Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az uniós tagállamok között nem sok helyen magasabb az autóállomány átlagéletkora, mint minálunk. A lengyel és román autósok, valamint a Baltikumban élők vénebb csotrogányokkal járnak, mint mi, a cseheknél ugyanúgy 14,5 év az átlag, mint nálunk, de mindenki más, még a horvátok és a görögök is, fiatalabb autókkal tolják.

Ez pedig nem csak azért jó, mert kényelmesebbek, takarékosabbak és gyorsabbak, hanem még biztonságosabbak is. Ez nem hangzik meglepően, de mostantól tudományosan igazolt tény: az észak-amerikai NHTSA vizsgálata szerint a 30 éve gyártott autókban kétszer annyian halnak meg, mint az újakban.

Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet a halálos balesetekben elhunyt utasok számát vizsgálta (az össz-utaslétszám arányában). Megállapították, hogy az 1984 előtt gyártott autókkal elszenvedett balesetekben az utasok 55 százaléka, míg a 2013 után gyártottaknál csupán 26 százalékuk vesztette életét.

Az X-tengelyen az évjárat (és a vizsgálatban résztvevő darabszám), az Y-tengelyen a halálozási arány

Ha tehát egy átlagos, 14,5 éves magyar autóban öten utaznak, abból valahol 41 és 44 százalék között – durván 2,2 utas – fognak meghalni. Ha viszont ugyanezt Dániában, Nagy-Britanniában, Belgiumban vagy Németországban nézzük (mind 9 év alatti átlagéletkorral), akkor csupán 37 százalékuk, azaz 1,8 utas fogja életét veszteni. Ez persze így is, úgy is 2 utasnak tűnik, de ha felszorozzuk mondjuk tízezer autóra, akkor máris négyezerrel több magyar fog meghalni ugyanabban a balesetben…

X-tengelyen az életkor (és a vizsgálatban résztvevő darabszám), Y-tengelyen a halálozási arány