Tojoda Tacuro 1929. június 1-jén született Nagoja városában. Nagyapja, Tojoda Szakicsi (1867-1930) ebben az évben adta el forradalmi újdonságának, az automata szövőszéknek a szabadalmi jogait egy brit nagyvállalatnak, hogy fia (Tacuro édesapja, az ekkor 35 éves Kiicsiro) az így megszerzett tőkéből megvalósíthassa álmát, az automobil-fejlesztést és -gyártást. Az ifjú Tacuro tehát szó szerint egyidős a japán autóiparral.

Ő és bátyja, Tojoda Soicsiro (sz. 1925) együtt gyarapodtak a későbbi autógyárral, és magától értetődő volt, hogy mindketten kulcsszerepet vállalnak a családi cégben. Míg Soicsiro a gépjárművek gyártásával foglalkozó Toyota Motor Company és az értékesítésre alapított Toyota Motor Sales fúziójából létrehozott új nagyvállalatot, a Toyota Motor Corporationt tette sikeresen és harmonikusan működő szervezetté, Tacuro, aki 1992-ben követte bátyját a TMC elnöki székében, új, nemzetközi alapokra helyezte a csoport működését.

Toyota Corolla Sedan (1983-87). 1986-tól gyártotta a NUMMI

Soicsiro nélkül tehát ma nem létezne a Toyota, Tacuro munkássága nélkül pedig ki tudja, mikor vált volna a világ meghatározó autóipari vállalatává, a globális gazdaság egyik leginnovatívabb szereplőjévé.

Tacuro ugyanis, aki a tokiói egyetemen megszerzett gépészmérnöki diplomáját 1958-ban gazdasági tanulmányokkal egészítette ki New Yorkban (MBA diploma, 1958), meggyőződéssel hitte, hogy az autóiparban a nemzetközi együttműködéseké a jövő, ezért személyesen vezette azokat a tárgyalásokat, amelyek eredményeként 1984-ban megnyílt a NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.) kaliforniai üzeme, a General Motors és a Toyota vegyes vállalata. A TMC ekkor vetette meg a lábát az Egyesült Államokban, és honosította meg nem csupán saját gyártásában, de a General Motors üzleti kultúrájában és azon keresztül az egész észak-amerikai autóiparban a Toyota gyártási rendszert (TPS), a modern vállalatirányítási rendszerek atyjának tartott Lean rendszer közvetlen előfutárát.

Toyota Voltz (2002–08), a NUMMI egyik modellje. A Toyota Matrixon alapuló Pontiac Vibe ikertestvére.

Innentől kezdve Toyoda Tacuro volt a TMC nemzetközi tevékenységeinek élharcosa, a NUMMI első elnöke, aki sikeresen ötvözte a japán és amerikai vállalati kultúrát, és amelynek eredményeként 2008-ra a Toyota vált az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójává. A vállalat észak-amerikai tevékenységei keretében a mai napig több mint 33 millió személygépkocsit és haszonjárművet állított elő, jelenleg az USA tíz helyszínén gyárt tíz különböző típust, valamint gépjármű-alkatrészeket és fődarabokat. Közvetlenül 36 ezer, áttételesen több mint tízszer ennyi, 360 ezer embernek biztosítanak munkát az Egyesült Államokban.

Forrás: Toyota