A TISPOL éves ellenőrzési terve alapján 2018-ban összesen kilenc nemzetközi közúti ellenőrzés várható – számol be a rendőrség balesetmegelőzési honlapja. Mint a baleset-megelozes.eu kifejti az az európai rendőri szervek által végzett ellenőrzések olyan a legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot rejtő vezetői magatartások ellen irányulnak Európa útjain.  Az ellenőrzések segíthetnek, hogy évtizedünkben 50%-kal csökkenjen a közúti halálos áldozatok száma.

2018-ban az európai rendőrök egy alkalommal ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök (a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek) használatát, két alkalommal a sebességhatárok megtartását, hasonló időtartamban lépnek fel az ittasan, illetve drog hatása alatt vezetőkkel szemben, míg a tehergépkocsik és autóbuszok ellenőrzésére három alkalommal kerül sor. Új elemként idén első alkalommal hirdették meg azt az ellenőrzést, mely a járművezetők figyelmét elvonó tényezők felderítését és visszaszorítását tűzi ki céljaként. Utóbbi hivatalos megfogalmazás mögött vélhetően a kézben tartott mobiltelefon használtra rejlik

A TISPOL egy-egy konkrét hetet jelöl meg az ellenőrzések végrehajtására, ezen belül a tagállamok eldönthetik, hogy a lehetőségeiknek és sajátosságaiknak megfelelően milyen időtartamban (három, vagy öt nap stb.) szervezik meg saját ellenőrzéseiket.

A Suzuki vezetője szinte leblokkolt, ezért a rendőr még erélyesebben mutatta, hogy közelebb kell jönni, majd félreállni. A Suzuki erre csigalassúsággal lehúzódott az út szélén álló autók mögé.

A magyar rendőrség ezeket az akciókat jellemzően a közlekedési hatóság munkatársaival együttműködve hajtja végre, tekintettel arra, hogy a két hatóság részben eltérő jogosultságokkal rendelkezik a közúti ellenőrzések terén. Míg a közlekedési hatóság ellenőrzései alapvetően a jármű műszaki állapotának vizsgálatára, a rakomány rögzítésére és a szociális előírások (vezetési és pihenőidő megtartására) megtartására terjednek ki, addig a rendőrség különösen a személyi tényező (okmányok megléte, vezetési képességre hátrányosan ható szer fogyasztása stb.), a haladási sebesség, a biztonsági öv használat, valamint az egyéb KRESZ szabályok ellenőrzésére rendelkezik jogszabályi felhatalmazással.

A TISPOL  ellenőrzések 2018-ban:

  • Február 26 – március 04: „Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés
  • Március 12-18: „Seatbelt” biztonsági öv-ellenőrzés
  • Április 16-22: „Speed” sebességellenőrzés
  • Június 04-10: „Alcohol & Drugs” ellenőrzés az ittasan, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrésére
  • Július 23-29: „Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés
  • Augusztus 06-12: „Speed” sebességellenőrzés
  • Szeptember 17-23: „Focus on the Road” ellenőrzés a figyelmetlenségre visszavezethető balesetek megelőzésére
  • Október 15-21: „Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés
  • December 10-16: „Alcohol & Drugs” ellenőrzés az ittasan, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrésére

A TISPOL (European Traffic Police Network) az európai közlekedésrendészeti szervek hálózata, melyet az Európai Közösségek Bizottsága kezdeményezésére 1996-ban hoztak létre. A jelenleg 28 ország több mint 200 rendőri szervezetét magába foglaló TISPOL legreprezentatívabb, a közlekedők széles körét érintő tevékenysége, hogy nemzetközi ellenőrzéseket szervez, melyek Európa területének jelentős részére kiterjednek. A TISPOL-ellenőrzéseket a tagállamok rendőri szervei egy időben, azonos céllal hajtják végre.

Forrás: Baleset-megelozes.eu