Az autósok egy része ezt köszöni szépen, és VIP sávnak tekinti, a buszsávba ki- és bevágódó, cikázó kocsik veszély jelentenek a motorosokra is. Én nap mint nap a Váci úton járok be motorral, és próbálok számítani ezekre, de elég egy motorost meglökni és máris kész a tragédia”

– írta az Index olvasója.

Egy hétköznap délután a portál kiállt a Duna Plaza utáni benzinkúttal szemben az északi irányú buszsáv mellé egy kamerával, hogy megnézze, mennyire szabálytalanok az autósok ezen a szakaszon. 17.30 és 18.00 óra között jóval több (50) autós használta a buszsávot, mint ahány busz (29).

De vajon tényleg szabálytalan ott autózni? Az Index megkérdezett egy szakértőt.

“A KRESZ mindössze ennyit ír: ‘Más jármű erre a forgalmi sávra – a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve – nem hajthat rá.’ Arra, hogy mit takar a ‘bekanyarodásra felkészülés’, sem a KRESZ, sem a joggyakorlat nem ad részletesebb útmutatást” – mondta Pető Attila.

“A bekanyarodás szabályánál pedig annyit említ a KRESZ, hogy: ‘Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére, köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni.’ A ‘kellő távolságban’ fogalmát a joggyakorlat így határozza meg: ‘A kellő távolság, illetve kellő idő az, amely egy forgalmi helyzethez való alkalmazkodást lehetővé teszi, a forgalmi helyzet felismerhető, és a forgalomban szokásos együttműködés körébe tartozó művelettel elkerülhető a baleset bekövetkezése. Ebből következően a besorolást úgy kell végrehajtani, hogy az a közlekedés más résztvevőjét ne zavarja, és ne akadályozza.’ Ez sokkal inkább azt hangsúlyozza ki, hogy ne az utolsó pillanatban soroljunk be bekanyarodás előtt, és nem azt, hogy mennyivel előbb szabad.”

“Visszatérve a jelen példára, van aki úgy véli, hogy az előző kereszteződés után már jogosan rá lehet hajtani a buszsávra, ha a következőn le akarsz fordulni. Nyilván ez nem túl életszerű, ha a következő sarok száz méterekre van. Sok buszsáv esetén megpróbálják ezt burkolati jelekkel is megerősíteni, végig záróvonal van, és csak közvetlenül a kereszteződés előtt szaggatják meg.”

“A Váci úton a szaggatott vonal azt sugallja, hogy a buszsávra rá lehet sorolni. Az útszakasz kb. 600 méter. Szerintem ez a besorolás szempontjából sok, tehát nem szabadna már az elején a buszsávban haladni azoknak, akik a szervizútnál le akarnak térni a Szekszárdi út felé, de nem tudom pontosan megmondani, mikortól teljesen szabályos ez. Ugyanakkor akit ‘tetten érnek’, az említett jogszabályi pontatlanságok miatt jogi úton könnyen meg tudja magát védeni.”

Forrás: Index