, de olyan butítás, amit a vevők zöme nem fog észlelni.
A motorkínálat a 110 lóerős, háromhengeres 1,0 TSI-vel nyit. Az 1,5 literes turbós négyhengeres 150 lóerőt tud, a 2,0 TSI 190 lóerős. A Škoda sűrített földgáz-benzin kettős üzemmel is elérhetővé teszi az autót, az 1,5 TGI EVO 130 lóerős. A gáztartály 17,7 kg földgázt fogad be, a benzintank 9 literes, mert így biztosítható, hogy zömmel a jóval kevésbé környezetszennyező hajtóanyaggal megy majd az autó, ami a kedvezmények előfeltétele.

600 literes az ötajtós csomagtere, a Combié 640-1700 liter
Dízelmotorból csak kétliteres lesz, a 2,0 TDI 115, 150 és 200 lóerővel választható. Utóbbi motor várhatóan az Octavia RS dízelváltozatában is benne lesz, de rendelhető más felszereltségi szintekhez is.
Konnektoros hibrid hajtáslánc is jönni fog 55 kilométerre ígért tisztán elektromos hatótávval és az 1,4 TSI benzinessel megtoldva. A plug-in hibriden kívül bizonyos motorváltozatok mild hibrid technikával csökkentik a fogyasztást, de erről még nem tudunk részleteket.

2686 mm a tengelytáv. Az ötajtós alaktényezője 0,24 is lehet