Ritkán zajlik le egy Év Autója szavazás teljesen simán, de most már az előválogató meglepetést rejtett. Az Európa 23 országából választott 59 zsűritag az illető évben bemutatott új autók közül első körben kiválaszt hetet, ezek kerülnek a döntőbe, és a második körben ezek közül választják meg Az Év Autója díj nyertesét. A választás már az első körben is teljesen titkos, mindenki a saját otthonában gondolkozhat el azon, hogy a például idén bemutatott és kipróbált 38 típusból melyik hetet nevezi a döntőbe. Ezt elküldi a zsűri elnökségének, akik összesítik a szavazatokat, és nemes egyszerűséggel az a hét autó jut be a döntőbe, amelyet a legtöbben beválasztottak a saját hetükbe, vagyis amelyek a legtöbb szavazatot kapták.

Az egyes típusokra leadott szavazatok száma azonban titkos, éppen azért, hogy a második fordulóban ne befolyásolja majd a zsűritagok döntését. Így a döntőbe jutott típusok között semmiféle rangsorolás nincs, felsorolásuk kizárólag az abc sorrend szerinti. A második körben már természetesen pontozás és rangsorolás is van, hiszen így derül ki, hogy melyik típus viselheti egy éven keresztül a 2019-es Év Autója címet. Ezt a zsűri a 2019-es Genfi Autókiállítás nyitónapja előtti napon, 2019. március 4-én teszi majd közzé.

Eredetileg egyébként nem 38, hanem 42 típus szerepelt a listán, de fontos, hogy a zsűritagok csak olyan autókra szavazzanak, amelyeket volt módjuk kipróbálni. Ezért a végső lista elkészülését mindig megelőzi egy közvélemény-kutatás, ahol a zsűritagok bejelölhetik, hogy melyik típussal nem sikerült közelebbi ismeretséget kötniük. Ilyen alapon a 2019-es Év Autója szavazásban nem vehetett részt végül az Audi e-tron, a BMW 8-as, a BMW Z4-es, és a Rolls Royce Cullinan. És most lássuk a hét döntőst:

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 1

Sajnos az abc sorrend miatt máris le kell lőni a meglepetést. Igen, az Alpine A110 az, ami azzal nyerte el a zsűritagok szívét, hogy nagyon jó vezetni. Ha lenne ilyen díj, az Alpine nyerné az év élményautója címet

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 2

A Citroen C5 Aircross egyedi megjelenésű, praktikus szabadidő-autó, tisztán működő motorokkal és – európai szinten – kedvező árfekvéssel

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 3

A Ford Focus hatalmasat lépett előre az előző generációjához képest. Tágasabb, választástól függően kényelmesebb vagy sportosabb, hajtásláncai korszerűek, és rengeteg, valóban hasznos vezetőt támogató rendszer rendelhető hozzá

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 4

A Jaguar I-Pace az év egyik elektromos autó meglepetése. Amellett ugyanis, hogy tiszta üzemű és praktikus, vezetni is rendkívüli élmény. Ezt eddig nem sok elektromos autóról lehetett elmondani…

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 5

A Kia Ceed legújabb generációja praktikus, kényelmes és a mindennapok során jól használható autó, és még a vezethetősége is javult. Ráadásul minden korábbinál több karosszériaváltozatban lesz elérhető

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 6

A Mercedes A-osztály új generációjában végre jól el lehet férni, nagyon jó minőségű az utastere, média- és kommunikációs rendszere pedig messze kiemelkedik a mai kínálatból

Nem gondolnád, mi került be az Év Autója döntőjébe 7

Az új Peugeot 508 is meglepetésautó, senki sem gondolta volna, hogy a praktikus, ám ormótlan előző generációt egy ilyen vagány, sportos megjelenésű, keret nélküli oldalablakos és remekül vezethető típus váltja, amelynek hajtásláncai környezetbarátak és hibrid is készül majd belőle

Ezek tehát a hetek, amiket a zsűri választott. A zsűri tagjaként én is szavazhattam, az általam megnevezett hét típusból öt került a döntőbe, a Ford Focus, a Jaguar I-Pace, a Kia Ceed, a Mercedes A-osztály és a Peugeot 508. Ezek mellett én még a Citroen Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter triót és a Lexus UX-et jelöltem a hetes döntőbe. Előbbit elképesztő praktikussága, s ennek érdekében felvonultatott egyedülálló ötletei miatt, miközben a típus kívül is sokkal csinosabbá vált, eltávolodott a zöldségesautó megjelenéstől – legalábbis szerintem. A Lexus UX-et vagány formája, utasterének jó minősége, és hajtásláncai miatt (főként persze a hibrid miatt) gondoltam érdemesnek, hogy bekerülhet a hétbe. A jelek szerint a kollégák másként gondolták, így tehát a hét döntős még egyszer, szigorúan abc sorrendben: Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes A-osztály, Peugeot 508.

Forrás: Az Év Autója, Ford