Itt a tél, a hideg és a sötét, ami nemcsak az embereket teszi próbára, hanem a technikát is. Ismered az érzést, amikor az októberi langymelegben még vígan tekerő önindító alig forgatja a motort egy fagyos reggelen és azért fohászkodsz, hogy csak még most az egyszer keljen életre a kocsi, utána tuti töltöd vagy cseréled az akkumulátort?

Apró trükk az akkumulátor kímélésére

Ha új akkut veszel, érdemes vigyázni rá egy igazán egyszerű, kevés időt igénylő módszerrel. Aki kicsit is szereti az autóját, beülés után kapcsoljon be valamilyen kisebb elektromos fogyasztót, például helyzetjelző lámpát, rádiót, ventilátort alacsony fokozaton, és várjon egy picit. Az akkumulátornak ugyanis segíthet, ha indítózás előtt egy kisebb áramfelvételű fogyasztóval kvázi bemelegítjük az akkumulátort.

Az indítózás áramfelvétele több száz amper, ami kemény igénybevétel az akkumulátornak. Az önindító előtt aktivált kisebb fogyasztókkal csak néhány tíz ampert veszünk ki, amivel megmozdíthatók az addig pihenő elektronok

Még ha ostobaságnak tűnik is egy plusz fogyasztóval növelni a telep élettartamát, a dolog működhet. Az akkumulátornak ugyanis az önindító megforgatása, a dermedt olaj megtörése, a motor beindulásához szükséges, percenként legalább 300-400-as fordulatszám elérése kegyetlen teher. Ha nem rögtön ezzel a sokkal szembesítjük fagyos reggeleken, hanem gondoskodunk egy kis mocorgásról a csapásmérés előtt, azt a bölcsek szerint meghálálja a telep. Ahogy azt is, ha időben kikapcsoljuk, illetve lejjebb vesszük az elektromos fogyasztókat, ha már nem szükségesek, legyen az páramentesítés az üvegeken, ülésfűtés, ködlámpa (pláne hátul), hatosra tekert ventilátor, bármi.

Melegítsük? Ne melegítsük?

Rendben, a motor már jár. Melegítsük egy helyben állva vagy sem, és mikor induljunk el? Gajdán Miklós, az Autó Magazin főszerkesztője az alábbi videóban mesél arról, miért kell indítás után hagyni a motort egy ideig alapjáraton ketyegni, mielőtt gázt adunk.

Hogy mennyi ez az idő, az az olaj viszkozitásától függ, ami meghatározza kenőképességét hidegen. Akinek fogalma sincs, milyen motorolaj van az autójában, várjon alapjáraton fél percet, azzal biztosan nem csinál bajt. Turbós motoroknál ennyi időre nyári hidegindításkor vagy forró motort újraindítva is szükség van, hogy a feltöltőhöz elérjen az olajteknőből a kenőanyag.

Többféle olaj való ugyanabba a motorba?

Érdemes elmélyedni az autó gépkönyvében, mert az autó használati módjától függő ajánlást tartalmazhat a megfelelő olaj kiválasztására. Azt ugye mondani sem kell, hogy nem elég a viszkozitást nézni! Olyan olajra van szükség, amelynek flakonja igazolja, hogy megfelel a gyártó előírásainak.

Hidegen szó sem lehet ilyesmiről. Kitaláljátok, milyen motor forog épp 9000-et? Igen, a Honda S2000 240 lóerős kétliteres szívómotorja

Aki elsősorban városi utakat tesz meg a kocsival és nem tapossa, nem üvegeli a motort, annak jó lehet egy könnyebb, 0W20-as kenőanyag. A gyakori újraindításokkor ez lerövidíti azt az időszakot, amíg az olaj eljut a kenési pontokra, amíg fém a fémen fut.

Aki viszont sportosan vezet, kiveszi a motorból a maximális teljesítményt és nem 2-5 kilométereket tesz meg egyben, annak ugyanehhez az autóhoz 5W30-as vagy 10W40-es olajat is ajánlhat a kezelési útmutató.

Rövid városi utakat megtevőknek más olajat írhat elő a gépkönyv, mint a kocsit hosszabb utakon használóknak. Az olajszint gyakori ellenőrzése mindkét esetben szükséges

Ha az olaj körbeért, indulhatunk is, de nem mindegy, hogyan éri el a motor az üzemi hőfokot. Alapesetben a több hulladékhőt termelő benzinesek hamarabb bemelegszenek, mint a jobb hatásfokú dízelmotorok, amelyek az üzemanyag energiatartalmát az Otto-motoroknál nagyobb arányban fordítják az autó hajtására. A bemelegedés azonban mindkét motorfajtánál meghosszabbodik hideg időben, így különösen figyelni kell arra, hogyan bánunk az autóval az elindulást követő első öt-tíz kilométeren.

Taposás hidegen: ezt ne

Bevált módszer a motor idő előtti tönkretételére, ha hidegen hajszoljuk. Ez a motor siklócsapágyainak árt. Egyesek hisznek abban, hogy durva vezetéssel gyorsabban bemelegszik a motor, tehát lerövidíthető a kopások nagy részéért felelő hidegüzem. Hurrá, rúgjuk neki télen? Csak ha az a cél, hogy mihamarabb kinyírd a motort.

Nagyjából tíz km megtétele után számíthatunk arra, hogy az olaj is meleg, lehet padlógázt adni

Ne örüljünk, ha a kihúzatások, nagy gázadások nyomán hamar megmozdul a vízhőfokmutató vagy elalszik a kék hőmérő azon autók műszerfalán, amelyek gyártója kispórolta ezt a műszert. Egy motor melegedéséről önmagában a vízhőmérséklet nem ad mérvadó információt. Egyrészt a jeladó többnyire a hengerfejbe van bekötve, ami könnyebben melegszik, mint a blokk. Másrészt a motor akkor meleg, ha a motorolaj meleg. Az egészséges hőmérséklet-tartomány kb. 75-115 Celsius-fok.

A motornak árt, ha nem engedjük finom vezetéssel, egyenletesen bemelegedni a hengerfejet és a blokkot. Aki szeretné hosszúra nyújtani a motor élettartamát, bánjon óvatosan a motorral az első tíz kilométeren, ne húzassa ki és ne terhelje mélyre nyomott gázzal. Hideg motorral 2000-es, maximum 2500-as percenkénti fordulatszámot mutasson a műszer.

Korosodó, középkategóriás Toyoták. Aki vigyáz a kocsira és áldoz rá, 600-800 ezer km megtétele után is épkézláb autóban ülhet

Aki megfogadja ezeket a tanácsokat és hajlandó rendszeresen ellenőrizni az olajszintet sík úton, továbbá 10, de legfeljebb 15 ezer kilométert megy el két olajszerviz között és akkor is évente cseréltet olajat, ha a futásteljesítménye csak 5000 kilométer volt, okkal remélheti, hogy autója hosszú élettartammal és megbízható működéssel hálálja meg gondosságát.

Forrás: Vezess