Az 1938-ban épült hajó 30 éven át szolgálta a kommunista vezetőt. Tito kedvenc jachtja jelenleg a rijekai szárazkikötőben vár a felújításra. A vezér halála és Jugoszlávia felbomlása után a hajó sokáig Montenegróban vesztegelt, majdnem hajótemetőben végezte.

1990-ben egy görög hajótulajdonos vásárolta meg, aki luxushajót akart varázsolni belőle. A Galebet az észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba vontatták, ahol felújításra várt, de pénzhiány és más körülmények miatt nem sikerült véghezvinni a tervet. Rijeka városa egy árverésen vette meg a hajót 2009-ben 150 ezer dollárért.

Később a Galeb Horvátország védett kulturális örökségévé vált, ezért a hajót az örökségvédelmi előírásokkal összhangban kellett hasznosíthatóvá tenni.

A Galeb kereskedelmi hajóként kezdte 1938-ban Genovában. A 2. világháborúban kisegítő cirkálóként használták, 1943-ban a német flotta hadizsákmánya lett. Egy évvel később egy légitámadásban súlyosan megsérült, majd Jugoszláviában építették újjá. 1953-ban Tito elnök luxushajójaként a Galeb élete új szakaszába lépett.

Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elisabeth Taylort. A fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.

A Galeb csaknem három évtizedig, Tito 1980-as haláláig az elnök úszó hivatalaként szolgált. Ezalatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet tett meg, három földrész 18 országában kötött ki.
Jugoszlávia felbomlása előtt a Galeb utolsó küldetésként 1991-ben Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétig tartó harcok után kikiáltotta függetlenségét. A jacht ezután a Kotori-öbölbe, Montenegróba vonult vissza.

A hajó múzeummá alakítására első körben csak egy pályázó jelentkezett, de túl magas árat ajánlott, ezért a városi vezetés megsemmisítette a tendert és a napokban újat írt ki. A munkálatokat 33,6 millió kunára (1,4 milliárd forint) becsülik áfa nélkül, az Európai Unió korábban 28,22 millió kunával (1,2 milliárd forint) támogatta a projektet.

Forrás: MTI